اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

سقف سوله بهداشتی

  • 949 بازدید
  • تاریخ انتشار: 1 سال پیش
5/5 - (1 امتیاز)

سقف سوله بهداشتی و کاربرد آن

آیا می‌دانید نوع پوشش سقف سوله های بهداشتی به سالم ماندن مواد داخل ساختمان کمک زیادی می‌کند؟ انبارها، سوله‌ها و کارگاه‌های بهداشتی مکان‌هایی هستند که در آنها شرایط و ضوابط بهداشتی بیش از هر مکان دیگری باید رعایت شود. کارخانه های لبنیاتی، کنسروسازی، غلات، حبوبات و … از جمله این مکان ها هستند. در این بین انتخاب بهترین سقف سوله بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
در مقاله امروز سپید فام وارنا قصد داریم به مهمترین نکات در زمینه سقف سوله بهداشتی و تاثیر آن بر بهبود صنایع مرتبط بپردازیم.

سوله مواد غذایی

سوله بهداشتی برای چه مشاغلی مناسب است

سوله بهداشتی چیست و این سوله های بهداشتی برای چه مشاغلی مناسب هستند؟ شغل‌هایی وجود دارند که به دلیل حساسیت نوع کار خود باید ضوابط بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. آنها باید برای ساخت سوله ‌ها و شروع کسب و کار خود از مراجع بهداشتی مانند وزارت بهداشت مجوزهای لازم را دریافت کنند. برخی از این مشاغل برای سوله های بهداشتی عبارتند از:

  • مواد اولیه و بسته بندی صنایع غذایی و …
  • سردخانه ها (میوه جات، سبزیجات، مواد آرایشی، دارو، مواد شیمیایی و …)
  • کشتارگاه ها
  • سوله های دامداری، مرغداری و …

سوله بهداشتی مواد غذایی

انواع پوشش سقف سوله :

پوشش بیرونی سقف سوله ها بنابر نوع کاربری و ناحیه جغرافیایی به 4 متریال مختلف تقسیم می شوند.

پوشش سقف سوله با پلی کربنات :

از پلی کربنات که ماده ای شفاف و جایگزین مناسبی برای شیشه است در سقف پارکینگ، استخر، گلخانه، سایبان، حیاط خلوت و … استفاده میشود. ورق های پلی کربنات سبک بوده خاصیت ضربه پذیری بالایی دارند.

2- پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه :

از آنجا که فولاد و آهن به سرعت با اکسیژن هوا ترکیب میشوند، سطح آنها را با فلز روی می‌پوشانند؛ تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری کنند. این لایه محافظتی بر مقاومت فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی می افزاید – به آنها ورق های گالوانیزه گویند. قیمت ورق گالوانیزه – هر کیلوگرم – با توجه به قیمت دلار، بازار آهن، کیفیت مواد اولیه و … تعیین میشود.

3- پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل :

این پوشش های سقفی شامل: دو لایه ورق فلزی و یک لایه عایق است و از سوله در برابر رطوبت، صدا و حرارت محافظت می کند.

  • ساندویچ پانل پشم سنگ (ساندویچ پنل ضد حریق)
  • ساندویچ پانل پلی یورتان
  • ساندویچ پانل پلی استایرن (EPS)

یکی از بهترین انواع عایق برای پوشش سقف سوله‌های بهداشتی: ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان است که حاوی لایه ای محافظتی در برابر اشعه خورشید است.

در گذشته برای عایق بندی سوله ها از عایق‌هایی مانند پشم شیشه استفاده می‌کردند که با مشکلاتی چون؛ عدم دوام کافی، ایجاد قارچ و حشرات در سقف سوله و دیوارها و… را به همراه داشت. اما امروزه با استفاده از فوم پلی یورتان در ساندویچ پانل های سقف سوله بهداشتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

قیمت پوشش سقف سوله با توجه به نوع عایق به کار رفته در ساندویچ پانل ها تعیین می‌شوند.

انواع عایق داخلی سقف سوله:

  • پوشش سقف سوله با پشم شیشه
  • سقف سوله با پشم سنگ
  • سقف سوله با کارتن پلاست

هر چند برای سقف سوله ارزان از توری مرغی فلزی – توری فلزی مشبک – استفاده میشود؛ اما توصیه میشود به جای توری مرغی، از عایق کارتن پلاست برای پوشش سوله استفاده شود. زیرا هر چند قیمت آن کمی بیشتر است؛ ولی از کیفیت و استانداردهای بهداشتی بالاتری برخوردار است.

 

سایر فواید ساندویچ پانل ها برای سقف سوله

  • آببندی کامل در برابر بارش، برف و رطوبت: اتصالات کاملاً ایزوله شده در صورت رعایت استانداردهای نصب، ضد آب بودن را تا چندین سال تضمین می کند. پارامترهای قدرتی خوب پانل های سقفی بسته به ضخامت و منطقه آب و هوایی خود می توانند بار برف و باد را تحمل کنند.
  • جذبصدا: مواد اصلی موجود در آن می تواند پارامترهای عایق صوتی را کاملا پوشش دهد. اگر کاهش انتشار صداهای صنعتی به بیرون از ساختمان یا کاهش سر و صدا در داخل ساختمان مد نظر باشد، آنها اهمیت ویژه ای دارند.
  • مقاومت در برابر آتش :استفاده از نوع مناسب هسته داخلی ساندویچ پنل ها می تواند مقاومت در برابر آتش را تضمین کند. این امکان محافظت از مسیرهای فرار و جداسازی محفظه های آتش از یکدیگر را فراهم می کند.

 

4- پوشش سقف یو پی وی سی (UPVC)  :

در شرکت سپیدفام وارنا انواع پوشش های سقفی و دیواری – ورق های یو پی وی سی – با رعایت آخرین تکنولوژی های روز دنیا در طرح های متنوع زیر تولید و عرضه میشوند.

  • ورق پلی روف با طرح ذوزنقه
  • شینگل یو پی وی سی
  • اکوپنل یو پی وی سی
  • پلی لین یو پی وی سی
  • آردواز یو پی وی سی

در ادامه، به مزایای پوشش سقف یو پی وی سی و تاثیر آن بر سوله های بهداشتی میپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع محصولات سقف UPVC – قیمت پوشش سقف سوله یو پی وی سی – با شماره تماس های مندرج در وب سایت ما تماس حاصل فرمایید.

سقف سوله بهداشتی

 

پوشش مناسب در ساخت سقف سوله بهداشتی

بهترین جنس پوشش سقف سوله بهداشتی چیست؟ با توجه به شرایط سوله بهداشتی و حساسیت وزارت بهداشت، بهتر است از: ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و پوشش سقف یو پی وی سی برای سوله های بهداشتی استفاده شود. این نوع پوشش های سقفی قابلیت شستشو داشته، ضد قارچ و باکتری هستند. در نتیجه میتوانند به عنوان بهترین پوشش دیوار و سقف سوله های بهداشتی استفاده شوند.

 

فواید پوشش سقف یو پی وی سی برای سوله های بهداشتی

در زیر به برخی از فواید پوشش سقف UPVC برای سوله های بهداشتی – محصول ‌کارخانه سپیدفام وارنا – اشاره می‌کنیم.

  • با توجه به اینکه ورق سقف یو پی وی سی، خود از چند لایه محافظ و عایق تشکیل شده‌ است؛ نیازی به لایه گذاری جداگانه و پوشش سقف اضافی – در نتیجه هزینه اضافی – ندارد.
  • به دلیل سبک بودن متریال سقف یو پی وی سی، از وزن بار ساختمان کاسته میشود.
  • به دلیل نصب سریع ورق های upvc، در زمان ساخت سوله صرفه‌جویی میشود.
  • این نوع ورق های سقفی و دیواری طول عمر و دوام بالایی دارند.
  • عدم واکنش شیمیایی ورق های UPVC با اسید و باز و غیرقابل نفوذ بودن آب – پوشش سقف ضد رطوبت – در این نوع متریال باعث شده تا از ورق های یو پی وی سی برای ساخت پوشش سقف سوله بهداشتی استفاده شود.
  • همچنین نسل جدید ورق های سقف یو پی وی سی همزمان دارای خواص انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی هستند –که یکی دیگر از فواید استفاده از انواع پوشش های سقف برای سوله بهداشتی – سردخانه و انبار مواد غذایی می‌باشند.

سوله مواد غذایی

 ویژگی های سقف سوله بهداشتی

اصل مدیریت انرژی شامل عایق بندی مناسب محفظه ساختمان – فضاسازی داخلی و کاهش نشت هوا – برای سقف سوله بهداشتی از جمله سردخانه است. هر منفذی از سقف محل نشت جریان هوا است و باید عایق کاری شود. از آنجایی که سقف می تواند بخش بزرگی از محوطه ساختمان باشد، نقش زیادی در صرفه جویی انرژی کلی ساختمان ایفا می کند.

برای حرکت هوا به داخل یا از داخل محوطه ساختمان، دو چیز مورد نیاز است. ابتدا باید اختلاف فشار وجود داشته باشد. این اختلاف فشار می تواند ناشی از باد یا تهویه مکانیکی باشد.

دوم، جریان هوا نیاز به یک مسیر به داخل یا از داخل محوطه ساختمان دارد. معماران و طراحان سقف – از طریق طراحی جزئیات ساخت و ساز مناسب – می توانند به طور قابل توجهی بر کنترل طولانی مدت جریان هوا به داخل و خارج از محوطه ساختمان تأثیر بگذارند.

 

در زیر به چند ویژگی مهم سقف سوله های بهداشتی میپردازیم:

عایق های حرارتی سقف سوله

هوا از طریق محفظه سقف یا دیوار به ساختمان نفوذ می‌کند. حرکت هوا از داخل محفظه (هر دیوار یا سقف سوله ) را نشت هوا می نامند. طراحی یک سقف یکپارچه می تواند از ورود و خروج هوای اضافی به ساختمان جلوگیری کند. ضریب هدایت گرما در انواع پوشش سقف برای سوله بهداشتی متفاوت است. برای مثال؛ پوشش سقف یو پی وی سی عایق مناسبی در برابر سرما – تا منفی 40 درجه – و گرمای بسیار شدید – تا 75 درجه سانتی‌گراد – می باشد.

آب بندی سقف سوله

نکته مهم بعدی در انتخاب بهترین پوشش سقف سوله بهداشتی؛ میزان نفوذپذیری آب به داخل ساختمان به هنگام ریزش بارش های فصلی است. جنس پوشش سقف UPVC و هم پوشانی صحیح آن، حداکثر آب بندی را در سازه های بهداشتی ایجاد کرده – اتصالات وارد به آن، هدایت آب به داخل سوله را تقریبا غیر ممکن می‌سازد. (عایق رطوبت).

 

 

مزایای سقف شیبدار سوله بهداشتی

در اینجا به برخی فواید استفاده از سقف شیب‌ دار برای سوله‌های بهداشتی اشاره می‌کنیم:

  • طراحی و ایجاد تهویه در محفظه‌ بین سقف شیبدار و سقف صاف – که باعث از بین بردن هوای گرم از فضای پشت بام در تابستان و دفع هوای سرد و مرطوب در زمستان می شود – بازده انرژی ساختمان را افزایش میدهد. این کار به سالم ماندن محتویات داخل سوله های بهداشتی کمک زیادی می‌کند.
  • سقفهای شیبدار در طول دوره های شدید باران، پایدارتر از سقف های صاف هستند و فرایند زهکشی بسیار موثرتری ایجاد می‌کنند. آب از سقف شیبدار به راحتی و به طور یکنواخت تخلیه می شود؛ در حالی که در سقف های صاف آب می تواند جمع شود و باعث ایجاد فشار و افزایش بار بر سازه شود.
  • سقف شیبدار،جمع‌آوری آب باران را آسان تر می کند. آب به راحتی به سیستم زهکشی بیرونی (ناودانی) وارد می شود. در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری سقف شیبدار سوله – نسبت به سقف صاف، ارزان تر است.

 

الزامات وزارت بهداشت برای سوله بهداشتی

جهت بهره برداری از کارگاه های صنایع غذایی یا اجاره سوله های مواد غذایی و مشابه آن؛ رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت و آیین نامه سازمان غذا و دارو  از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت حداقل ضوابط فنی و بهداشتی در عایق بندی سقف، جنس کف، دیوارها، پنجره ها و شرایط تهویه در سوله های بهداشتی الزامی است.

مکان ساخت سوله های بهداشتی باید دور از مناطق ایجادکننده گردوغبار، بوهای زننده و رادیواکتیو ساخته شوند. وجود سیستم‌های دفع زباله و بهداشت محیط در مجاورت و داخل این سالن های بهداشتی الزامی است.

 

 

  • الزامات وزارت بهداشت برای سقف سوله بهداشتی

همانطور که گفتیم؛ جنس سقف سوله بهداشتی باید مقاوم بوده و دارای ارتفاع کافی باشد. بهتر است سقف سوله های بهداشتی از ساندویچ پانل یا ورق‌ های یو پی وی سی انتخاب شوند.

خاصیت ضد رطوبت، قابلیت شستشوی راحت و عدم واکنش با مواد شیمیایی و .. می‌تواند از حضور حشرات و میکروب ها در محل سوله جلوگیری می‌کند.

از دیگر نکاتی که باید در شرایط سقف سوله های بهداشتی رعایت شود آن است که : نباید فاصله و فضای بازی بین سقف و دیوارها وجود داشته باشد. تجهیزات و تاسیسات ساختمان باید زیر سقف کاذب – در صورت نیاز – جاگذاری شود.

 

  • الزامات وزارت بهداشت برای کف سالن های بهداشتی

کف سوله های بهداشتی معمولا از جنس سرامیک یا سنگ ساخته میشود. این متریال ها، بهداشتی بوده عمل شستشو و نظافت را آسانتر می‌کنند. شیب کف سالن های بهداشتی باید به سمت مسیر فاضلاب هدایت شوند تا از تجمع آب جلوگیری شود.

سقف سوله بهداشتی

 

موارد کاربرد سوله سردخانه چیست؟

سردخانه گوشت، سردخانه میوه و سبزیجات – سردخانه گلخانه ای؛ خیار، گوجه، فلفل سبز و … این صنایع به مکانی امن و بهداشتی نیاز دارند؛ زیرا با سلامت و جان انسان ها در ارتباط‌اند.

علت ساخت سوله سردخانه بهداشتی چیست؟ محافظت از غذا در برابر خطر آلودگی و مواد مضر از جمله: باکتری های مضر، سموم و اجسام خارجی است – جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها تا منجر به فاسد شدن زودهنگام غذا و ایجاد بیماری برای مصرف کنندگان نشود.

در سوله های بهداشتی – بخصوص سوله سردخانه دست دوم – شرایط بهداشتی اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ زیرا مواد غذایی در حجم بیشتری ذخیره شده و به فروش می رسند. برخی از میکروارگانیسم ها باعث فساد غذا و مسمومیت می‌شوند؛ اما برخی دیگر برای آماده سازی مواد غذایی مفید هستند. اقدامات بهداشتی می تواند رشد میکروارگانیسم ها را در مواد غذایی منجمد تا حد زیادی کاهش دهد.

پوشش سقف سوله سردخانه

طراحی استاندارد پوشش سقف سوله سردخانه همچنین به حفظ محیطی با دمای کنترل شده و مقدار مناسب رطوبت کمک می کند. برای طراحی آن باید در نظر داشته باشید که چگونه پوشش ورق های سقف سوله سردخانه ای – به طور یکپارچه – به سایر عناصر پوششی ساختمان متصل شوند تا بتوانید بیشترین بازده انرژی را در سوله داشته باشید.

نحوه چیدمان مواد غذایی روی پالت پلاستیکی انبار بهتر است؛ با ارتفاع حداقل 10 سانتی متر از سطح زمین – 20 سانتی متر فاصله از دیوار و 50 سانتی متر فاصله بین ردیف ها باشد.

 

اهمیت انتخاب بهترین سقف در سوله سردخانه بهداشتی

طبق ضوابط فنی و بهداشتی سوله های تولیدی و نگهداری مواد، عایق بندی سردخانه ها اهمیت ویژه‌ای دارد. وجود امکانات تهویه، انتخاب صحیح جنس دیوارپوش‌ها، جنس پوشش سقف سوله بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور کلی سقف سالن های بهداشتی برای مثال؛ سقف سردخانه ها – به گونه ای طراحی می شود که فضای داخلی ساختمان را خشک و در برابر عوامل محیطی ایمن نگه دارد. وقتی صحبت از سقف برای تاسیسات سردخانه می شود، فقط ضد آب بودن کافی نیست: سیستم های سقف باید در برابر بخار مقاوم بوده، از نظر مصرف انرژی بهینه باشند.

متغیرهایی برای طراحی و ساخت سقف سوله سردخانه وجود دارد، از جمله؛ سیستم های کفپوش، درها، ارتفاع سوله سردخانه، دیوارپوش، تجهیزات داخلی و … اما فراموش نکنید که به بالا نیز نگاه کنید – سقف نامناسب می تواند موفقیت بلندمدت یک تاسیسات یخچالی را در مدت کوتاهی از بین ببرد.

چهار نکته را باید در مورد سیستم سقف ساختمان سردخانه خود در نظر داشته باشید:

  • نوع سقف سوله یا سردخانه
  • نحوه اتصال سقف به دیوارها
  • مواد عایق به کار رفته در سقف
  • نحوه نصب سقف سوله

 

چرا باید از ورق یو پی وی سی برای سقف سوله بهداشتی استفاده کنیم ؟

مقاومت در برابر جلبک و قارچ: ورق های سقف UPVC با پروفیل ذوزنقه‌ای؛ به گونه ای ساخته شده است که مانع رشد جلبک و قارچ در سوله میشود. مکانیسم خود تمیز شوندگی در ورق های یو پی وی سی به تمیز کردن کثیفی‌های ناشی از باران – یا یک شستشوی ساده با آب – کمک می کند – که میتواند برای پوشش سقف سوله بهداشتی یک امتیاز مثبت باشد.

 

سایر فواید پوشش سقف UPVC برای سوله های بهداشتی

جزء اصلی ورق سقف UPVC پلی اتیلن است. ضد آتش بودن پلی اتیلن همواره مورد توجه بوده است. ورق سقف یو پی وی سی که عمدتا از پلی وینیل تشکیل شده است یک ماده مقاوم در برابر شعله یا آتش است.

ورق سقف UPVC نه تنها دارای خواص ضد شعله فوق العاده ای است؛ بلکه دارای فوایدی چون: وزن سبک، نصب آسان، ضد زنگ و عایق حرارتی، ضد آب، ضد صدا، مقاومت در برابر باد و ضربه، حفاظت از محیط زیست و .. نیز است که به طور گسترده در انبارها، کارگاه ها و سوله های صنعتی استفاده می شود. بنابراین ورق سقف UPVC میتواند گزینه ای مناسب برای ساخت سقف سوله های بهداشتی باشد.

سخن آخر

مصالح مختلفی برای ساخت سوله، ساخت پوشش سقف کاذب و سقف سوله بهداشتی در بازار موجود است؛ اما پوشش سقف UPVC – به دلیل دوام و مقاومت بالا، تنوع رنگ، سبک و مقرون به صرفه بودن – یکی از بهترین پوشش‌ها برای سقف سوله بهداشتی ارزان قیمت است.

شرکت سپید فام وارنا اولین تولید کننده سقف یو پی وی در ایران است. محصولات این کارخانه با برند پلی روف اریکا در بازار ایران – سازنده نسل جدید انواع ورق های سقف شیبدار، دیوار پوش و ساندویچ پانل های یو پی وی سی می‌باشد. ورق های تولیدی کارخانه، ارزان و سبک با طول عمر بالا، ضد اشعه ماورابنفش ( UV – anti ) و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی است.

جهت اطلاع از آخرین تخفیفات و جشنواره های ما و خرید پوشش سقف و دیوار – از مشاوره‌های رایگان کارشناسان ما – (از طریق شماره تماس‌های مندرج در وب سایت) بهره‌مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 1 =