اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهکاربرد سولهوبلاگ   »   پوشش سقف سوله مواد غذایی

پوشش سقف سوله مواد غذایی

  • 772 بازدید
  • تاریخ انتشار: 2 سال پیش
5/5 - (2 امتیاز)

پوشش سقف سوله مواد غذایی

پلی روف اریکا محصول جدید و با کیفیتی است جهت پوشش سقف سوله مواد غذایی که ما در این مقاله شما را بیشتر با پوشش سقف سوله مواد غذایی آشنا می کنیم:

تغییرات صورت گرفته در شیوه طراحی از محدوده خطی به روش جدی در سازه های فولادی، روش های طراحی را تا حد زیادی تغییر داده است. سازه های صنعتی به دلیل کاربرد عمدتا صنعتی از نظر طراحی و اجرای قالب ها با توجه به مقاطع غیر منشوری در این نوع سازه ها کاملا متفاوت بوده است. طراحی سوله بایستی با توجه به آیین نامه های معتبر صورت بگیرد. زیرا بی توجهی به آنها می تواند هزینه گزافی را به سازنده تحمیل نماید و باعث تضعیف پایداری سازه و حجم استحکام شود .

قبل از طراحی، بررسی فاکتورهای زیر الزامی است:

    • بارهای برف و نیروی باد
    • ارتفاع سوله
    • شیب سقف
    • طول دهانه عرضی – طولی
    • جرتقیل ( محاسبه بار دینامیکی جرثقیل)
    • پوشش مورد نظر سقف
    • نیروی حرارت
    • نیروی زلزله
    • مقاومت خاک منطقه

با در نظر داشتن اطلاعات فوق کار طراحی آغاز می شود. اجرای سوله نیز همانند طراحی آن مهم است. نیاز است نیروهای مجری متخصص در مونتاژ و رگلاژ و تنظیم قاب های سوله باشند . در نظر داشته باشید مهاربندهای جانبی سوله به سرعت و همزمان با اجرای قاب اجرا  گردند. زیرا یکی از نقاط ضعف سازه،سوله ضعیف ، پایداری آن در برابر نیروهای جانبی است. که البته این امر توسط مهاربندهای جانبی کاملا مهار می گردد. زمان اجرای مهاربندها مهم استبعد از اجرای ستون ها نوبت بادبندها است . چون در جهت بادبندها سوله ضعیف است نیروی باد ممکن است باعث کج شدن سوله شود . برای همین منظور بعد از نصب ستون ها، برای پایداری سازه چند بادبند نصب شده و سپس تیرها نصب می شود و در نهایت گیرت و پرلین ها نصب می شود. و پوشش سقف سوله مواد غذایی روی آنها نصب می شود

سیستم سقف سازه های صنعتی( سازه های فولادی) شامل سازه باربر، که یک پوشش سازه ای و عایق رطوبت و حرارت است. سازه باربر سقف شامل تیر یا خرپا در هر قاب است که تکیه گاه لاپه های پوشش سقف سوله مواد غذایی است. در صورت استفاده از دال های پیش ساخته با ابعاد بزرگ ممکن است نیازی به لاپه های باربر پوشش نباشد. و این دال ها مستقیما روی تیر یا خرپای اصلی مستقر شوند.

در سقف های شیب دار دارای لاپه برای نگهداری لاپه ها در برابر مولفه مماس با سقف نیروی ثقل، از میل های مهارهایی در وسط دهانه لاپه ها استفاده می شود. برای پوشش سقف سوله مواد غذایی معمولا از ورق یو پی وی سی، ورق فولادی، پانل های پیش ساخته استفاده می شود. که با توجه به نوع پوشش به کار رفته می توان لاپه ها را کاهش داده یا کاملا حذف کرد.

بسته به کاربرد سوله های تولیدی، متریال های مورد استفاده در دیوار و سقف می تواند متفاوت باشد. مثلا در سوله های مواد غذایی در نظر گرفتن اصول بهداشتی و فنی می توان باعث پیشگیری از بروز بیماری های مختلف و جلوگیری از اتلاف مواد غذایی شد. برای رسیدن به این هدف لزوم تطبیق انبارهای نگهداری مواد غذایی با اصول استاندارد ضروری می باشد.

از مواردی که باید در سوله های تولید مواد غذایی رعایت شود محل انبار، نور انبار، دمای انبار، متریال های دیوار و سقف انبار.

نور سوله های مواد غذایی

می بایست از نور کافی و مناسب برخوردار باشد که استفاده از لامپ های فلورسنت به علت مصرف پایین آنها مناسب است، لازم به ذکر است که از تابش مستقیم نور خورشید به اجناس موجود در سوله ها باید جلوگیری شود.

دمای سوله های موادغذایی

سوله های مواد غذایی باید دارای تهویه و کولر بوده تا هوای گرم داخل انبار که از اکسیداسیون مواد داخل آن ایجاد می شود، خارج گردد.

درجه حرارت سوله های تولیدی نباید بیشتر از 15 درجه سانتی گراد باشد. سوله باید مجهز به ترمومتر بوده و تهویه سوله باید طوری باشد که حداقل در یک ساعت 10 بار هوای آن در جریان باشد. و از یک هوای خشک و خنک برخوردار باشد.

دیوار و سقف سوله های مواد غذایی

سقف و دیوار سوله های مواد غذایی باید مقاوم ،قابل شستشو و غیر قابل نفوذ برای موجودات موذی باشد. با توجه به استانداردهای تعریف شده برای سوله های مواد غذایی، پوشش سقف سوله مواد غذایی و دیواری یو پی وی سی جزء بهترین گزینه ها در این سوله ها هستند .که یکی از استانداردهای پوشش های سقفی در سوله های مواد غذایی مقاوم بودن در برابر عوامل جوی است. که پوشش های یو پی وی سی با الیاژ پلیمری ،روی آن باعث ماندگاری و مقاومت بالا در برابر اشعه uv  و عوامل جوی است. و همچنین عدم تبادل حرارت نیز در این سوله ها حائز اهمیت است.

ضریب انتقال حرارت پایین این پوشش ها ( 2000 بار کمتر از پوشش های فلزی است)  که باعث می شود دمای داخل سوله تا حد زیادی بالا نرود و در هزینه های انرژی که باید صرف تهویه سوله شود، صرفه جویی شود. همچنین به علت شستشو در سوله های مواد غذایی ،عدم خوردگی و پوسیدگی بسیار حائز اهمیت است .  زیرا خوردگی و پوسیدگی اجزای مرتبط یک فرایند، پیوسته و عملا غیر قابل توقف است. خوردگی یکی از مواردی است که می تواند به اموال تجاری، شخصی، صنعتی آسیب وارد کند. و پوشش های یو پی وی سی به علت خاصیت عدم خوردگی و پوسیدگی از مواردی است که می تواند بسیار کمک کننده باشد. و همچنین رنگ سفید زیر پوشش با توجه به استانداردهای سوله های مواد غذایی قابل قبول است.

به علت  ممانعت از لانه گزینی pest­ در این سوله ها از ساختن دیوارهای دوجداره  باید خودداری کرد. و پوشش های دیواری یو پی وی سی را مستقیماً و بدون نیاز به عایق و یا هر نوع پوشش دوجداره می توان بر روی سازه سوار کرد.  همچنین عدم نفوذ رطوبت یکی از دغدغه های اصلی برای انتخاب پوشش سقفی در سوله های مواد غذایی  است . که پوشش های یو پی وی سی به علت آب گریز بودن  و ضریب انتقال حرارت پایین اصلا جذب رطوبت و آب ندارد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به وزن سبک، خاصیت خودخاموش شوندگی، خاصیت خود شستشویی و دوستدار محیط زیست بودن اشاره کرد.

پوشش سقف سوله مواد غذایی

سوله مواد غذایی کارخانه شیر پارس خورشید – شهرک صنعتی ورامین

پوشش سقف سوله مواد غذایی

 

پوشش سقف سوله مواد غذایی

علاوه بر سقف  سوله، پوشش دیوار اطراف سازه های صنعتی می تواند شامل دیوارهای بنایی، پانل های پیش ساخته، ورق های یو پی وی سی یا ورق های فلزی باشد. دیوارهای بنایی می تواند با استفاده از آجر، بلوک بتنی، بلوک سفالی ساخته شود. برای نگهداری پوشش جانبی سبک شال ورق های یو پی وی سی از لاپه های جانبی که به ستون اصلی متصل می شوند، استفاده می گردد. بنابراین ساختمان های صنعتی بطور کلی شامل تعدادی قاب های بزرگ یک طبقه که اعضای باربر اصلی آنها عبارتند از تعدادی خرپاها یا قاب های صلب موازی هم که روی آنها تیرهای لاپه در جهت طولی و پوشش نهایی قرار می گیرد.

ستون – خرپای سقف( خرپای قاب) – شاه تیر جرثقیل – تیر مهاربندی – نورگیر- مهاربندی قائم بین ستون ها – مهاربندی افقی سقف – مهاربندی قائم سقف – قاب بندی دیوار – لاپه.

از عوامل بسیار مهم در ساختمان های صنعتی بارهای وارده به این سوله های صنعتی است که عبارتند از :

  •  بار جرثقیل
  •  بارحرارت
  • بار برف
  • نیروی باد
  • نیروی ژئوفیزیکی
  •  دیگر نیروهای مصنوعی

بارجرثقیل :

اکثر ساختمان های صنعتی(سوله های صنعتی) دارای تجهیزاتی، مانند جرثقیل های متحرک هستندکه می تواند تمام یا بخشی از سطح پلان سوله های صنعتی را سرویس بدهد. در این نوع ساختمان های صنعتی آثار ضربه جرثقیل عامل مهمی است و طرح سوله صنعتی باید تامین کننده صلبیت لازم در مقابل نیروهای دینامیکی جرثقیل باشد.

بار حرارت:

انبساط و انقباض ناشی از  تغییرات درجه حرارت محیط اطراف سوله های صنعتی( اختلاف درجه حرارت بیرون ساختمان و درون ساختمان) باید در طرح آن منظور شود. این گونه آثار حرارتی بسته به ابعاد سازه ، در جهت طول و عرض سازه می توانند ظاهر شوند.

معمولا در طول سوله های صنعتی، درز انبساط و در عرض سوله های صنعتی ،با لحاظ کردن تنش ها و تغییر شکل ها در طرح سازه ای، با این آثار مقابله می شود. بار حرارت به دو صورت درجه منفی و درجه مثبت در سازه های فولادی( سوله های صنعتی) وارد می شود. مثلا سوله های صنعتی که در داخل ساختمان حرارت 100 درجه وجود دارد ، بار اعظم سوله های تولیدی با بار حرارت تعیین می شود. بار حرارت در زمستان و تابستان متفاوت است و معمولا بصورت میانگین حرارتی در محاسبات وارد می شود. هرچه ارتفاع سوله های صنعتی بلند تر باشد. اندازه گیری بار حرارت تعیین کننده تر خواهد بود. برای محاسبه بار حرارت معمولا از فرمول زیر محاسبه می شود.

نیروی حرارت = ضریب حرارت * طول * تغیرات درجه حرارت

اعضای اصلی باربر سوله های صنعتی( سازه های فلزی) که اغلب تمام بارهای موجود بر روی ساختمان را حمل می کنند، قاب های مسطح عرضی متشکل از ستون ها و خرپاهای سقفی هستند. این قاب ها معمولا با فاصله معینی در طول ساختمان، یکی پس از دیگری قرار می گیرند. قاب های عرضی، عناصر طولی قاب بندی را مانند شاه تیرهای جرثقیل، تیرهای پیرامونی قاب بندی، دیوار، لاپه های سقف و نورگیرها را حمل می کنند. قاب بندی یک ساختمان باید دارای صلبیت فضایی کافی باشد که ممکن است به وسیله تعبیه مهاربندها یا کنش ها در جهت های عرضی و طولی به دست  آید. و یا ممکن است به وسیله اتصالات صلب تیر به ستون تامین گردد.

بارهای وارده به قاب های اصلی عبارتند از :

بارسقف ، بارمنتقل شده از قاب بندی دیوار ،بارهای جرثقیل که شامل نیروی قائم چرخ جرثقیل و نیروهای ترمز افقی در جهت طولی و عرضی هستند و همچنین بار ناشی از تغییرات درجه حرارت پیرامون ساختمان.

بارهای اصلی سقف ساختمان شامل :

  •  بارمرده
  •  بارزنده
  •  بار زلزله
  •  بار باد

که در نقاط اتصال سقف به قاب های اصلی سوله به این قاب ها منتقل می شوند. برای تامین صلبیت سازه سقف در برابر بارهای یادشده، از مهاربندی های افقی و قائم در سازه سقف استفاده می شود. در صورت تامین صلبیت به وسیله پانل های پیش ساخته پوشش سقف، از اهمیت مهاربندی ها کاسته می شود.

برای انتقال نیروی جانبی ترمز جرتقیل به قاب اصلی در سوله های صنعتی، از مهاربندی افقی در تراز تیر حامل ریل جرثقیل و برای انتقال نیروی طولی ناشی از کارکرد جرثقیل به پی سازه، از مهاربندهای قائم به علاوه تیرهای طولی مهارکننده استفاده می شود.

از طرف دیگر، از جنبه های نظری بهترین آرایش اعضای سازه ای هنگامی به دست می آید که نیروهای وارد بر سازه به نحو ایمن به پی ساختمان منتقل شوند. و در عین حال، مصرف مصالح سازه ای به حداقل ممکن رسیده باشد. باید توجه به اینکه رسیدن به سبک ترین سازه ممکن می تواند با یک نیاز ویژه تولید صنعتی، یعنی طراحی قطعات گونه بندی شده تا حدی در تعارض باشد. از آنجا که بریا اقتصادی شدن تولید قطعات سازه سوله های صنعتی لازم است که تا حد امکان از تنوع بی رویه قطعات کاسته شود. و تعداد تولیدی از هر نوع قطعه افزایش یابد.

بنابراین رسیدن به حداقل وزن سازهای که یک عدد نظری است، غیرممکن است. به هر حال، در انتخاب نهایی مقاطع سازه ای و هچنین سیستم سازه ای مناسب، عوامل مختلفی مانند ایمنی، اقتصاد، تولید و اقتصاد نصب دخیل هستند. که بر آینده تمامی آنها تعیین کننده خواهد بود.

از فاکتورهای بررسی شونده در سوله های صنعتی مقاومت خاک منطقه است که در صورت مناسب بودن خاک و امکان استفاده از پی سطحی، انتخاب مدول پلان ارتباطی به وضع پی ها ندارد. اما در صورت ضعف خاک و لزوم استفاده از پی عمیق، با توجه به مخارج احداث اینگونه پی ها، استفاده از مدول بزرگتر مانند 12*12 متر به علت کاهش تعداد پی ها اقتصادی تر خواهد بود.

همان طور که اشاره شد بارهای مختلفی برای سقف سوله ها( سازه های فلزی) در نظر گرفته می شود. در این قسمت مروری اجمالی بر این بارها خواهیم داشت.

بارمرده سقف سوله:

شامل وزن تمام سازه های دائمی و اجزای سازه های فلزی( سوله های صنعتی) مانند دیوارها، کف ها، بام ها، حائل ها ، تمام مصالح و تجهیزاتی است که به سازه متصل بوده و به وسیله آن حمل می گردد. وزن تاسیسات و تجهیزات ثابت در ردیف این بارها محسوب می شود.

بار زنده سقف سوله:

سقف ها و پوشش های روی سقف در سوله های صنعتی باید قادر باشند که بار زنده گسترده یکنواختی را به مقدار 100 کیلوگرم بر مترمربع در تمام تصویر افقی سطحشان تحمل نمایند. هنگامی که به علت موقعیت های محلی خاص مقدار برف بیش از این رقم است، مقدار بزرگتر را باید به عنوان بار زنده مورد استفاده قرار داد.

چنانچه به علت شکل هندسی خاص سقف و وزش باد و یا جاری شدن برف، امکان انباشته شدن توده های برف در نقاطی از سقف موجود باشد، اثر ناشی از این وضع را باید به نحو مناسب در محاسبات منظور نمود.

در سقف های سازه های فلزی که به علت آفتاب گیر بودن، برف قسمت هایی از پوشش ذوب گردیده، ارگذاری نامتقارن به وجود می آید. باید اثر چنین بارگذاری هایی را نیز در محاسبات منظور نمود.

نیرو های ژئو فیزیکی را که نتیجه تغییرات مداوم در طبیعت هستند، ممکن است به نیروهای جاذبه زمین، وزن سازه فلزی( سوله صنعتی) ایجاد نیروهای در سازه کند که موسوم به بار مرده است . و این بار در تمام طول عمر سازه فلزی( سوله صنعتی) ثابت باقی می ماند.

اشکال همیشه در حال تغییر ساختمان نیز با زمان و مکان تغییر می کنند و به شکل باد، حرارت، باران و برف ظاهر می شوند.

تماس با ما

با تمام توضیحات انجام شده در مورد سقف سوله های صنعتی و انواع پوشش های آن در این مقاله سعی شده از دید متفاوتی به سقف های صنعتی و پوشش آن پرداخته شود . شرکت سپید فام وارنا با سال ها تجربه در تولید پوشش های یو پی وی سی همراه و همگام همکارانی است که در زمینه طراحی و اجرای سازه های فلزی( سوله هاص صنعتی)  فعالیت می کنند.

جهت مشاوره های بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =