اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   بهترین متریال برای ساخت سوله پرورش ماهی کدام است؟

بهترین متریال برای ساخت سوله پرورش ماهی کدام است؟

  • 339 بازدید
  • تاریخ انتشار: 9 ماه پیش
5/5 - (3 امتیاز)

بهترین متریال برای ساخت سوله پرورش ماهی کدام است؟

سوله پرورش ماهی یا سالن پرورش ماهی مکانی برای آبزی پروری است که در آن ماهی در سالن یا سوله پرورش داده می‌شود تا جهت غذا یا تولید مثل به فروش برسد. ساخت سوله پرورش ماهی سریعترین روش رشد ماهی در حجم بالا برای غذا یا تکثیر است. امروزه حدود نیمی از ماهی‌های مصرف شده در سطح جهان در این محیط‌های پرورشی رشد و تکثیر می‌یابند.

پرورش ماهی در صنعت آبزی پروری جای می‌گیرد. معمولا ماهی‌ها در سوله‌های کوچک یا صنعتی پرورش می‌یابند با این هدف که روزی به عنوان منبع غذایی فروخته شوند. حدود 50 درصد ماهی‌هایی که سالانه در سراسر جهان مصرف می‌شود؛ در سوله‌های پرورش ماهی تهیه می‌شوند.

 

سوله پرورش ماهی

 

گونه‌های رایج تکثیر و پرورش ماهی در سوله عبارتند از : قزل آلا، ماهی تن، ماهی کاد، ماهی زینتی یا ماهی قرمز، ماهی گرمابی، سردابی و هالیبوت. ساخت آکواریوم پرورش ماهی می‌تواند به شکل قفس‌های مشبک غوطه‌ور در آب‌های طبیعی – اقیانوس‌ها – مخازن، حوضچه‌ها و استخرهای بتنی داخل سوله پرورش ماهی باشد.

 

چرا سوله پرورش ماهی بزنیم؟

سوله پرورش ماهی

  • روشی موثر برای کاهش سوء استفاده از صید بی رویه ماهی‌ها است

بیش از 30 درصد از محیط زیست طبیعی ماهی‌ها در سال‌های اخیر بیش از حد مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند. برخی از مناطق شاهد از بین رفتن 90 درصدی برخی گونه‌ها هستند. از آنجایی که تقاضا برای غذاهای دریایی همچنان در حال افزایش است؛ پرورش ماهی فرصتی برای تامین این تقاضا بدون اعمال فشار بیشتر بر ذخایر طبیعی فراهم می‌کند.

 

  • منبع درآمد عالی و ایجاد شغل با ساخت سوله پرورش ماهی

اگرچه پرورش ماهی فرصت‌های ماهیگیری صنعتی را از بین می‌برد، اما مشاغل محلی را نیز فراهم می‌کند که معمولاً درآمد خوبی دارند. سوله پرورش ماهی همچنین می‌تواند موقعیت‌های شغلی غیر مستقیمی را نیز در عرصه حمل و نقل به وجود ‌آورد. سود پرورش ماهی بعضا می‌تواند بسیار بالا باشد و تا حدود 50 درصد نیز سود خالص بدهد.

بنابراین اشتغال زایی یکی دیگر از دلایل احداث کارگاه‌های پرورش ماهی است که می‌تواند به درآمد زایی خانوارها کمک کند.

سوله پرورش ماهی

  • انعطاف پذیری بیشتر در زنجیره غذایی

ما می‌توانیم در نزدیکی هر چشمه آب یا مزرعه‌ای، سوله پرورش ماهی احداث کنیم. این یعنی آبزی پروری تقریباً در همه جا امکان پذیر است. فن‌آوری‌های جدید فیلترینگ و تهویه، امکان راه اندازی پرورش ماهی در خانه (پشت بام یا حیاط) را نیز فراهم کرده است.

سوله پرورش ماهی

 

  • منبع سالم غذایی

از دیگر مزایای احداث سوله پرورش ماهی ، ارزش غذایی بالای آن است. ماهی حاوی میزان زیادی چربی غیراشباع و چندگانه، از مغذی ترین و قابل هضم ترین مواد غذایی و گونه‌های آبزی پروری است. به چربی‌های غیراشباع ماهی، اسیدهای چرب امگا 3 ‌گویند. اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی موجود در ماهی برای سلامت قلب مفید بوده خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

تجهیزات داخل سالن پرورش ماهی

سوله پرورش ماهی

در زیر فهرستی از معمولی‌ترین تجهیزات جهت طراحی سوله پرورش ماهی آورده‌ایم. این امکانات برای پروش هر نوع ماهی جدا از نوع و نژاد آنها باید در سالن شما وجود داشته باشد:

 

  • پمپ آب
  • پمپ هوا یا هواکش
  • بلوئر (دمنده) هوا
  • حوضچه، سطل یا استخر ماهی
  • وزنه اندازه گیری
  • دماسنج
  • ژنراتور
  • نوارهای اندازه‌گیری و درجه‌بندی

 

قیمت ساخت سوله برای پرورش آبزیان

قیمت سوله پرورش ماهی

حتی اگر سرمایه گذاری اولیه شما برای طراحی و احداث سوله پرورش ماهی کم باشد؛ لازم است تا علاوه بر تهیه تجهیزات فنی داخل و بیرون سالن، به شیوه ساخت و طراحی سوله ماهی خود نیز توجه داشت باشید.

براورد هزینه ساخت سوله پرورش ماهی به تجهیزات داخل سوله، عمق استخر، متراژ سوله – متراژ زمین – نوع ماهی و خرید اولیه آن، مکان بهره برداری سوله ، سالن ماهی با سقف یا بی سقف  و … بستگی دارد.

 

 

میزان سرمایه اولیه برای راه اندازی سالن پرورش ماهی

برآورد هزینه تقریبی ساخت سوله پرورش ماهی در سال 1402 :

قبل از محاسبه و برآورد قیمت راه اندازی سالن یا کارگاه پرورش ماهی باید امکانات آبی و استخر خود را بررسی کنید.

برای مثال اگر استخرهای آماده ای در کنار خانه یا داخل مزرعه خود داشته باشید؛ سرمایه اولیه شما برای شروع را باید لااقل 200 میلیون تومان در نظر بگیرید. در غیر این صورت حداقل 400 میلیون تومان را برای احداث استخر و متعلقات آن در نظر داشته باشید. (این هزینه جدای قیمت خرید زمین است). برای مثال اگر زمین شالیزاری (برنج) دارید می‌توانید آن را با هزینه بسیار کمتر و سودآوری بیشتر تبدیل به سوله پرورش ماهی کنید.

کمترین هزینه برای ساخت سوله پرورش ماهی راه اندازی آن در حیاط خانه خود شما می‌باشد؛ که در آن می‌توانید از استخرهای پیش‌ساخته استفاده کنید که قیمت پایین‌تر و نصب سریعتری دارند. وان، بشکه و مخازن پلاستیکی نیز از جمله سایر کانتینرهای ارزان برای پرورش ماهی و آبزیان می‌باشند.

 

ابعاد استخر سوله پرورش ماهی

ابعاد سوله پرورش ماهی

متراژ استخر پرورش ماهی به طور میانگین بین 600 تا 800 متر مربع است. تخمین دقیق اندازه ها به تعداد و نوع ماهی ها نیز بستگی دارد.

ماهی های نورس در استخر سوله با عرض 1 متر و طول 10 متر  – بچه ماهی ها در استخرهای با عرض 2 تا 5/2 و طول حداقل 20 متر  و میانگین ارتفاع دیوار استخرها 100 سانتی متر قرار می‌گیرند. ماهی‌های پیش پرواری در استخرهای 2 در 30 متری و ماهی‌های پرواری در استخرهای 3 در 30 متری سوله جای می‌گیرند.

سوله پرورش ماهی

 

چرا اجرای سقف برای سوله پرورش ماهی مهم است؟

 

کارگاه پرورش آبزیان یا سالن‌های پرورش ماهی نیز مانند بقیه سوله‌های صنعتی برای محافظت از گونه‌های خود به دیوارپوش‌ها و سقف مقاوم و ضد جلبک و قارچ نیاز دارند.

 

مزایای ساخت سقف برای سالن پرورش آبزیان

هنگام خرید و فروش سوله پرورش ماهی به مسقف بودن یا نبودن آن توجه داشته باشید. از مهمترین دلایل ساخت سقف برای سوله‌های پرورش ماهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای سوله پرورش ماهی

  • ایجاد سایه برای غذادهنده ماهی ها

وجود سایه باعث می شود تا مسئول رسیدگی به ماهی ها با صرف زمان و تامل بیشتری به آنها غذا دهد. فرض کنید در سوله پرورش ماهی خود 10 استخر یا حوضچه دارید. آیا می‌دانید چه مدت طول می‌کشد تا به آنها غذا دهید؟ صبح – ظهر و بعد از ظهرهای گرم تابستان را تصور کنید.

ایجاد سایه برای سوله پرورش ماهی

اگر سقفی روی سوله شما وجود نداشته باشد، غذا دادن زیر نور دید خورشید می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. ممکن است بخواهید عجله کنید تا از شر افتاب داغ سریعتر خلاص شوید. در نتیجه آن طور که باید نمی‌توانید پروسه و دستورالعمل‌های غذادهی به ماهی‌ها را رعایت کنید.

 

  • جلوگیری از تابش نور شدید خورشید بر آب استخر

طراحی سقف برای سوله ماهی شما زمانی که شدت نور خورشید خیلی بالاست می‌تواند به کنترل دمای آب حوضچه‌ها کمک کند و از اختلاف دمای بالا بین ساعات روز و شب نیز جلوگیری کند.

جلوگیری از تابش نور خورشید سوله پرورش ماهی

  • با ساخت سقف برای سوله پرورش ماهی از رشد جلبک جلوگیری کنید

سقف سازی در ساختمان سوله ماهی شما از رشد بیش از حد جلبک‌ها جلوگیری می‌کند. به طور کلی جلبک‌ها بی‌ضرر هستند اما اگر مصرف اکسیژن آنها بیشتر از تولیدشان شود، مشکل ساز می‌شوند.

جلبک های استخر پرورش ماهی می‌توانند از وجود اکسیژن بیشتر برای آبزیان در آب جلوگیری کنند و سلامت ماهی‌ها را به خطر بیندازند.

جلوگیری از رشد جلبک

 

  • جلوگیری از افتادن شاخ و برگ درختان در آب

این موضوع زمانی حساس تر می‌شود که اطراف حوضچه پرورش ماهی‌ها درخت و گیاهان زیادی وجود داشته باشد. حال اگر این درختان مال شما نباشد؛ نمی‌توانید به صاحب آنها بگویید لطفا درخت‌هایتان قطع کنید. پس باید چکار کنید؟ برای سوله پرورش ماهی خود سقف بسازید. این کار به حفظ تمیزی آب و ایجاد فضای بیشتر برای ماهی‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

ج

  • عدم دسترسی شکارچیان ماهی

یکی از بزرگترین مزایای اجرای سقف سوله پرورش ماهی ناامید کردن شکارچیان است. شاید فکر کنید تا مادامی که نگهبانان 24 ساعته برای رصد استخر ماهی ها می‌گذارید این شکارچیان حرفه‌ای نمی‌توانند سمت طعمه‌های خود بروند. اما اینطور نیست. این پرنده‌ها صبورانه منتظر می‌مانند و در فرصتی که شما یا همکارانتان سرگرم هستید به سرعت ماهی‌ها را شکار می‌کنند. بسیاری از کشاورزان از فلاخن یا سنگ انداز برای ترساندن این پرنده‌ها استفاده می‌کنند اما این پرنده‌های حرفه‌ای بسیار تیزتر از واکنش شما حرکت می‌کنند و به راحتی از شمار ماهی‌های استخر  می‌کاهند.

بیشتر بخوانید: سقف استخر پرورش ماهی

 

بهترین متریال سقف سوله برای استخر ماهی ها کدام است؟

سقف یو پی وی سی

سقف ارزان یو پی وی سی UPVC برای سوله پرورش ماهی

 

سقف های یو پی وی سی در روزهای داغ تابستان دمای سوله های پرورش ماهی را متعادل نگه می‌دارند. با مواد شیمیایی، اسید و بازها واکنشی ندارند و یک سقف بهداشتی برای آبزیان محسوب می‌شوند. (نه تنها در پرورش ماهی ها بلکه در سوله‌های گاوداری، مرغداری و …). از ویژگی بارز سقف های یو پی وی سی عدم خوردگی و زنگ زدگی – عدم جذب رطوبت – عایق صدا – عایق گرما و سرما – سقف مقاوم در برابر اشعه UV خورشید – سقف ضد حریق و پایدار در برابر تغییرات دمایی است. از همه مهمتر با توجه به مزایای قابل توجه آن، یک سقف ارزان و بادوام است و طول عمر مفید آن حداقل 40 سال است.

قیمت زیرسازی سقف یو پی وی سی بسیار پایین بوده سرعت نصب بالایی دارد و هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار ناچیز است. ورق های UPVC قابلیت ساخت به صورت سقف شیروانی- صاف و منحنی را دارا هستند و می‌توانند  یک سقف اقتصادی – زیبا و محکم برای سوله پرورش ماهی شما بسازند.

 

سپیدفام وارنا (پلی روف) تولیدکننده و مجری انواع سقف سالن های پرورش ماهی

قیمت ورق سقفی UPVC از ورق های فلزی – سفالی – گالوانیزه و ورق رنگی ارزان تر بوده ماندگاری بالاتری دارد. سپیدفام وارنا تولیدکننده و نصاب حرفه ای ورق های سقف و دیوارپوش یو پی وی سی آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز – مشاوره رایگان و ارسال سریع و ارزان محصولات خود به اقصی نقاط ایران و کشورهای همسایه می‌باشد.

برای استعلام قیمت ارزان ترین و بادوام ترین سقف سوله پرورش ماهی و میگو – سقف پارکینگ و سایبان و دیوارپوش‌های UPVC با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

 

0912-0465837

0912-0465839

0911-5495291

 

سوالات متداول

پرسودترین ماهی های پرورشی کدام است؟

کپور، ماهی کوی، ماهی زینتی و قزل‌آلا از جمله انواع ماهی‌های پرسود پرورشی هستند.

 

سوله پرورش ماهی را با سقف بسازیم یا بدون سقف؟

ساخت سقف برای استخر‌های پرورش ماهی یک سرمایه گذاری سالم و مقرون به صرفه است. کنترل دمای آب و میزان جلبک ها – عدم ریختن شاخ و برگ گیاهان و درختان به داخل حوضچه ها – کنترل گرما و تابش زیاد نور خورشید – جلوگیری از شکار ماهی‌ها توسط پرندگان از جمله مهمترین فواید طراحی سقف برای سوله استخر ماهی شماست.

 

بهترین سقف ارزان  برای پوشش سوله ماهی کدام است؟

ساخت سوله متراژ بالا برای پرورش ماهی و سایر آبزیان دریایی با استفاده از سقف سبک سوله UPVC ارزان تر و مقرون به صرفه‌تر است. سوله‌های خرپایی هزینه مصرف و پرتی کار کمتری دارند و قیمت آنها برای متراژهای بالای 1000 متر توجیه اقتصادی دارد. احداث سازه خرپایی علاوه بر قیمت تمام شده کمتر، مقاوم‌تر بوده طول عمر مفید بیشتری نیز دارند. سقف سوله یو پی وی سی UPVC ارزان و ضدخوردگی بوده بهترین متریال برای پوشاندن سقف حوضچه‌های ماهی در سوله‌ها می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =