اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   چگونه بهترین سقف سوله سردخانه را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین سقف سوله سردخانه را انتخاب کنیم؟

  • 101 بازدید
  • تاریخ انتشار: 2 ماه پیش
5/5 - (22 امتیاز)

چگونه بهترین سقف را برای سوله سردخانه خود انتخاب کنیم؟

فایده ساخت سقف مناسب برای سوله سردخانه چیست؟ می‌دانیم که تراکم یا چگالش زمانی اتفاق می‌افتد که هوای مرطوب گرم با یک سطح سرد برخورد ‌کند. وقتی این اتفاق در یک انبار سرد می‌افتد، مضر است زیرا آب احتمالاً به یخ تبدیل می‌شود.

سقف سوله سردخانه

ممکن است یخ در قسمت زیرین عرشه سقف، داخل مجموعه یا روی آن تشکیل شود و موجبات خوردگی، پوسیدگی یا اتلاف انرژی را فراهمa سازد. این درست جایی است که خرید پوشش سقف خوب برای سوله سردخانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله از ویژگی ‌سقف‌‌هایی می‌گوییم که علاوه بر کیفیت و دوام بالا، هزینه ساخت تاسیسات سردخانه شما را کاهش می‌دهند.

 

کاربرد سردخانه چیست؟

سردخانه‌ها سوله‌هایی برای انبار و ذخیره مواد غذایی، دارویی، شیمیایی و غیره هستند که معمولا در دمای بسیار پایین نگهداری می‌شوند. این ساختمان‌ها به طور کلی به عنوان خنک‌کننده‌های فضای بزرگ (بین 0 تا 4 درجه یا بالاتر) یا فریزر (زیر صفر) طبقه بندی می‌شوند. نمونه‌هایی از ساختمان‌های سردخانه‌ عبارتند از کارخانه‌های فرآوری موادغذایی، تأسیسات نگهداری برای غذاهای سرد یا گوشت‌های منجمد، سوله‌های کشاورزی و انبارداری برای محصولات دارویی، تولیدی و غیره.

 

سقف سوله سردخانه

سقف سوله سردخانه

سقف سوله سردخانه

سازه‌های صنعتی سردخانه نقش مهمی در حفظ و نگهداری محصولات حساس به دما مانند مواد غذایی، دارویی و مواد شیمیایی دارند. تولیدکنندگان سقف در کارخانجات سپیدفام وارنا می‌دانند که این انبارهای سرد به پوشش‌هایی نیاز دارند که بتوانند تغییرات شدید دما، سطوح رطوبت بالا و وزن برف و یخ را تحمل کنند. در این پست، نیازهای منحصر به فرد جهت ساخت سقف سوله سردخانه را بررسی خواهیم کرد و بهترین نوع آن را برای اطمینان از دوام و کیفیت بالا در این سازه‌های صنعتی معرفی خواهیم کرد.

مهمترین نکته در مدیریت صحیح سقف‌های سردخانه، مقاومت در برابر رطوبت است. قبل از معرفی یک پوشش فوق‌العاده برای سقف سوله‌های سردخانه، ببینیم رطوبت چگونه در عملکرد این واحدها تاثیر می‌گذارد.

 

مشکلات ساخت سقف در سوله سردخانه چیست؟

مشکلات ساخت سقف در سوله سردخانه چیست؟

سردخانه‌ها تفاوت شدید دمایی بین محیط داخل و بیرون سوله ایجاد می‌کنند که خطرات چگالشی را به همراه دارد. در حالیکه در پوشش‌های سقف معمولی این چالش‌ها دیده نمی‌شود. مشکلات مرتبط شامل خوردگی، کپک، تخریب سقف و کاهش عمر مفید آن است.

چگالش یا میعان زمانی شکل می‌گیرد که هوا در داخل سوله یا در مجاورت مصالح ساختمانی دیگر نتواند رطوبت اضافی را در دمای معینی نگاه دارد – شرایطی که به آن دمای نقطه شبنم گفته می‌شود. رطوبت نسبی روشی برای بیان میزان بخار آب واقعی در هوا در مقایسه با مقدار بخار آب در یک دمای خاص است.

برای مثال یک اسفنج خشک می‌تواند بسیار بیشتر از یک اسفنج مرطوب آب در خود نگه دارد. به همین ترتیب هوای گرم نیز می‌تواند بخار آب بیشتری نسبت به هوای سرد در خود نگه دارد. بنابراین، حتی اگر مقدار بخار آب موجود در هوا ثابت بماند، رطوبت نسبی در یک روز گرم بیشتر از یک روز سرد خواهد بود.

چگالش از شرایط کنترل شده توسط دما ناشی می‌شود. بنابراین، این مفاهیم اساسی را هنگام اجرای سقف سوله سردخانه خود در نظر داشته باشید:

  • گرما از دماهای گرمتر به دماهای سردتر منتقل می‌شود.
  • بخار آب از فشار بخار زیاد به پایین حرکت می‌کند.
  • هوا از فشار بالا به فشار کم حرکت می کند.

 

رطوبت داخلی بالا چگونه در سردخانه تاثیر می‌گذارد؟

 

رطوبت داخلی بالا چگونه در سردخانه تاثیر می‌گذارد؟

بسیاری از تجهیزات ساخت در زیر سقف سوله‌ سردخانه در رطوبت نسبی بالا (بیش از 70٪) نگهداری می‌شود. یک شیب بخار از داخل به سمت بیرون ایجاد می‌شود. شدت و جهت بخار معمولاً توسط سقف یا با یک مانع (سد بخار) اعمال شده بر روی لایه زیرین کاهش می‌یابد. در این حالت، عرشه سقف از طریق سوراخ‌ها و درزها  در معرض گرمایی است که در قسمت‌های بالایی عایق وجود دارد. با گرم شدن این هوا/بخار، ظرفیت آن برای نگهداری رطوبت نیز افزایش می‌یابد و RH (relative Humidity = فشار بخار آب) را کاهش می‌دهد و از تجمع ناخواسته رطوبت جلوگیری می‌کند. اگرچه برخی شرایط و آب و هوا ممکن است بخارات اضافی ایجاد کند – که بسیار نادر است.

بخاری که به خودی خود حرکت نمی‌کند، برای حرکت به هوا نیاز دارد. به این ترتیب، آببندی سردخانه در برابر حرکت هوا مهمترین نکته در ساخت پوشش سوله و سقف سردخانه است. آنها باید در برابر حرکت بخارات محافظت شوند. این بخار آب نمی‌تواند از طریق پوشش بام به داخل تاسیسات سردخانه منتقل شود و اگر هرگز به سقف راه پیدا نکند، متراکم می‌شود. تراکم آب جایی است که مشکلاتی ایجاد می‌کند و نقش یک سقف مناسب، مقاومت در برابر جذب رطوبت و خوردگی است.

 

نکات مهم قبل از ساخت سردخانه

نکات مهم قبل از ساخت سردخانه

  • رطوبت منتقل شده توسط نشت هوا می‌تواند اثرات مخربی بر شرایط انبار سردخانه داخلی و همچنین خود سقف سوله داشته باشد. بنابراین دستیابی به یک محفظه ضدهوا بسیار مهم است. ملاحظات خاص شامل آب‌بندی مناسب بین درزها و سوراخ‌های عرشه سقف و اتصالات و استحکامات دیوار مجاور است.
  • ‌پل‌های حرارتی و شکاف‌های عایق باعث اتلاف گرما و افزایش پتانسیل برای تراکم می‌شود. بنابراین تخته‌های عایق به صورت دو یا چند لایه با اتصالات افست نصب می‌شوند. لایه‌های عایق بالایی معمولاً به لایه زیرین می‌چسبند تا از ایجاد پل حرارتی و متراکم شدن در بست‌ها جلوگیری کنند.
  • هیچ دوساختمانی دقیقاً شبیه هم نیستند. بنابراین سقف سوله سردخانه‌ قبل از ساخت باید با توجه به نیازهای منحصر به فرد ناشی از شرایط مورد نیاز طراحی شود. استفاده بهینه از فضا، دفع رطوبت و طراحی دستگاه‌های تهویه و گردش هوا می‌تواند تأثیرات عمیقی بر عملکرد سقف داشته باشد.

 

ملاحظات مهم قبل از ساخت سقف سوله سردخانه

 

عایق و راندمان حرارتی

عایق و راندمان حرارتی

 

یکی از ملاحظات اولیه در طراحی سقف سوله سردخانه، ثابت نگه داشتن درجه حرارت پایین است. پوشش سقف باید عایق موثری را برای کاهش انتقال حرارت از محیط بیرون فراهم کند. ورق‌های یو پی وی سی (UPVC) یک انتخاب محبوب برای سقف سوله سردخانه هستند، زیرا راندمان حرارتی عالی را تضمین می‌کنند. این پانل‌ها در اغلب موارد نیازی به عایق ندارند اما بسته به نوع کاربری سردخانه شما می‌توانند با عایق – جهت حفاظت بیشتر – سفارشی شوند. پوشش‌های ضدخوردگی upvc، تبادل حرارت را به حداقل می‌رسانند و در نهایت هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهند. عدم نشت و چکه و مقاومت بالا در برابر رطوبت از ویژگی‌های بارز ورق‌های سقفی یو پی وی سی در شرکت سپیدفام وارنا می‌باشد.

 

ظرفیت تحمل بار

سقف‌ها در سوله‌های سردخانه باید بارهای قابل توجهی از جمله برف و یخ را در طول ماه‌های زمستان تحمل کنند. انتخاب مصالح سقفی که بتواند این وزن را تحمل کند ضروری است. ورق های ذوزنقه‌ای و ساندویچ پانل‌های UPVC (اکوپانل) در شرکت سپیدفام وارنا – علاوه بر مقاومت بالا در برابر جذب آب – به دلیل ظرفیت تحمل بار بالا پوشش سقفی ایده‌آل برای سوله‌های سردخانه می‌باشند. برای اطلاعات بیشتر مقاله ما را با عنوان بهترین سقف مقاوم در برابر ضربه مطالعه فرمایید و گواهینامه‌های شرکت سپیدفام وارنا را در وب سایت ما مشاهده نمایید.

 

زهکشی مناسب

زهکشی مناسب

 

تخلیه سریع آب باران از روی سقف یکی از موارد مهم در اجرای سقف سوله سردخانه است. سیستم‌های زهکشی موثر به جلوگیری از تجمع یخ و برف روی سقف کمک می‌کنند و خطر نشتی و آسیب ساختاری را کاهش می‌دهند. انواع مناسب سقف شیب‌دار همراه با سیستم‌های ناودانی خوب می‌توانند به شما اطمینان دهند که آب برف و باران به انبارها و سردخانه‌ها آسیبی نمی‌رساند.

 

کنترل دما

کنترل دما

حفظ کنترل دما در تاسیسات سوله و سردخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. سقف‌های خنک که برای بازتاب نور خورشید و جذب گرمای کمتر طراحی شده‌اند، می‌توانند به تنظیم دمای داخلی سردخانه کمک کنند. این باعث کاهش فشار بر سیستم‌های خنک کننده و کاهش مصرف انرژی می‌شود. داشتن طراحی صحیح به حفظ محیطی با دمای کنترل شده و مقاوم در مقابل رطوبت کمک می‌کند.

نیازهای سقف سوله های صنعتی سردخانه به دلیل الزامات سختگیرانه برای کنترل دما، مدیریت رطوبت، ظرفیت تحمل بار و دوام از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب متریال مناسب سقف، پوشش‌های عایق، کنترل رطوبت، زهکشی و بهینه‌سازی انرژی، به انسجام بیشتر سوله‌های سردخانه و در عین حال کاهش هزینه‌های عملیاتی و اثرات زیست محیطی آنها کمک زیادی می‌کند.

همه فروشندگان سقف از دانش و تجربه لازم برای رفع نیازها و چالش‌های منحصر به فرد این تاسیسات صنعتی برخوردار نیستند. اگر در داخل سقف سوله سردخانه خود مشاهده کردید که یخ تشکیل می‌شود و قصد تعویض آن را دارید، با تولیدکنندگان پوشش‌های سپیدفام وارنا تماس بگیرید. مشاوران ما بهترین ضخامت و کیفیت ورق‌ها را با توجه به بودجه و نوع سوله شما پیشنهاد خواهند داد.

 

 

 

پوشش عایق سقف

پوشش عایق سقف

عایق بندی سقف نقش مهمی در عملکرد محفظه سوله سردخانه ایفا می کند. برای به حداقل رساندن پتانسیل تراکم داخلی، باید از مقادیر مناسب عایق استفاده کرد تا محیط داخلی سردخانه یا انبارهای صنعتی شما بالاتر از دمای نقطه شبنم نگه داشته شوند. نوع عایق و انتخاب مقدار R تحت تأثیر عوامل متعددی مانند هزینه، بازده انرژی مطلوب، مصالح مناسب، دمای طراحی داخلی و شرایط آب و هوایی قرار دارند.

عایق سقف سردخانه از جنس ساندویچ پنل UPVC از فوم الاستومری ساخته شده که زیر لایه یو پی وی سی قرار می‌گیرد. ویژگی برتر این پوشش‌های عایق، ضخامت کمتر آن است در حالیکه راندمان آن در مقایسه با ساندویچ پانل‌های پلی یورتان به مراتب بالاتر است. امکان رشد رطوبت و در نتیجه قارچ و کپک در اکوپانل‌های سپیدفام وارنا وجود ندارد و در نتیجه بهترین گزینه برای سوله‌های بهداشتی و سردخانه‌ها می‌باشند.

 

انبساط و انقباض

اگر از سقف ‌های فلزی برای پوشش سوله سردخانه خود استفاده می‌کنید، باید فضایی را برای احتمال جابجایی -‌ ناشی از نوسانات دمایی – در نظر بگیرید. حرکت سقف ساختمان ممکن است منجر به تخریب یا آسیب رساندن به سیستم‌های سد هوا/بخارات در سقف شود. لوله‌ها در سقف‌ها و دیوارها ممکن است به دلیل انبساط و انقباض حرارتی و همچنین ارتعاش حرکت کنند. بنابراین مهم است که فلاشینگ‌هایی را انتخاب کنید که بتوانند ظرفیت حرکت را داشته باشند. به ‌علاوه، پایانه‌ها و ترمینال‌های برق در محیط سقف در معرض انبساط و انقباض هستند و انتهای لبه‌های سقف باید برای تطبیق با حرکت طراحی شوند.

 

انبساط انقباض

 

 

 

بنابراین سقف‌های فلزی باید در مکان‌هایی که احتمال انبساط و انقباض بالا است، بازرسی شوند. نشانه‌هایی مانند شل شدن میله‌های انتهایی و ترک خوردگی اتصالات درزگیر باید تعمیر شوند.

خبر خوب اینکه با وجود ورق‌های UPVC دیگر نیازی به در نظر گرفتن احتمالات جابه‌جایی سقف قبل از طراحی سوله‌ سردخانه خود ندارید. زیرا جنس یو پی وی سی یا پلی وینیل کلراید‌های مقاوم، در برابر شدیدترین نوسانات دمایی – در تابستان یا زمستان –  دچار کوچکترین انقباظ و انبساطی نمی‌شوند. این یکی از مهمترین برتری‌های سقف UPVC نسبت به ورق‌های فلزی در پوشش سوله‌های صنعتی و تاسیسات سردخانه‌ها می‌باشد.

 

مدیریت نشت هوا و بخار آب

واحدهای سردخانه در دمایی کار می‌کنند که اغلب بسیار کمتر از دمای بیرونی است. در این حالت هوای گرم و مرطوب بیرون تمایل دارد به داخل ساختمان منتقل شود. به ویژه در آب و هوای گرم جنوب کشور این موضوع بیشتر صدق می‌کند. یعنی در این موارد، جهت حرکت بخار عمدتاً از بیرون به داخل است. این بدان معناست که غشای داخلی سقف سوله سردخانه باید به عنوان کندکننده بخار و مانع هوا عمل کند؛ تا بتواند از حرکت بخار و هوا به داخل سیستم سقف و ایجاد مشکلات تراکم جلوگیری کند.

نشت هوا

 

ممکن است مواقعی هم در طول سال در آب و هوای سردتر وجود داشته باشد که گرم‌ترین سردخانه‌ها و تاسیسات –  با محدوده دمایی 32 تا 55 درجه فارنهایت (0 تا 13 درجه سانتی‌گراد) – بخار را از داخل به بیرون تجربه کنند. زیرا هوای بیرون از داخل سردتر است. ولی این احتمالاً به 2 دلیل مشکل ساز نیست. اولاً، مقدار رطوبت مطلق در داخل یک واحد سردخانه به دلیل دمای پایین و رطوبت نسبی آن کم است. چون رطوبت زیادی نسبت به فضای داخلی – به عنوان مثال برای یک ساختمان اداری – وجود ندارد. دوم، از آنجا که محرک بخار به اختلاف فشار ربط دارد. پس یک فضای خنک و خشک (مانند سقف سوله سردخانه) فشاری بیشتر از هوای سرد و خشک بیرون در زمستان وارد نمی‌کند. بنابراین، این سوله‌ها در آب و هوای سرد مانند مناطق شمالی نباید افزایش رطوبت را در پوشش سقف تجربه کنند.

مشکلات زمانی رخ می‌دهد که مسیرهایی برای حرکت هوا و بخار آب در داخل ساختمان سردخانه وجود داشته باشد. بنابراین ضروری است که از یک متریال سقف ضدرطوبت و سیستم عقب‌نشینی بخار که به درستی و به طور منظم عمل کنند، استفاده کنند. همچنین پوشش‌های سقفی باید  کاملا آب‌بندی شوند.

 

نکاتی در هزینه اجرا و قیمت ساخت سوله سردخانه 1403

 

هزینه احداث سوله سردخانه در سال 1403 – با توجه به نوع خرپایی یا تیرورقی، میزان تناژ و توان کمپرسور و اینکه سردخانه بالای صفر یا زیرصفر است – بین 450 تا 600 میلیون تومان برآورد می‌شود. اما قیمت هر متر مربع سقف سوله سردخانه عمدتا به دهانه سوله، متراژ و ضخامت ورق‌های سقف بستگی دارد.

قیمت ساندویچ پانل‌های UPVC سوله سردخانه در شرکت سپیدفام وارنا – نسبت به هزینه ساخت همتای پلی یورتانی خود با ضخامت بیشتر – 200 الی 300 هزار تومان در هر متر مربع ارزانتر است.

نکاتی در هزینه اجرا و قیمت ساخت سوله سردخانه 1403

 

خرید سقف مناسب برای سردخانه‌های صنعتی

خرید سقف مناسب برای سردخانه‌های صنعتی

اگر به دنبال یک سقف ضد پوسیدگی و خوردگی برای تاسیسات و واحدهای سردخانه و کلین روم خود هستید که در باد و طوفان نیز کنده نمی‌شود و با قیمت ارزان کارخانه به فروش میرسد؛ پوشش‌های UPVC پلی روف مخصوص شماست. قابلیت ساخت سقف سردخانه به شکل‌های سوله قوسی، صاف و شیبدار به آسانی  و با سرعت بالا وجود دارد.

 

پوشش‌های سقف پلی روف در شرکت سپیدفام به دلیل گام بلند 4 سانتی‌متری ورق‌ها، آببندی عالی دارند و این دلیل دیگری بر ضدرطوبت بودن این پوشش‌های صنعتی می‌باشد.

شرکت سپیدفام وارنا اولین و بزرگترین تولیدکننده محصولات دیوار و سقف یو پی وی سی (با برند پلی روف) در ایران می‌باشد. برای کاهش هزینه‌ها و قیمت متریال ارزانتر سقف سردخانه خود از راندمان حرارتی 100 درصدی اکوپانل‌های اقتصادی کارخانه استفاده کنید و هیچ وقت پشیمان نخواهید شد.

شماره‌های تماس سپیدفام وارنا جهت اطلاع از قیمت و مشاوره در خصوص ساخت انواع سقف سوله و سردخانه:

 

5495291 – 0911

0465839 – 0912

0465837 – 0911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *