اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   بهترین انواع شیب برای سقف خانه و سوله

بهترین انواع شیب برای سقف خانه و سوله

  • 171 بازدید
  • تاریخ انتشار: 3 ماه پیش
4.8/5 - (11 امتیاز)

بهترین انواع شیب برای سقف خانه و سوله

 

شیب سقف برای بیشتر مالکان از اهمیت زیادی برخوردار است. در آخرین سرشماری، معلوم شد بیش از 90 درصد از خانه‌ها پوشش‌های شیبدار دارند. این نشان می‌دهد این نوع سقف چقدر برای آب و هوا و سبک زندگی ما مناسب است. امروز می‌خواهیم درباره مقدار شیب سقف خانه‌ها و سوله‌ها صحبت کنیم.

محاسبه درصد شیب یا رمپ نسبتی است که نشان می‌دهد سقف به ازای هر ۱۲ اینچ یا تقریبا 30 سانتیمتر در امتداد افقی، چقدر در راستای عمودی بلند می‌شود. برای مثال، شیب 4/12 به این معنی است که سقف به ازای هر 12 اینچ یا 30 سانت افقی، 4 اینچ یا 10 سانتیمتر بالا می‌رود. یعنی سقف حدودا 18 درجه است. هر چقدر این عدد بیشتر باشد، شیب تندتر است.

در اینجا به رایج‌ترین شیب‌های سقفی که در ساختمان‌های مسکونی دیده می‌شود و چگونگی تأثیر آن بر انتخاب مصالح و مشکلات رایج سقف مرتبط با شیب نامناسب را بررسی خواهیم کرد.

 

چرا سقف های شیروانی پرطرفدارتر هستند؟

اگرچه سقف‌های مسطح نیز مزایایی دارند؛ اما برای بسیاری از صاحبان خانه، فاقد جذابیت و زیباییِ سقف‌های شیروانی هستند و به همین دلیل است که در این بین، انتخاب محبوب‌تری هستند.

پوشش‌های شیبدار یک طراحی همه کاره هستند و در نسخه‌های ساده دو شیب و همچنین سقف هیپ نیز موجود می‌باشند.

آنها همچنین دارای فضای قابل استفاده اضافی در زیر خود هستند که می‌توانید بدون هزینه ساخت یک طبقه دیگر برای ذخیره‌سازی استفاده کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید به راحتی یک طبقه شیبدار به سقف فعلی خود اضافه کنید.

 

چرا سقف های شیروانی پرطرفدارتر هستند؟

برف، باد و تگرگ در سقف‌های شیروانی مشکلی ایجاد نمی‌کنند – با وجود میزان بارندگی زیاد، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

از آنجایی که ساختمان‌های با سقف شیبدار نسبت به سقف‌های مسطح متراکم‌تر هستند. معمولاً عایق حرارتی بهتری دارند و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کنند. به همین دلیل انتخاب ارزانتری هستند. همچنین می‌توانید از آب باران گرفته شده از سقف را برای آبیاری باغچه یا شستشوی حیاط خود استفاده کنید.

مصالح سقف شیبدار دارای طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سازگار با محیط زیست و پایدار هستند و معمولاً مشکلات نگهداری کمتری را با این نوع سقف‌ها تجربه خواهید کرد. با چنین مزایای بزرگی، می‌توانید درک کنید که چرا نصب سقف شیروانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مقاله مرتبط: ارزانترین سقف های شیروانی

 

رایج‌ترین شیب سقف خانه‌های مسکونی

در حالی که شیب بام از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت است، چهار نوع شیب سقف وجود دارد که در میان خانه‌های مسکونی رایج‌ترین هستند. در زیر، این شیب‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

رایج‌ترین شیب سقف خانه‌های مسکونی

 

 

  1. شیب سقف 4/12 (18 درجه )

همانطور که در ابتدا گفتیم، یک شیب 4/12 یعنی به ازای هر 12 اینچ افقی (30 سانتی‌متر) چهار اینچ (10 سانتی‌متر) به صورت عمودی بالا می‌رود و شیب ملایمی ایجاد می‌کند. راه رفتن روی سقف‌هایی با سطح شیروانی 4/12 آسان‌تر است و به دلیل سهولت نصب، هزینه متریال و اجرای پایین‌تری دارند.

 

شیب بر حسب درجهtan-1(4/12)= 18/4°

 

  1. 2. شیب 12/6 (26 درجه )

 

2-شیب 6/12 (26 درجه )

 

شیب 6/12 به ازای هر 30 سانتیمتر افقی، 15 سانت خیز دارد که یک زاویه شیب متوسط ​​ایجاد می‌کند. این سقف شیب دارتر است و در عین حال که ظاهر سنتی بام را حفظ می کند، توانایی تخلیه برف متوسطی دارد. شیب بیشتر می‌تواند خانه شما را در برابر آسیب‌های ساختاری ناشی از تجمع برف سنگین و سدهای یخی محافظت کند.

 

شیب بر جسب درجهtan-1(6/12)= 26/5°

 

 

 

  1. شیب سقف 8/12 (33 درصد )

 

این مدل سقف به ازای هر 30 سانتیمتر طول، 20 سانت افزایش ارتفاع دارد. در نتیجه شیب مثلثی شکلی تشکیل می‌دهد که البته چندین مزیت دارد. از جمله قابلیت تخلیه سریعتر باران و ریزش برف. یک مشکل رایج برای سقف‌های مسطح یا کم شیب، تجمع آب و برف است. بنابراین پوشش‌های شیب‌دارتر، مثل این مورد، برای مناطقی که بارش شدیدتری دارند، انتخاب بهتری است.

 

شیب بر جسب درجهtan-1(8/12)= 33/6°

 

  1. شیب 12/12 (45 درجه)

این نوع، پوششی با شیب تندتری است و در هر 30 سانت طول افقی،  ارتفاع 30 سانتی متر افزایش می‌یابد. اما از طرف دیگر می‌تواند به یک سقف مستعد نشتی نیز تبدیل شود. زباله‌ها در ناودان‌های سقف‌های شیب دار با سرعت بیشتری جمع می‌شوند و عدم نظافت منظم آن می‌تواند باعث جمع شدن آب، ایجاد چاله و چکه سقف شود.

 

شیب بر جسب درجهtan-1(12/12)= 45°

 

مزایای سقف کم شیب

 مزایای سقف کم شیب

بزرگترین مزیت داشتن بام کم شیب هزینه آن است. این سقف‌های شیروانی به مصالح و نیروی کار کمتری حین اجرا نیاز دارند. شیب کمتر امکان راه‌رفتن و دسترسی آسان‌تری را نیز فراهم می‌کند. از مزایای یک سقف با شیب ملایم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب و دسترسی آسان‌تر: راه رفتن و دسترسی به سقف مسطح یا کم شیب آسان‌تر و بدون رعایت نکات ایمنی اولیه آسان‌تر است.
  • قیمت متریال مقرون به صرفه‌تر: هر چه شیب ملایم‌تر باشد، در هزینه خرید مصالح، صرفه‌جویی بیشتری خواهید کرد. سقف‌های شیب‌دار مساحت بیشتری دارند و برای پوشش کامل سقف به مواد و تقویت سازه‌ای بیشتری نیاز دارند.
  • همچنین مقاومت بهتری در برابر بادهای شدید دارند.

مزایای شیب تند سقف

مزایای شیب تند سقف

بام‌های شیب دار مزایایی نیز دارند. از جمله فضای بیشتر و محافظت بهتر در برابر تجمع آب باران و برف. همه مصالح روی سقف‌های شیب دار کار نمی‌کنند، اما برخی از انواع مصالح، مانند سقف‌های تخته سنگی یا اسلیت، روی سقف‌هایی با شیب تند عملکرد بهتری دارند.

  • باران: ریزش آب باران در مقایسه با سقف با شیب کم، سریعتر و موثرتر اتفاق می‌افتد و از آن خارج می‌شود.
  • برف‌روبی: در پوشش های شیروانی، برف راحت‌تر سر می‌خورد. این امر پتانسیل ایجاد سد یخی یا آسیب ناشی از برف سنگین را کاهش می‌دهد.
  • فضای اتاق زیر شیروانی بزرگتر: سقف پرشیب به صاحب خانه این امکان را می‌دهد که یک اتاق زیر شیروانی و یک مکان اضافی برای ذخیره‌سازی بسازند.

 

 

چگونه شیب سقف در انتخاب متریال تأثیر می‌گذارد؟

تاثیر شیب سقف در انتخاب متریال

شیب بام می‌تواند بر متریال انتخابی شما در هنگام نصب تأثیر بگذارد. اکثر مصالح، روی شیب با سقف معمولی جواب می‌دهد، اما سقف‌های پر شیب ممکن است به ورق‌های با کیفیت بالاتر، تکیه‌گاه‌های بیشتر برای ناودان‌ها یا قاب‌های تقویت شده نیاز داشته باشند.

سقف‌های کم شیب برای سوله‌های صنعتی با متریالی از جنس یو پی وی سی (UPVC)، PVC، قیر و شن، لاستیک و فلز بهترین عملکرد را دارند. بام‌های با شیب متوسط ​​با مصالحی چون آسفالت، UPVC، اسلیت، خاک رس یا سیمان بهترین کارایی را دارند. پوشش‌ها با رمپ زیاد، سنگین‌تر هستند و ممکن است به ورقهای سبکتر و تقویت اضافی سازه نیاز داشته باشند.

 

ملاحظات آب و هوایی برای سقف شیروانی خانه

ملاحضات ابی و هوایی یرای سقف خانه

سقف‌های شیروانی بهترین پوشش برای مناطق سرد هستند که برف در آنها بیشتر است. زیرا می‌توانند از تجمع برف و یخ جلوگیری کنند. اگر سقف خیلی صاف باشد، برف و یخ سنگین می‌تواند به ساختار سقف آسیب برساند یا باعث نشتی شود. برای به حداقل رساندن این خطرات، صاحبان خانه باید مشکلات ناشی از برف و یخ را با نصب یک سیستم ناودانی مناسب – جهت مدیریت بارندگی‌های شدید – حل کنند. همچنین بهتر است مقررات ساختمان را برای حداقل الزامات زیربنای سقف در منطقه خود بررسی کنید.

 

 

عوامل موثر در انتخاب شیب سقف سوله

عومل موثر در انتخاب شیب سقف

شیب سقف باید با شرایط آب و هوایی محلی و عرض دهانه سوله شما متناسب باشد. شیب استاندارد سوله را بسته به 2 فاکتور فوق معمولا بین 10 تا 30 درصد تعیین می‌کنند. هر چه عرض دهانه سوله بیشتر، شیب سقف سوله کمتر است. در نتیجه با هم رابطه معکوس دارند. در مناطق برفی یا شمال کشور، شیب سقف سوله بین 20 تا 25 درصد بهینه‌ترین است. به این ترتیب مقاومت پوشش بام سوله هم در برابر نیروی باد افزایش می‌یابد و هم تخلیه آب سریع‌تر و ایمن‌تری خواهد داشت. در شهرهای جنوبی کشور که میزان بارش کمتر است شیب پوشش سوله را می‌توان کمتر از20% نیز در نظر گرفت.

 

 

 

 

مشکلات رایج انواع شیب سقف

مشکلات رایج انواع شیب سقف

سقف با شیب نامناسب خطر نشتی، ریزش و مشکلات دیگری را به همراه دارد. به همین دلیل است که نصب صحیح سقف برای حفظ انسجام سوله و خانه شما ضروری است. در زیر برخی از این مشکلات رایج را بررسی می‌کنیم:

 

 

  • شیب بسیار کم برای ورق شینگل: برخی از مصالح بام معمولی روی سقف‌های کم شیب کار نمی‌کنند. به عنوان مثال، حداقل شیب مورد نیاز برای شینگل آسفالتی 2/12 یا 16% است. این شینگل‌ها برای مقاومت در برابر آب راکد طراحی نشدند. شیب کمتر از این مقدار سرعت تخلیه آب را کاهش می‌دهد و شینگل آسیب می‌بیند.
  • شیب ناکافی برای زهکشی: اگر شیب بام سوله یا خانه شما به اندازه کافی تند نباشد، عدم تخلیه آب می‌تواند باعث تجمع و خوردگی ورق‌های بام شما شود.

شیب بسیار کم برای تحمل بار برف: اگر در مناطق سردتر با بارندگی‌های مکرر در زمستان زندگی می‌کنید، الزامات ساختمان محلی شما باید حداقل شیب مورد نیاز را برای جلوگیری از آسیب ناشی از تجمع برف و یخ رعایت کند.

 

 

 

بهترین انواع سقف‌های شیروانی کدامند؟

در یک دنیای ایده‌آل، همه ما می‌توانیم هر نوع سقفی را که دوست داریم بر اساس رنگ و قیمت انتخاب کنیم. در واقع، بهترین سقف برای خانه شما به شیب سقف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، شینگل‌های آسفالتی با سقف‌های با شیب متوسط ​​بهترین کاربرد را دارند، در حالی که شینگل‌های چوبی و اسلیت برای سقف‌های با شیب بیشتر مناسب هستند.

همیشه بهتر است قبل از اینکه نوع خاصی از مصالح سقفی را برای سوله یا خانه انتخاب کنید، با یک تولیدکننده پوشش‌های سقفی مشورت کنید.

 

هنگام انتخاب مصالح سقف شیب‌دار خود، متریال‌های زیر را  نیز در نظر داشته باشید:

 

اسلیت/ تخته سنگ

تخته سنگ

تایل‌های تخته سنگی ماندگاری بالایی دارند، جذاب، زیبا و مناسب اکثر خانه‌ها هستند. با این حال، آنها یک گزینه گران‌قیمت محسوب می‌شوند و نیاز به نصاب بسیار ماهری دارند.

 

 

 

سفال

سفال

اینها یکی دیگر از گزینه‌های جذاب برای سقف شیب دار هستند، ولی با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهند. تایل‌های سفالی ماشینی اما دوام و قابلیت حفظ رنگ بیشتری دارند.

 

بتن/سیمان

بتن سیمان

این پوشش‌های سیمانی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و محدوده قیمتی موجود هستند. بهترین نوع آنها دارای رنگ‌های بادوام و غنی هستند و دارای پوشش محافظی هستند که از خزه، گلسنگ، گرد و غبار و کثیفی جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر بدانید: قیمت انواع ورق شیروانی (شیبدار)

 

یو پی وی سی UPVC

یو پی وی سی

در صورتیکه بودجه محدودی دارید ولی به یک  سقف بادوام با قابلیت اجرای شیب متنوع فکر می‌کنید، پوشش‌های یو پی وی سی مخصوص شماست.

 

سقف شیبدار یو پی وی سی

 

این ورق‌ها به دلیل استفاده از تکنولوژی جدید و مدرن محصولات پلیمری، سبک و محکم هستند و با هزینه کمتری روی زیرسازی نصب می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر به شماره‌های انتهای این مقاله مراجعه فرمایید..

 

چه عواملی در فرآیند ساخت سقف شیب دار موثر هستند؟

نصب هر سقف شیب‌دار از مشورت با معمار و سازنده سقف شروع می‌شود. آنها در مورد تمام عناصر لازم برای ساخت سقفی که متناسب با طراحی خانه، محیط و نیازهای مالک است صحبت خواهند کرد.

چندین مؤلفه می‌تواند بر طراحی نهایی سقف شیبدار خانه شما تأثیر بگذارد:

 

  • برآمدگی سقف یا تیزه – خطی که دو شیب سقف در بالا به هم می‌رسند.
  • آبرو – خطوط اتصال و زوایایی که هنگام برخورد دو قسمت سقف شیبدار ایجاد می‌شود.
  • هیپ – زوایای مقعر یا مفاصل ایجاد شده در محل برخورد دو صفحه سقف.
  • لبه‌های آبریز – خطوطی که قسمت پایینی شیب سقف را نشان می‌دهد، برای قرار دادن کانال ناودان.
  • تغییرات شیب – خطوطی که در آن دو شیب مختلف، اما نه روبه روی هم، به یکدیگر می‌رسند.
  • پیش آمدگی لبه بام یا کنسول – قسمت‌هایی از سقف یا دیوارها که برجسته است یا جلو آمده است.

همه این عوامل می‌توانند تعیین کنند که شیب سقف شما چقدر آب تخلیه می‌کند، بنابراین از نشتی و تعمیر و نگهداری غیر ضروری جلوگیری می‌کند.

موضوع بعدی که مورد بحث قرار می گیرد خود سازه سقف است. اکثر سقف‌های مسکونی دارای سازه‌ای از آجر و ملات هستند که در بالای آن یک اسکلت چوبی برای قرار گرفتن سقف روی آن قرار دارد. این قسمت چوبی سقف برای تحمل وزن تایل‌های سقف و نگه داشتن آن در جای خود ضروری است و از رفتر، خرپا، قاب و پرلین‌ها تشکیل می‌شود. در برخی موارد، اگر می‌خواهید مصالح سقف موجود خود را با مواد سنگین‌تری مانند تخته سنگ جایگزین کنید، سقف‌ساز شما ممکن است نیاز به تقویت این عناصر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین پوشش سقف شیبدار کدام است؟

 

عایق کاری سقف شیبدار

چه در حال ساختن یک خانه جدید و چه در حال بازسازی ساختمان موجود هستید، عایق کاری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

عایق کاری سقف شیبدار

بهترین راه برای عایق کردن سقف شیب دار، نصب عایق در بالا و بین تیرها یا رفترها است. این فرآیند یک ساختار آب‌بند می‌سازد و از هدررفت هوا جلوگیری می‌کند و فضای ذخیره سازی را به حداکثر می‌رساند. اما ساخت فضای اضافه یا اتاق زیرشیروانی همیشه در سقف شیب دار امکان پذیر نیست. بنابراین معماران و نصابان معمولاً به جای آن، سقف را در قسمت زیر و بین رفترها عایق می‌کنند.

اگر قصد ندارید از محفظه سقف خود برای کاری استفاده کنید، می‌توانید به جای آن کف اتاق زیر شیروانی را عایق‌بندی کنید.

دو نوع اصلی از مواد عایق سقف عبارتند از پشم شیشه و تخته‌های عایق. پشم شیشه عایق صوتی و حرارتی خوبی دارد. اگرچه تخته‌های عایق قابلیت نصب سریعتری دارند، اما عایق صوتی زیادی ارائه نمی‌دهند.

بهترین گزینه برای خانه و سوله شما

شیب سقف اغلب به آب و هوای محل، بودجه و جنس ورقی که می‌خواهید در سقف خود استفاده کنید بستگی دارد. (همچنین به عرض دهانه در مورد سوله‌ها). عموما شیب‌ سقف‌ها را بین 10%  تا 30% تعیین می‌کنند. برای شیب‌های کمتر به مصالح خاص و سیستم‌های زهکشی مناسب جهت جلوگیری از نشست آب نیاز داریم.

شرکت سپیدفام وارنا اولین تولیدکننده پوشش‌های یو پی وی سی و مجری شیب سقف شیروانی در شمال و مناطق برفی، پارکینگ و سایبان، سقف سوله – بخصوص در جنوب – حلب، طرح سفال UPVC و … در ایران می‌باشد. با خرید این ورق‌ها دوام و زیبایی 50 ساله را تجربه کنید.

شیب سقف

طرح سوالات و مشورت با کارشناسان سپیدفام وارنا :

 

5495291 – 0911

0465839 – 0912

0465837 – 0911

 

سؤالات متداول

  1. شیب سقف چیست؟

شیب سقف نسبت تعداد اینچ‌ها یا X سانتیمتر عرض عمودی به ازای هر ۱۲ اینچ یا سانتیمتر در امتداد افقی سقف ضربدر 100 است. رایج ترین شیب سقف‌های شیروانی بین 10 تا 30 درصد می‌باشد.

 

 

 

  1. شیب سقف را چگونه محاسبه ‌کنیم؟

برای محاسبه شیب سقف، ابتدا ارتفاع عمودی سقف را که فاصله لبه پایینی سقف تا قله آن است، اندازه‌‌گیری کنید. سپس مسیر افقی سقف را که فاصله بین دو نقطه در لبه‌های پایین سقف است اندازه بگیرید. در نهایت مقدار عمودی را بر اندازه افقی تقسیم و نتیجه را در 100 ضرب کنید.

 

  1. شیب استاندارد سقف چیست؟

شیب استاندارد سقف 4/12، 6/12، 8/12 است. هر نسبتی بیش از 8/12، سقف با شیب تند در نظر گرفته می‌شود.

 

  1. آیا می‌توانید شیب سقف را تغییر دهید؟

بله، می‌توانید شیب سقف را تغییر دهید، اما برای این کار باید ساختار داخلی سقف را نیز اصلاح کنید. با یک متخصص مشورت کنید تا مشخص شود که آیا این امکان برای خانه شما وجود دارد یا خیر.

 

  1. علت نشتی سقف کم شیب چیست؟

شایع‌ترین علت نشتی در سقف‌های کم‌شیب زهکشی ضعیف است. عدم وجود شیب، خروج آب از سقف را دشوارتر می‌کند.

 

  1. ارزانترین سقف با شیب سفارشی و کیفیت بالا کدام است؟

UPVC یا وینیل کلراید پلیمری سخت، به دلیل وزن سبک و استحکام ورق‌ها، با تعداد پرلین‌های کمتر، هزینه زیرسازی مقرون به صرفه‌تر و نصب ساده‌تری دارد. شما می‌توانید پوشش‌های همه کاره یو پی وی سیِ پلی‌روف را با قیمت کارخانه از سپیدفام وارنا سفارش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *