اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهکاربرد سولهوبلاگ   »   انواع ورق سوله ؛ ورق رنگی، روغنی، گالوانیزه برای سوله سازی

انواع ورق سوله ؛ ورق رنگی، روغنی، گالوانیزه برای سوله سازی

  • 212 بازدید
  • تاریخ انتشار: 5 ماه پیش
5/5 - (26 امتیاز)

انواع ورق سوله ؛ ورق رنگی، روغنی، گالوانیزه برای سوله سازی

انواع مختلف ورق های سوله با قیمت و کیفیت های مختلف روزانه در کارخانجات تولید و روانه بازار می‌شوند. این پوشش‌ها چه به عنوان ستون و تیر ورق سوله یا پروفیل جهت زیرسازی و چه برای سقف و دیوار در سوله‌های صنعتی استفاده می‌شوند. جنس ورق و کیفیت متریال در دوام و طول عمر سازه‌ها نقش قابل توجهی دارند.

ورق سوله

ساخت سوله کاری پرهزینه و زمانبر است. بنابراین عاقلانه است که قبل از خرید متریال به فواید و معایب این پوشش ها و چشم انداز چند ده سال آینده آن نیز توجه داشته باشیم. به همین دلیل برای محافظت از سطح ورق در برابر اشعه یو وی، رطوبت و غیره، از پوشش‌های بامقاومت و کیفیت بالا استفاده می‌کنند. در این راهنما به مهمترین انواع ورق سوله سازی و ویژگی‌های آن و همچنین معرفی بهترین ورق برای ساخت سوله‌های صنعتی خواهیم پرداخت.

 

رایج ترین انواع ورق ها در ساخت سوله کدامند؟

ورق‌های زیر رایج‌ترین پوشش ها در ساخت سوله های صنعتی و تجاری هستند. بسته به نوع کاربری، ابعاد، برند و کیفیت آن با قیمت‌های مختلفی در بازار خرید و فروش می‌شوند. در زیر به مهمترین انواع این پوشش‌ها خواهیم پرداخت.

 

نحوه تولید و کاربرد ورق سیاه در سوله سازی

ورق‌های سیاه یا فولاد کربنی طی عملیات نورد گرم ساخته می‌شوند. این فرآیند کاهش ضخامت فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد آن (حداقل 900 درجه سانتیگراد) است که به فلز اجازه می‌دهد راحت‌تر شکل گرفته حالت‌پذیر شود.

نحوه تولید و کاربرد ورق سیاه در سوله سازی

فولاد کربنی یا ورق سیاه با نام‌ انگلیسی hot rolled steel و carbon steel plate نیز شناخته می‌شود. مواد خام ورق سیاه به راحتی پیدا می‌شود، بنابراین معمولاً هزینه تولید پایینی دارد. دارای ساختاری قوی، شکل‌پذیری بالا، تولید آسان و مقاومت در برابر سایش است. همچنین دارای طیف گسترده‌ای از انواع، ضخامت‌ها، اندازه‌ها و گرید‌ها است. ورق سیاه از ضخامت 1/5 تا 15 میل به صورت رول و شیت و از 15 میل به بالا به صورت فابریک عرضه می‌شود. عرض 100 در 125 سانت و 150 در 200 سانتی‌متر رایج ترین ابعاد تولیدی برای ساخت ورق پوشش سوله می‌باشد.

تولید ورق سیاه به عنوان مواد اولیه پایه برای پروفیل‌های فولادی حائز اهمیت است. حجم عمده این ورق ها برای ساخت سوله در کارخانه‌های داخل ایران از جمله مبارکه اصفهان، اکسین خوزستان، فولاد گیلان، و کارخانه فولاد کاویان تولید می‌شود. St37 و St52 دو گرید معروف و استاندارد ورق های سیاه هستند. از درجه St37 که درصد کربن کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، برای ورق سوله سازی بیشتر استفاده می‌شود.

 

آیا ورق سیاه به راحتی زنگ می‌زند؟

آیا ورق سیاه به راحتی زنگ می‌زند؟

بله. ورق سیاه یا فولاد کربنی به راحتی زنگ می‌زند. زیرا فاقد پوشش محافظ مقاوم در برابر خوردگی  است. اگرچه ورق سیاه قوی‌تر و بادوام‌تر از فولاد ضد زنگ (stainless steel) است، اما در تماس با رطوبت به سرعت زنگ می‌زند و دچار خوردگی می‌شود. وقتی این ورق در معرض آب و اکسیژن هوا قرار می‌گیرد، ممکن است در عرض 4 الی 5 روز علائم زنگ‌زدگی ظاهر شود. بنابراین اکثر محصولات ورق سیاه برای ساخت سوله در محیط‌های مرطوب و خورنده مناسب نیستند.

 

 

 

روش ساخت ورق روغنی برای سوله های صنعتی

روش ساخت ورق روغنی برای سوله های صنعتی

 

ورق روغنی یا cold rolled steel با عملیات نورد سرد انجام می شود. نورد سرد به فرآیندهایی گفته می‌شود که در دمای اتاق یا نزدیک به آن انجام می‌شود. فولاد نورد سرد اساساً فولاد نورد گرمی است که روی آن پردازش بیشتری صورت گرفته است. هنگامی که فولاد نورد گرم سرد شد، سپس در دمای اتاق دوباره نورد می‌شود تا ابعاد دقیق‌تر و کیفیت سطح بهتری حاصل شود.

آن‌ها در دمای اتاق و تحت فشار از غلتک‌های مکانیکی عبور داده می‌شوند و سپس مجددا زیر دمای تبلور همین عمل تکرار شده باعت تغییر شکل و ضخامت ورق فولادی سوله می‌شود. این فرآیند کنترل بهتری بر روی شکل نهایی، ضخامت، ابعاد و پردازش محصول دارد. استحکام ورق های روغنی باعث افزایش دوام در ساختار سوله های صنعتی می‌شود. تولید ورق فولاد نورد سرد می‌تواند تا 20 درصد بیشتر از ورق سیاه مقاومت نشان دهد. این امر آن را به انتخاب مناسب‌تری درصنایع پر فشار مانند سوله سازی  تبدیل می‌سازد. قطعات و محصولات ساخته شده از فولاد نورد سرد معمولاً دارای سطحی صاف و براق و عاری از زنگ‌زدگی و رسوب هستند. قیمت ورق سیاه در سوله سازی از قیمت ورق روغنی ارزان تر است. علت عمده آن پیچیدگی بیشتر عملیات نورد سرد، کیفیت بهتر، کاربرد بیشتر و صاف و براق بودن ورقهای روغنی است.

 

 

ابعاد و قیمت ورق 2 میل روغنی

ابعاد و قیمت ورق 2 میل روغنی

 

ضخامت ورق های روغنی برای سوله ها از 0/3 تا 6 میل متغیر است. در حالت کلی ورق روغنی با عرض 1 در 2 متر و 125 در 250 سانتی‌متر تولید می‌شوند. رایج‌ترین عرض این ورق ها 100 و 125 سانت است.

عمده این محصولات در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و هفت الماس قزوین تولید می‌شوند. قیمت ورق روغنی سوله ضخامت 2 میل و عرض 125 سانت رول – بسته به کیفیت و برند کارخانه – بین 40 تا 44 هزار تومان می‌باشد. (تاریخ قیمت گذاری 24 آبان 1402)

 

 

موارد کاربرد ورق روغنی در سوله سازی و سایر صنایع چیست؟

موارد کاربرد ورق روغنی در سوله سازی و سایر صنایع چیست؟

 

فرایند نورد سرد در ورق های روغنی به منظور کاهش ضخامت، افزایش راندمان، استحکام کششی و انعطاف پذیری فلز صورت می گیرد. همچنین به راحتی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی دستخوش تغییر نمی‌شود. به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به ورق سیاه دارد. از این پوشش‌ها در صنعت سوله‌سازی و ساختمان برای ساخت ستون‌، پروفیل، سقف و تیر ورق سوله استفاده می‌کنند.

از ورقهای روغنی همچنین در پل‌ها، قفسه‌های ذخیره انبار، بدنه اتومبیل، واگن‌های راه آهن، دکل تیر برق، تاسیسات زهکشی و غیره نیز استفاده می‌کنند.

 

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

 

استحکام کششی، انعطاف پذیری و مقاومت بالای پوشش‌ گالوانیزه اگرچه آن‌ را به یک ورق فولادی مقاوم برای ساخت سوله تبدیل می‌کند اما دارای معایب قابل توجهی نیز می‌باشد. فولاد گالوانیزه را می‌توان با هر 2 روش نورد سرد و گرم تولید کرد. فرایند گالوانیزاسیون با عبور از داخل حمام مذاب روی در دمای حداقل 460 درجه سانتیگراد تولید می‌شوند. پوشش فلزِ روی تشکیل شده به عنوان یک مانع بین اکسیژن هوا و سطح فلز عمل می‌کند.

آیا فولاد گالوانیزه زنگ می‌زند؟ با اینکه فلز روی به خوبی به فولاد می‌چسبد و از آن محافظت می‌کند اما تحت شرایط خاصی باعث خوردگی و زنگ زدگی ورق آهن در ساخت سوله ها می‌شود. برای مثال در رطوبت بالای 60 درصد – وجود کلرید سدیم (نمک) در آب یا هوا (مناطق ساحلی) – آلودگی دی اکسید گوگرد در هوا – قرار گرفتن در معرض سولفید هیدروژن ناشی از گاز مواد شیمیایی سوله های صنعتی و گاز فاضلاب – قلیاهای قوی مانند گچ و سیمان (به ویژه سیمان پرتلند) زیرا حاوی کلرید و سولفات هستند – باران‌های اسیدی و خزه و گلسنگ، که رطوبت را در خود نگه می‌دارند و خود یک منبع برای رطوبت بالا ایجاد می‌کنند.

 

 

ضخامت و ابعاد ورق گالوانیزه سوله

ضخامت و ابعاد ورق گالوانیزه سوله

 

کمترین ضخامت ورق گالوانیزه در ایران از 0/18 تا 6 میل به صورت رول و شیت عرضه می‌شود. اما از ضخامت 0/3 تا 2/5 میل به دلیل کاربردی‌تری بودن برای سوله های صنعتی بیشتر استفاده می‌کنند. شیت‌های گالوانیزه را در سایر کشورها با ضخامت کمتر نیز می‌سازند. ابعاد عرض رایج این ورق ها 100 و 125 سانتی‌متر می‌باشد. ضخامت پوشش فلز روی بر سطح این ورق ها غالبا از 100 تا 350 میکرون (واحد گرم بر متر مربع) است که متداول‌ترین آن 100 میکرون روی است. این به این معناست که هر متر مربع ورق گالوانیزه سوله با 100 گرم روی پوشیده شده است. ورق های ضخیم‌تر با کوتینگ روی بیشتری محافظت می‌شوند و در نتیجه قیمت بالاتری دارند.

ورق رنگی

ورق رنگی

پوشش رنگ روی سطح گالوانیزه باعث مقاوم سازی ورق ها در ساخت سوله می‌شود. سیستم‌های پوشش‌دهی مختلفی برای رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه وجود دارند. رایج‌ترین این پوشش‌ها شامل اکریلیک، رنگ الکترواستاتیک، اپوکسی یا پلی‌اورتان و توسط پیستوله، غلطک، قلم مو و غیره هستند. توجه به این نکته ضروری است که پوشش‌های آلکیدی Alkyd (رزین پلی استر با پایه روغن) برای پوشش ورق سوله‌ها اعمال نشود. این به دلیل احتمال واکنش بین خوردگی قلیایی روی (زنگ سفید) و رزین آلکیدی می‌باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، پوشش گالوانیزه رنگی سطح ورق سوله آسیب دیده به تدریج از بین می‌رود.

برای ورق‌هایی که در ساخت سوله‌های صنعتی به کار می‌روند از روشی مدرن‌تر و به صورت اتوماتیک یعنی رنگ کوره‌ای یا الکترواستاتیک استفاده می‌کنند. به طور کلی این روش  در 2 نوع مایع و پودری موجود است اما برای سوله ها عمدتا از رنگ پودری استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که قبل از این مرحله عملیات پرایمر، چربی زدایی، شستشو و خشک کردن ورق ها انجام می‌شود. دلیل نامیدن الکترواستاتیک آن است که از بارهای الکتریکی و سپس از گرمای کوره برای چسبیدن بهتر و یکنواخت شدن رنگ بر سطح ورق‌ها استفاده می‌کنند.

ضخامت لایه رنگ پوشش گالوانیزه بالای سطح ورق معمولا بین 20 تا 35 میکرون و زیر ورق 7 تا 15 میکرون است. قیمت ورق رنگی گالوانیزه در صنعت سوله سازی بسته به ضخامت، کیفیت و نوع پوشش رنگ کارخانه متغیر است. ضخامت ورق رنگی بین 0/18 تا 0/7 میل و رایج ترین ضخامت ورق برای سقف سوله ها بین 0/3 تا 1/5 میل است. عرض این پانل ها بین 60 سانت تا 1/25 متر ساخته می‌شود.

 

 

رایج‌ترین ورق های رنگی برای پوشش سوله چیست؟

رایج‌ترین ورق های رنگی برای پوشش سوله چیست؟

ورق سوله شادولاین، ورق کرکره‌ای یا سینوسی و ورق رنگی ذوزنقه معروف‌ترین پوشش‌های فولادی در ساخت سقف و دیوار سوله های صنعتی می‌باشند.

 

بیشتر بدانید: بهترین ورق رنگی ذوزنقه سقف

 

 

 

 

 

 

 

 

ساخت سوله با ورق یو پی وی سی  UPVC

ساخت سوله با ورق یو پی وی سی UPVC

ورق های یو پی وی سی معمولا در دیوارپوش‌ها و سقف‌های شیروانی ساختمان‌های تجاری و صنعتی مانند بیشتر استفاده می‌شود. UPVC مخفف پلی وینیل کلراید سخت است که با پوشش آلیاژ پلیمری ضد ‌یو وی و ضد‌خوردگی محافظت می‌شود. قیمت ارزان‌تر، وزن سبک و دوام بالا بدون نیاز به عایق در ورق‌های صاف، ذوزنقه هلالی، شیبدار و هسته ضد رطوبت الاستومری در ساندویچ پانل‌های یو پی وی سی از جمله مهمترین برتری‌های این ورق باارزش در صنعت سوله‌سازی – در نواحی بسیار گرم، بسیار سرد، ساحلی و مرطوب – می‌باشد.

 

خرید ورق سقف و دیوارپوش سوله از اولین تولیدکننده UPVC در ایران

خرید ورق سقف و دیوارپوش سوله از اولین تولیدکننده UPVC در ایران

همان‌طور که در این مقاله مشاهده فرمودید، اغلب ورق ها در ساخت سوله‌های صنعتی با مشکل خوردگی و زنگ‌زدگی مواجه هستند. خراشیدگی و از بین رفتن پوشش‌های محافظ گالوانیزه و رنگ ورق سازه در گذر زمان امری اجتناب ناپذیر است. پس مهم است که قبل از خرید از کیفیت ساخت و فیدبک این ورق ها آگاه باشید. شرکت سپیدفام وارنا محصولات دیوارپوش و سقف یو پی وی سی خود را با ویژگی ضدخوردگی و ضدرطوبت – با قیمت اقتصادی و هزینه زیرسازی ارزان – تضمین و عرضه می‌نماید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت ورق ها بر حسب نوع کاربرد با ضخامت و طول متغیر با تیم مخصصان وارنا در تماس باشید:

 

09115495291

09110465839

09120465837

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =