اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  وبلاگ   »   سقف سوله سبک و مزایای آن | بهترین نوع پوشش سقف سوله

سقف سوله سبک و مزایای آن | بهترین نوع پوشش سقف سوله

  • 1539 بازدید
  • تاریخ انتشار: 1 سال پیش
5/5 - (3 امتیاز)

چگونه سقف سوله سبک داشته باشیم

پوشش سقف سوله برای بیزنس شما یک سرمایه گذاری بزرگ است. زیرا وظیفه اصلی محافظت از اموال و تجهیزات شما را در داخل ساختمان برعهده دارد. مناسب‌ترین پوشش برای سقف سوله بسته به زمان، مکان، ابعاد سوله و کاربری آن انتخاب می‌شود.

سقف سوله

پوشش استاندارد سقف سوله باید بتواند شرایط آب و هوایی سخت – از آفتاب داغ گرفته تا سرما، طوفان‌ها و بارش تگرگ و باران – را به خوبی تحمل کند. یک عایق سقف عالی تا هم بتواند جلوی گرما و سرما را بگیرد و هم جلوی نشتی و چکه آب. (در این مقاله به همه این موارد خواهیم پرداخت).

یکی از عواملی در ساختن سقف سوله اهمیت زیادی دارد این موضوع است که  سقف سوله سبک باشد .سوله به سازه های فلزی می گویند که با تمرکز به ایجاد محیطی بدون ستون میانی ساخته شده و پوشش سقف آن معمولا به صورت شیبدار اجرا می شود. سوله ها معمولا برای انجام کارهای صتعتی اجرا می شوند. اما کاربردهای متنوعی دارند، این سازه های فلزی بیشتر برای ایجاد کارخانه ها، کارگاه های صنعتی و کاری، انبارها، مرغداری ها، هایپرمارکت ها، تعمیرگاه ها، سالن های همایش و مجالس، آشیانه هواپیما، پارکینگ خودروها…. استفاده می شوند. هرچه سقف سوله سبک باشد هزینه های اجرای سوله نیز به همین میزان کاهش می یابد .

نوع پوشش سقفی که برای سازه خود انتخاب می‌کنید، بر طول عمر ساختمان صنعتی و تجاری شما تأثیر می‌گذارد. سقف سوله ها معمولا به صورت قوسی یا شیبدار ساخته می‌شوند. بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین سقف، مطمئن شوید که همه جوانب مثبت و منفی آن را در نظر گرفته‌اید.

طیف وسیعی از تایل‌ها و ورق‌های سقفی برای انباری، کارگاه و سوله در بازار موجود است. اما بیایید نگاهی بیندازیم به بهترین انواع پوشش‌های سقف سوله تا انتخاب بهتری داشته باشیم.

انواع پوشش سقف سوله کدام است؟

متریال مناسب برای انواع پوشش های سقف سوله چیست؟

معرفی انواع ورق پوشش سقف خارجی و داخلی سوله :

  1.  سقف سوله گالوانیزه- ورق رنگی:

سقف سوله گالوانیزه

یکی از انواع پوشش های سقف سوله، ورق گالوانیزه سقفی است. ورق رنگی همان ورق گالوانیزه است که در کارخانه رنگ‌آمیزی می‌شود.

ورق گالوانیزه چیست؟ فولاد گالوانیزه، یک ورق فولادی معمولی است که با روی پوشش داده شده‌ تا در برابر خوردگی مقاوم شود. فولاد از آهن ساخته شده که هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت – چه به صورت باران چه رطوبت محیط – زنگ می‌زند.

نصب ورق رنگی سقف سوله همراه با قوطی و پیچ سر مته – از جنس فولاد ضد زنگ – می‌باشد. این پیچ های سر مته، سوراخکاری قوطی های فلزی را راحت تر انجام می‌دهند.

قیمت ورق رنگی سقف شیروانی با توجه به وزن، ابعاد و انواع مدل‌های آن – طرح ذوزنقه، سینوسی، طرح سفال و ساده است – متفاوت می‌باشد.

اجرای پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه معایبی نیز دارد. اگرچه این ورق های سقفی با روی پوشیده شده‌اند که از خوردگی جلوگیری می‌کنند؛ اما نمی‌توانند کاملا تبدیل به یک سقف ضد زنگ شوند و پس از گذشت چند سال می‌توانند همچنان زنگ بزنند.

  1. سقف سوله یو پی وی سی UPVC

ورق سقف سوله upvc

ورق سقف upvc چیست؟ پلی وینیل کلراید سخت شده یا  UPVCیک سقف همه کاره است. این پوشش سقف بادوام می‌تواند برای بام هر ساختمانی، با هر اندازه و در رنگ‌های مختلف تولید شود. جدای از آن، سقف‌های یو پی وی سی UPVC به عنوان بهترین راه حل برای مشکلات خوردگی پوشش سقف سوله ها و جلوگیری از گرم شدن ساختمان ها معرفی شده‌اند.

ورق یو پی وی سی UPVC از ورود گرد و غبار، حشرات موذی، باکتری‌ها و رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه در پوشش سقف سوله‌ بهداشتی، سقف سوله گاوداری، مرغداری، سقف استخر ماهی و  …  کاربرد فراوانی دارد.

از آنجایی که پوشش سقف UPVC محکم و در عین حال انعطاف پذیر است، تخریب آن دشوار است. همچنین برای افزایش امنیت ساختمان های مسکونی و تجاری، یک سقف ضد سرقت و امن است.

 

قیمت به روز ورق UPVC

نوع محصول عرض عرض مفید طول ضخامت واحد قیمت تاریخ به روز رسانی
pu/upvc 106 cm 100 cm دلخواه ۱/۷ الی ۵mm متر مربع 184،000 الی 575،000 تومان 1402/05/21
pu/upvc 106 cm 100 cm دلخواه ۱/۷ الی ۵mm متر مربع 184،000 الی 575،000 تومان 1402/05/22
pu/upvc 106 cm 100 cm دلخواه ۱/۷ الی ۵mm متر مربع 184،000 الی 575،000 تومان 1402/05/23
pu/upvc 106 cm 100 cm دلخواه ۱/۷ الی ۵mm متر مربع 184،000 الی 575،000 تومان 1402/05/24
pu/upvc 106 cm 100 cm دلخواه ۱/۷ الی ۵mm متر مربع 184،000 الی 575،000 تومان 1402/05/25
pu/upvc 106 cm 100 cm دلخواه ۱/۷ الی ۵mm متر مربع 184،000 الی 575،000 تومان 1402/05/26



  1. سقف سوله پلی کربنات

سقف سوله پلی کربنات

 

پلی کربنات یک رزین مصنوعی است که از پلیمرهای گروه‌ کربنات ساخته می‌شود و یک نوع پلیمر ترموپلاستیک است. جایگزین سبک تری برای شیشه است و یک فیلتر اشعه ماورابنفش خورشید محسوب می‌شود – همان ماده ای که در عینک های آفتابی استفاده می‌شود.

از ورق‌های سقف پلی‌کربنات برای ساخت سازه‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به دسترسی به نور طبیعی خورشید یا سقف‌های سبک دارند. معمولا از پلی کربنات برای پوشش سقف سوله ها استفاده نمی‌شود؛ بلکه بیشتر در سقف پاسیو و گلخانه ها کاربرد دارد.

از معایب اصلی ورق سقف سوله با پلی کربنات عبارتست از :

  • گرم شدن زیاد فضای زیر سقف
  • قیمت بالا
  • خش پذیر بودن  
  • ایجاد صدای زیاد هنگام برخورد باران با سقف

به عنوان مثال: اگر شاخه‌های درختان بر روی پوشش سقف یک سایبان پاسیو از جنس پلی کربنات بیفتد؛ امکان ایجاد خط و خش و آسیب سقف وجود دارد. البته این مشکل را می‌توان با پولیش پلی‌کربنات برطرف کرد.

در مورد قیمت پوشش سقف پلی کربنات نیز باید گفت: با توجه به معایب مهم و بخصوص گرمای ایجادکننده این نوع پوشش سقفی، هزینه بالایی دارند.

اگر از پوشش سقف پلی کربنات به خوبی نگهداری شود، می‌تواند بین 10 تا 15 سال عمر کند.

 

  1. پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل

 

سقف سوله ساندویج پنل

 

معمولا پوشش سقف سوله ها را با ساندویچ پانل ها می‌سازند. ساندویچ پانل های معمولی از دو ورق فلزی – غالبا ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک یا آلومینیوم – و یک عایق در بین آنها – که معمولا فوم پلی یورتان، فوم پلی استایرن، پلی ایزوسیانورانت، فایبرگلاس، پشم سنگ یا پشم شیشه است – تشکیل می‌شود. (به همین دلیل به آن ساندویچ گویند).

بهتر است برای پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل از عایق پلی یورتان استفاده شود. زیرا دارای ضریب حرارتی پایین تری است – یعنی مقاومت بالاتری در برابر گرما و حرارت دارد.

 

 

 

مزایا و معایب ساندویچ پانل ها

اگرچه ساندویچ پانل ها مزایای زیادی دارند از جمله: عایق حرارتی بالا، عایق صدا، سقف بهداشتی، سقف ضد حریق ؛ اما معایب قابل توجهی نیز دارند.

  • قیمت ساندویچ پانل ها نسبت به قیمت اغلب انواع پوشش های سقف و دیوار بالاتر است.
  • محدودیت در تولید پانل با ضخامت متغیر یا سفارشی
  • هزینه زیاد حمل و نقل به دلیل حجیم بودن پانل ها
  • احتمال جدا شدن عایق از پانل
  • احتمال نفوذ رطوبت در برخی از انواع آن
  • عدم تحمل بار زیاد روی سقف

 

ساندویچ پانل ارزان برای پوشش سقف سوله

اگر به دنبال ساندویچ پانل یا پوشش سقف ارزان برای سقف سوله خود هستید؛ هم می‌توانید از ساندویچ پانل های اقتصادی شرکت سپید فام وارنا استفاده کنید و هم به سایر انواع پوشش‌های سقفی و دیواری ما نگاهی بیندازید. برای اینکار می‌توانید به وب سایت شرکت مراجعه کنید و یا از طریق شماره تماس‌های مندرج در انتهای این مقاله با مشاوران ما در تماس باشید.

 

کاربرد ساندویچ پانل سقفی و دیواری

ساندویچ پانل ها عموما در سوله های صنعتی، ساختمان های تجاری، سردخانه ها، انبارها و کانکس‌ها، سقف خانه های ویلایی، نیروگاه ها و همچنین پوشش سقف سوله های دامداری، سقف سوله بهداشتی و … استفاده می‌شوند.

 

 

  •  سقف سوله ساندویچ پانل اقتصادی یو پی وی سی UPVC

سقلف سوله ساندویج پنل اقتصادی

 

عمده مصارف ورق ساندویچ پانل سقفی و دیواری برای پوشش سقف سوله‌ها می‌باشد. ساندویچ پانل یو پی وی سی UPVC طرح ذوزنقه بوده دارای پوششی عایق و متشکل از 4 لایه است:

  • آلیاژپلیمری
  • ورق UPVC
  • عایق الاستومری
  • فویل زیرکار

ضخامت عایق ساندویچ پانل ها بر حسب نوع کاربرد سازه، متغیر بوده، سفارشی ساخته می‌شوند.

 

مزایای ورق ساندویچ پانل سقفی شرکت سپیدفام وارنا (ساندویچ پانل اقتصادی)

به این ورق های پوششی سقف، اکوپنل (Eco-Panel) نیز می‌گویند. همانطور که از اسم این پانل‌ها معلوم است؛ قیمت ورق ساندویچ پانل سقفی شرکت وارنا اقتصادی و مقرون به صرفه تر می‌باشد.

سایر مزایایی ساندویچ پانل UPVC عبارتند از:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • اجرای ساده و سریع
  • کاهش هزینه نصب
  • خاصیت خودخاموش شوندگی
  • انعطاف پذیری ورق ها و قابلیت انحنا
  • ساندویچ پانل ضد خوردگی و پوسیدگی
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی و ترکیبات شیمیایی
  • ساندویچ پانل ضد حریق
  • سقف بهداشتی

 

  1. پشم شیشه یا توری مرغی

یکی از روش های عایق کاری پوشش سقف سوله با پشم شیشه و توری مرغی می‌باشد. توری مرغی به شکل شبکه های شش ضلعی از جنس مفتول گالوانیزه است. از توری مرغی به عنوان ثابت کننده و نگه دارنده پشم شیشه در پوشش سقف استفاده می‌شود.

 

سقف سوله تور مرعی

 

مزایای پشم شیشه

 

 

 

 

  • با توجه به قیمت پشم شیشه برای پوشش سقف سوله یک عایق سقف ارزان محسوب می‌شود.
  • پوشش پشم شیشه سقف سوله یکعایق حرارتی و عایق صدای  قابل قبول است.
  • این ماده مقاوم در برابر حریقاست و می‌تواند در برابر آتش تا دمای 300 درجه سانتیگراد مقاومت کند.
  • پشم شیشه یکعایق پوششی مناسب برای سقف زیر شیروانی و زیرزمین است زیرا در برابر جوندگان و سایر آفات مقاوم است.
  • به دلیل خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری، نصب آن آسان است و با تمام فضاهای کف، سقف و دیوار سازگار است.

 

معایب پشم شیشه

  • پشم شیشه برای پوست و چشم بسیار تحریک کننده است. بنابراین نصب آن بدون دستکش، ماسک، عینک و لباس محافظ قابل انجام نیست.
  • به رطوبت حساس است، به همین دلیل فقط برای فضاهاییمناسب است که کاملا ضد آب هستند و مرطوب نیستند.
  • همچنین به دلیل حساسیت به رطوبت، در تماس با آب، ته نشین می‌شود. بنابراین در صورتی که پوشش سقف سولهشما در معرض چنین شرایطی قرار گیرد، هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارد.
  • اگرچه پشم شیشه از مواد قابل بازیافت ساخته شده است، اما دارای تعادل اکولوژیکی منفی است، به ویژه به دلیل اینکه مواد اولیه آن تجدید ناپذیر هستند.

 

 

 

 

 

سقف سوله سبک – سقف سوله صنعتی

از مهمترین  مزایای فناوری و مصالح نوین ساختمانی کاهش مصرف انرژی در سازه های صنعتی ( سوله های سبک) ، افزایش سرعت تولید که در نتیجه کاهش هزینه های تمام شده را در پی دارد. افزایش عمر سازه، کاهش اسراف در مصالح و هزینه های ساخت می شود. در سوله های سبک و سازه های صنعتی عوامل تاثیرگذار در انتخاب بین مصالح نوین و مصالح سنتی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. هزینه ، سرعت اجرا، دوام ، تحمل بار ، صرفه جویی انرژی و آسایش زیر معیارهایی هستند که در بررسی مصالح نوین در سازه های صنعتی و سوله های سبک  به آنها توجه می کنیم.

نکاتی که باید در طراحی سقف سوله سبک در نظر گرفت

در طراحی سازه های صنعتی و سوله های سبک یک طراح باید سازه های ایمن و مقرون به صرفه طراحی کند، با وجود این ارزیابی مراحل طراحی و چگونگی پی بردن به جنبه های ایمنی و اقتصادی یک طرح پیشنهادی عملا کاری مشکل است. زیرا عدم قطعیت فراوانی بر سر راه عوامل حاکم بر ایمنی و اقتصاد قرار دارند. عواملی که بر روی ایمنی یک سازه صنعتی و سوله های سبک تاثیر می گذارند عمدتا به سه دسته تقسیم می شوند. بارگذاری، مقاومت مصالح و رفتار سازه ای. در مجموع یک طراح نمی تواند تضمین کند طرحی را که ارائه داده از ایمنی کامل برخوردار است. بلکه تنها می تواند به این نکته اشاره کند که خطر شکست در این طرح کم است.

 

 

 

سقف سوله سبک

اهمیت انتخاب نوع مصالح در داشتن سقف سوله سبک

به طور کلی رویکردهای متفاوت در انتخاب مصالح، به اهداف مختلفی طبقه بندی می شوند. به عنوان نمونه، سیستم های مبتنی بر دانش  و یا تخصصی  با اهداف مختلفی برای انتخاب مصالح در سازه های سبک و صنعتی توسعه یافته اند. از جمله چان در سال 2001 در تحقیق خود معیارهایی را برای انتخاب مصالح در سازه های سبک و صنعتی جهت تامین پایداری و کاهش انرژی پروژه های ساخت مطرح نموده است. که عملکرد، تکنیک ، اقتصاد و استراتژی از مهمترین این معیارها بوده است. همچنین در تحقیق دیگری که در سال 2003 بکار گرفته و بر این اساس به طبقه بندی مهمترین عوامل کیفی و کمی در انتخاب مصالح پرداخته است. علاوه بر این شاپیرا و گلدن برگ در سال 2005، لیستی از عوامل ملموس و ناملموس ارائه کرده اند. عوامل ملموس مشخصات تکنیکی، شرایط سایت، محیط زیست، هزینه و عوامل ناملموس مانند کیفیت، ایمنی، قوانین و ضوابط را شامل می شود.علاوه بر این تانگ در سال 2007 بیان داشته است که تصمیم گیری در خصوص انتخاب مصالح مناسب در سازه های صنعتی و سوله های سبک فقط مستلزم هزینه و مشخصات مصالح نبوده و برای این منظور بایستی فاکتور های زیست محیطی را نیز مدنظر قرار گیرند. همچنین یاخچالی در سال 2012، دو دسته از معیارهای طبقه بندی جهت انتخاب مصالح و تجهیزات پایدار شامل هزینه و عملکرد را در الگوی خود پیشنهاد نموده اند.

 

در ساخت سوله باید به موارد مختلفی توجه کرد. که یکی از اصلی ترین نکاتی که باید به آن اهمیت ویژه ای داد. داشتن سقف سوله سبک می باشد .در ادامه این مقاله نکات مهمی در مورد ساخت سوله اشاره خواهیم نمود.

 

عوامل مهم در ساخت سوله ( سقف سوله سبک )

در طراحی سوله ها فاکتورهای مهمی وجود دارد که بی توجهی به آن خسارات جبران ناپذیری می تواند به همراه داشته باشد.این موارد عبارتند از :

  • بررسی میزان بار مرده( بار برف و بار نامتقارن)
  • بررسی و تخمین بارهای جانبی شامل بار باد یا زلزله
  • جرتقیل سقفی
  • محل احداث سوله مخصوصا خاک
  • دهانه و طول سوله
  • میزان شیبی که به سقف می دهند
  • طراحی پرلین ها
  • پوشش سقف و دیوار

همانطور که گفته شد یکی از مواردی که به آن باید در ساخت سوله های صنعتی توجه شود انتخاب متریال مقاوم و در عین حال سبک است از جمله پوشش سقف و دیوار . یکی از متریال های موجود برای پوشش های صنعتی ورق های یو پی وی سی است که در عین مقاوم و سبک بودن دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر پوشش های موجود در بازاز متفاوت کرده است.مانند عدم خوردگی و پوسیدگی در برابر اسید و باز، عایق صوتی تا 30 دسی بل، عایق حرارتی تا 10 درجه سیلسیوس، خودخاموش شوندگی و گرید B1 آتش نشانی، ضریبانتقال حرارت پایین 0.325 ، ضریب انتقال حرارت پایین w/mk 0.325 ، تنوع در رنگ و ماندگاری بالا، عدم نیاز به عایق حرارتی اشاره کرد.

 

ورق رنگی

مفهوم ایمنی اماری در سقف سوله سبک

در طراحی سوله های سبک و سازه های صنعتی مفهومی به نام ایمنی آماری وجود دارد. یعنی سازه ای که نظیر یک سوله که اجزای آن برای تحمل بار طراحی شده اند. پر واضح است چنانچه یک عضو در معرض بار سنگینی قرار بگیرد و  مقاومت عضو کمتر از بار وارده باشد، شکست روی می دهد. اگر اطلاعات کافی در طراحی سوله های سبک یا هر سازه فلزی وجود نداشته باشد برای تعیین توزیع احتمالی بار و مقاومت، امکان محاسبه احتمال شکست در طراحی وجود دارد.

 

سازه های صنعتی ،سقف سوله های سبک و صنعت ساخت سوله

سوله ها و سازه های صنعتی قاب هایی هستند که در پوشش دهانه بزرگ و در سازه های صنعتی و کشاورزی مانند کارخانه ها ، انبارها، آشیانه های هواپیما ها، پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند در سال های قبل سیستم های خرپا سازی بسیار متداول بوده است اما اکنون سوله سازی به علت مزایای زیادی که دارد،جایگزین آن گشته است. مهمترین مزایای سوله سازی به سیستم خرپا سازی عبارتند از صرفه جویی در مصالح ، مدت ساخت و استفاده بیشتر از فضاهای زیر پوشش. اگر بخواهیم از سوله تعریف کوتاهی داشته باشیم، باید بگوییم که سوله به سقف شیبداری گفته می شود که از جزئیاتی شامل ستون، رفتر، پرلین، استرات، وال پرست، بادبند، سگراد، سینه بند، پیچ و مهره و سایبان تشکیل شده است. سوله به دلیل کاربرد عمدتا صنعتی از نظر طراحی با سایر سازه ها متفاوت است. خصوصا اینکه قاب ها در این نوع سازه ها کاملا متفاوت بوده و دارای شیب بوده و دهانه نیز نسبت به سایر سازه ها بزرگتر است. به دلیل بزرگتر بودن ابعاد تیرها و ستون ها، جهت اجرای این سازه نمی توان از پروفیل های موجود در بازار استفاده نمود و باید اقدام به ساخت آنها کرد.

 

مراحل نصب سقف سبک سوله

در سقف های سوله های صنعتی پس از آنکه رفترها بر سر ستون ها قرار گرفتند. پرلین ها و سایر مهاربندهای سقفی در محل مناسب نصب شدند. اجرای استراکچر فلزی سقف با موفقیت به پایان می رسد .و پس از آن وقت تکمیل پوشش سقف فرا می رسد. هدف از اجرای پوشش های سقفی برای سوله عایق سازی حرارتی و صوتی می باشد .بدین معنا که از تبادل دمایی با محیط بیرون سوله جلوگیری به عمل بیاید، همچنین انتقال صوتی از داخل سوله به بیرون یا بلعکس به حداقل می رسد. در واقع به دنبال ایزوله کردن سوله به لحاظ دمایی و صوتی هستیم. از سوی دیگر بحث مقاومت در برابر بارندگی و رطوبت و زنگ زدگی که در خصوص پوشش بیرونی سوله باید لحاظ شود.

انواع پوشش متداول برای سقف سوله از گذشته تا به امروز دستخوش تغییر واقع شده است. از پوشش های ورق گالوانیزه با پشم شیشه که در سوله های کارگاهی قدیمی استفاده می شده و تا به الان که از اکوپانل های یو پی وی سی ، پوشش های سقفی یو پی وی سی استفاده های فراوان می شود. زیرا با گذشت زمان فاکتورهایی از جمله مقاومت در برابر حریق، عدم زنگ زدگی و پوسیدگی، عدم انتشار گاز سمی، عایق صوتی تا 30دسی بل، ماندگاری و دوام بالا، مقاوم در برابر مواد شیمیایی( اسید، باز و حلال) ، وزن سبک  جزء فاکتورهای مورد توجه در پوشش های سقف سوله های قرار گرفته است. که پوشش های یو پی وی سی با داشتن موارد بالا جزو مناسب ترین گزینه ها برای پوشش های سقف سوله های سبک و صنعتی است.

ویدیو معرفی سقف سبک سوله

 

استاندارد کردن روش های طراحی سوله های سبک

 

در طراحی سوله های سبک معمولا طرح هایی که به مرحله اجرا در می آیند و به موفقیت طراحی منجر شده باشند، دنبال می شوند. روش های طراحی سوله ها بصورت استاندارد منجر به پیشرفت اولیه در روش های طراحی و سپس بصورت تدریجی برآوردن نیاز های جامعه در مورد ایمنی این نوع سازه ها ( سوله های صنعتی و سبک) امکان مقایسه طرح های مختلف با یکدیگر است و خطر این نکته که ارزان ترین طرح از ایمنی کمتری برخوردار است، به حداقل می رسد. در طراحی سوله های سبک و صنعتی برخی علل و دلایل شکست مشابه فرسودگی و خوردگی به دلیلی قوانینی که به اندازه کافی با این موارد در ارتباط باشد، وجود ندارد، مشکل است. این مورد شامل سوله های سبک و صنعتی که بصورت نیمه تمام رها شده اند نیز صادق است. در این مورد باید حداقل مقاومت و پایداری برای تحمل بارهای پیش بینی نشده در سوله های صنعتی و سبک در نظر گرفته شود. یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین تصمیم در طراحی سوله های سبک و صنعتی انتخاب سیستم بار آن می باشد، انتخاب مناسب یک سیستم باربر تاثیر بسزایی در پایداری سازه ، اقتصاد طرح و روش اجرا دارد. انتخاب مناسب یک سیستم باربر مستلزم اشنایی کامل با مشخصات آنها می باشد. پارامترهای اصلی مقاومت، سختی، شکل پذیری.  تامین پارامتر مقاومت برای عدم خرابی سازه های صنعتی و سوله های سبک از یک سیستم پایه برای تحمل بارهای قائم ( مرده، زنده، برف)  و یک سیستم مقاوم جانبی برای تحمل نیروهای جانبی (باد ، زلزله) تشکیل شده است. نوع سیستم باربر و عمر مفید سازه های صنعتی و سبک تاثیر زیادی در برابر اعمال بارها دارند.

در تحلیل هزینه چرخه عمر در سازه های صنعتی و سوله های سبک چیزی که بسیار ضروری است : طول عمر سوله، کمترین زمان عمر مفید، بهره برداری از سوله، مدت زمان طراحی و مدت زمان سرویس دهی  می باشد.

بعد از طراحی سوله مهمترین قسمت سوله های سبک و صنعتی، سقف سوله است. در واقع میزان باری که در سقف سوله محاسبه می شود با توجه به جنس پوشش و نوع متریال مورد استفاده، متفاوت است. با توجه به بهینه سازی سوله های سبک و صنعتی سعی در استفاده از متریال های سبک و بادوام رواج بیشتری پیدا کرده است. همچنین عایق بندی سوله از نظر دما و صوت حائز اهمیت است. با توجه به موقعیت مکانی سوله ممکن است در معرض خوردگی قرار داشته باشد و از این رو مقاومت پوشش سوله های صنعتی و سبک در برابر خوردگی و رطوبت مهم است و از مواردی است که باید به آن توجه شود. یکی از متریال های پوشش سقف های سبک و صنعتی ، پوشش های سقفی یو پی وی سی است که دارای ضریب انتقال حرارت پایین می باشد که باعث صرفه جویی در هزینه های انرژی می شود و با توجه به منطقه جغرافیایی ، در مناطق جنوبی کشور نیازی به استفاده از عایق ندارد. پوشش های یو پی وی سی مقاوم در برابر عوامل محیطی و شیمیایی است بدون خوردگی و پوسیدگی بنابراین در کارخانه هایی که دارای رطوبت اشباع هستند مانند کارخانه های کاغذ، کارخانه های تولید قارچ، کارخانه هایی که دارای گازهای خورنده هستند مانند حوضچه های اسید و کارگاه هایی که درگیر فرآیند هایی مانند گوگرد زنی و انواع گازها و مواد حلال می باشند قابل استفاده است. همچنین در سوله های خشک و کارگاهی یا سوله هایی که در زمینه بهداشتی و موادغذایی کار می کنند ورق سقفی یو پی وی سی گزینه مناسبی است. در سوله هایی مانند کشتارگاه ها، دامداری ها، مرغداری ها که بطور دائم مورد شست و شو قرار می گیرند بهتر است از اکو پانل های یو پی وی سی برای پوشش سقف استفاده کنند.

 

 

 

 

آینده نگری در انتخاب نوع پوشش سقف سوله

 

در انتخاب نوع پوشش های سقف سوله های صنعتی باید به آینده کاری واحد صنعتی نیز توجه شود .و در زمان حال متوقف نشد. سازه های فولادی سوله های صنعتی یک محصول مترقی و تکمیل شونده است. که در آینده می توان تغییراتی در آن اعمال نمود. به عنوان مثال یک واحد تولیدی ممکن است. به جرثقیل سقفی نیاز نداشته باشد .یا در آینده نیاز به بچه سوله وجود داشته باشد .ومواردی از این دست بسیار است که گذر زمان نیاز به اعمال تغییراتی در سوله حس می شود. سقف سوله قلب سازه و مهمترین قسمت آن قلمداد نمود لذا در انتخاب نوع پوشش مناسب باید توجه کافی را داشته باشیم.

 

با توجه به تمام موارد گفته شده در مورد سوله های صنعتی و سبک و پوشش های مطرح شده در آن به این نتیجه می توان رسید که متریال های نوین و جدیدی که به صنعت معرفی می شوند در واقع گامی جدید به سمت بهینه سازی و سبک سازی پروژه های طراحی شده است که در نهایت به کاهش هزینه های مصرف انرژی و کمک به بهبود شرایط محیط زیست منجر خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − نه =