اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   سوله قوسی سبک ؛ بهترین روش ساخت سقف سوله قوسی

سوله قوسی سبک ؛ بهترین روش ساخت سقف سوله قوسی

  • 141 بازدید
  • تاریخ انتشار: 3 ماه پیش
5/5 - (5 امتیاز)

سوله قوسی سبک ؛ بهترین روش ساخت سقف سوله قوسی

 

سوله قوسی ، هلالی یا نیم‌دایره با استفاده از دستگاه‌های K-Span که نوعی از تجهیزات رول فرمینگ است، ساخته می‌شوند. K-Span ها خود توسط 2 نوع ماشین 240 UBM و 120 ABM در صنعت ساختمان‌سازی برای ایجاد سوله‌‌های فلزی قوسی یا نیمه دایره‌ای مانند سقف و دیوارها استفاده می‌شوند. این دستگاه با استفاده از یک سری غلتک‌ها، یک نوار فلزی صاف را به یک سقف منحنی سبک با ابعاد دلخواه تبدیل می‌کند تا زمانی که شکل مورد نظر به دست آید.

سقف سوله قوسی

سوله‌های قوسی سبک ساخته شده با UBM ضد زنگ، ضد آب و نسوز هستند و می‌توانند سالهای زیادی دوام بیاورند. دستگاه یو بی ام، سوله‌های مقاوم و بادوام منحنی شکل را در انواع و طیف‌ وسیعی از اندازه‌ها می‌سازد که حتی می‌توان ابعاد سازه را نیز در آینده گسترش داد.

 

سوله قوسی UBM یا سوله منحنی چیست؟

سوله قوسی چیست ؟

K-Span مخفف “Kinetic Structural Panel” یک فناوری و سیستم ساخت و ساز است که از واحدهای تولیدی متحرک برای ایجاد سوله‌هایی با دهانه بزرگ، به ویژه برای سقف استفاده می کند – که از نوع UBM آن برای ساخت سوله های قوسی استفاده می‌کنند. سرعت اجرای بالا و مقرون به صرفه بودن این روش آن را به گزینه‌ای محبوب برای ساخت سوله‌های کوچک یا صنعتی تبدیل کرده است. دستگاه ubm معمولاً در محل اجرا، ورق‌های فلزی را به شکل رول یا منحنی برای اتصال به یکدیگر و ساخت سوله‌های نیم دایره سبک در می‌آورد. ماشین رول‌فرمینگ یو بی ام UBM در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلفی موجود است و آنها را برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای ساختمانی مناسب می‌سازد.

یکی از مزایای مهم استفاده از دستگاه رول‌فرمینگ ubm توانایی آن در تولید سریع و بهینه سوله های قوسی یا نیم دایره با کیفیت بالا و حداقل ضایعات است. این ماشین‌ها همچنین قابل تنظیم هستند و به سازندگان اجازه می‌دهند تا سازه‌هایی را در اشکال و اندازه‌های مختلف – علاوه بر ساخت سوله‌های منحنی –  تولید کنند تا نیازهای خاص مشتریان خود را برآورده سازند.

ماشین‌های یو بی ام قوسی ساز سوله علاوه بر کارایی و تطبیق‌پذیری، به دوام بالا و نگهداری کم نیز معروف هستند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر سختی‌های کار سنگین مقاومت کنند و عملکرد و قابلیت اطمینان را در طولانی مدت تضمین کنند.

 

 

سقف نیم دایره‌ای سوله‌ها چگونه ساخته می‌شود؟

سقف نیم دایره‌ای سوله‌ها چگونه ساخته می‌شود؟

سوله‌های قوسی یا نیم دایره با نام‌های ubm و K-Span نیز شناخته می‌شوند. این سازه‌های سبک توسط سیستم رول‌فرمینگ و با استفاده از تریلر نصب شده و می‌توانند به محل اجرا منتقل شوند. سقف‌های قوسی ساخته شده مجزا – با استفاده از یک ماشین درزگیر – با جریان الکتریکی به یکدیگر متصل می‌شوند. پانل‌ها را به هم وصل  و به مقاطع 1 تا 5/1 متری تقسیم می‌کند. سپس آنها را بلند کرده روی جرثقیل قرار می‌دهند و به بخش‌ بالای سوله قوسی منتقل و اتصال می‌دهند.

سقف سوله قوسی

سوله‌های قوسی با عرض دهانه  10 تا 36 متر قابلیت طراحی و اجرا در محل را دارند. پوشش سقف هلالی سوله  می‌تواند تقریباً برای هر ساختمانی از جمله آپارتمان‌های مسکونی، پارکینگ و سایبان، انبار و تأسیسات ذخیره‌سازی، ساختمان‌های تعمیر و نگهداری، آشیانه‌های هواپیما، سوله‌های کشاورزی و دامداری، تأسیسات تجاری، سازه‌های تفریحی یا هر کاربری دیگری مورد استفاده قرار گیرد. طراحی سوله سبک قوسی با استفاده از سیستم ماشین‌های خودکار(ABM) یا دستگاه مدرن ساخت سوله (UBM) انجام می‌شود. این ماشین توسط صنایع  MIC در ویرجینیای آمریکا بنیانگذاری شد و در کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

معایب و مزایای اجرای سوله قوسی یو بی ام

سازه‌های یو بی ام که به سوله‌های قوسی سبک نیز معروفند، تحول عظیمی در صنعت ساخت و ساز مدرن ایجاد کرده‌اند. در اینجا به چند مورد از مهمترین معایب و مزایای این سازه‌های کاربردی اشاره می‌کنیم.

سقف سوله قوسی ubm

 

مزایای سوله منحنی UBM

  • ساخت سوله‌های قوسی یو بی ام با عرض دهانه حداکثر 36 متر نیازی به پرلین و خرپا ندارد. این یعنی مصرف متریال و هزینه کمتر و در نتیجه ساخت یک سوله ارزانتر.
  • عدم استفاده از پیچ و مهره به جلوگیری از نشت و ضدآب بودن سازه کمک می‌کند.
  • سوله‌های سبک UBM ضدآتش هستند.
  • وجود دهانه باز و حجم داخلی بیشتر به دلیل شکل منحنی سوله، فضای داخل آن را بزرگتر جلوه می‌دهد.
  • مقاومت ساختاری بالا در برابر بلایای طبیعی مانند باد، تگرگ، زلزله و غیره.
  • زمان اجرای سریع سقف و نصب آسان – برای مثال نصب 1000 متر مربع سوله قوسی می‌تواند در 1 روز انجام شود.
  • رنگ‌های سفارشی و زیبا
  • ساخت و نصب در محل
  • قابلیت نصب آویزهای داخلی، کابل، کانال، سقف کاذب و تجهیزات روشنایی
  • سیستم‌های سقفی با قابلیت خود‌پشتیبانی
  • سوله‌های ubm بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند، زیرا هیچ پیچ یا مهره‌ای برای تعویض وجود ندارد.
  • مقرون به صرفه
  • توانایی تحمل بار زنده و مرده
  • مقاومت بیشتر در برابر خوردگی
  • دوام بالاتر نسبت به سقف‌های معمولی
  • کاهش یا حذف بسیاری از فلاشینگ‌ها یا تیزه‌های سقفی
  • سوله‌های قوسی سبک را می‌توان در هر زمان پس از تکمیل گسترش داد.
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا و عدم محدودیت در اندازه طول سقف قوسی سوله.

مزایای سوله قوسی ubm

معایب سوله UBM  

  • در سوله‌های معمولی که از پیچ و مهره برای اتصال استفاده می‌شود، محدودیتی برای استفاده از جرثقیل سقفی وجود ندارد. ولی در سوله‌های UBM به دلیل محدودیت ارتفاع و فضا و همچنین وزن سبک سازه این امکان وجود ندارد. این موضوع می‌تواند ساخت سوله ‌های بزرگ قوسی یا صنعتی را با مشکل مواجه سازد.
  • سوله‌های یو بی ام فلزی به دلیل رسانایی پانل‌های فلزی انرژی را منتقل می‌کنند که برای رفع این مشکل باید از سوله قوسی UPVC – که بدون نیاز به عایق هستند – استفاده کرد.
  • عدم امکان ساخت نورگیرهای طبیعی سقف در سوله‌های منحنی ubm.
  • عدم ساخت سوله های طبقاتی برای سازه‌های با سقف قوسی یا یو بی ام.

 

مقایسه سازه معمولی با سوله قوسی (سقف نیم دایره یا هلالی)

سوله قوسی

  • برای ساخت سوله قوسی نیازی به استفاده از ستون یا تیر عرضی برای پشتیبانی از سقف یا دیوارها نیست. در حالیکه در سوله‌های فضایی، شیبدار یا صاف لازم است تا ستون هایی جهت تقویت سازه ساخته شود.

 

  • در سوله‌های صنعتی هلالی شکل از پیچ یا جوشکاری برای اتصالات ورق‌ها استفاده نمی‌شود. اما در سازه‌های صنعتی معمولی بسیاری از اتصالات نیاز به جوشکاری دارند.

 

  • به دلیل عدم نیاز به میخ و پیچ در سازه‌های قوسی سوله ها 100% ضدآب هستند. ولی در ساختمان‌های صنعتی معمولی احتمال نشت آب وجود دارد.

 

  • سرعت ساخت و ساز سوله‌های نیم دایره‌ای بالاست و پانل‌ها سبک وزن هستند – به همین دلیل به آنها سوله سبک قوسی نیز گویند. برای مثال ساخت یک سوله 300 متری قوسی شکل ظرف 1 روز انجام می‌شود. در حالیکه اجرای سوله‌های معمولی برای مثال سازه تیرورقی در همان ابعاد – به دلیل ساختار سنگین‌تر – زمان بیشتری می‌برد.

 

  • به دلیل عدم وجود پایه و ستون، سوله‌های هلالی یا منحنی در مقیاس کوچک یا متوسط ساخته می‌شوند. در حالیکه برای ساخت سازه‌های معمولی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

 

  • قیمت ساخت، نصب و راه‌اندازی ارزانتر

 

 

آیا قیمت سوله قوسی سبک ارزانتر است؟

سقف سوله قوسی ارزان

قیمت سوله قوسی سبک UBM تقریبا 3 برابر کمتر از سوله‌های پیش ساخته یا معمولی بوده زمان اجرای بسیار کمتری دارند. وزن سبک سوله‌های قوسی و قابلیت فرم‌دهی سریع ورق‌ها در محل و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایین آن باعث می‌شود – تا در مقایسه با سازه‌های معمولی یا تیرورقی با اندازه‌ مشابه هزینه ساخت و نصب بسیار ارزان‌تری داشته باشند. همچنین عدم نیاز به اتصالات پیچ و مهره‌ای خیال شما را از نیاز به آب‌بندی سوله در آینده نیز راحت می‌کند.

 

انواع شکل سوله منحنی UBM

شکل ظاهری سوله قوسی در 3 مدل پرکاربرد زیر رول می‌شود:

 

ساخت سوله با سقف هلالی C

مدل این سوله قوسی به شکل اتصال زمین به زمین یا C است.

 

طراحی سوله قوسی T شکل

به نحوه طراحی سوله هلالی زمین به ستون (دیوار) T گویند.

قوس t شکل

 

اجرای سقف سوله منحنی R شکل

به مدل اجرای سوله سبک قوسی با اتصال ستون به ستون یا دیوار به دیوار ” R ” گویند.

اجرای سقف سوله منحنی R شکل

مشکلات ناشی از ساخت سوله قوسی را چگونه رفع کنیم؟

امروزه با افزایش قیمت قبض‌های انرژی، پدیده عایق‌سازی سوله‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به دلیل محبوبیت روزافزون سوله‌های قوسی، آنها نیز از این بهینه‌سازی مستثنی نیستند. با توجه به اینکه در ساخت سوله‌های یو بی ام از پانل‌های فلزی استفاده می‌شود پدیده تبادل انرژی این ورقهای گالوانیزه دردسرساز می‌شود. در نتیجه به عایق‌هایی چون پشم سنگ یا پشم شیشه نیاز پیدا می‌کند که هزینه ساخت سوله را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است بخواهید از ساندویچ پانل‌های فلزی با هسته پلی یورتان برای سقف سوله قوسی خود استفاده کنید. اما این پنل‌ها سخت هستند و قابلیت انعطاف‌پذیری ندارند و علاوه بر جذب بالای رطوبت، باعث افت راندمان حرارتی سوله‌ها می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله “ بهترین جایگزین برای ساندویچ پانل‌های فلزی را مطالعه بفرمایید. اما راه حل رفع این مشکل چیست؟

 

 

پیشنهاد ما استفاده از پانل‌های جدید و فوق سبک یو پی وی سی است که بدون نیاز به دستگاه UBM به راحتی به اشکال قوسی، شیبدار و ذوزنقه‌ای تبدیل می‌شوند. قابلیت انعطاف‌پذیری، استحکام بالا و از همه مهمتر عدم نیاز به عایق‌های حرارتی – به همراه قیمت بسیار مناسب – ورق‌های یو پی وی سی UPVC را به گزینه‌ای محبوب و پرطرفدار برای ساخت سوله‌های قوسی تبدیل کرده است.

 

گزینه ارزانتر و بهتر به جای ساخت سوله قوسی یو بی ام چیست؟

سوله قوسی فوق سبک یو پی وی سی بر خلاف سازه‌های منحنی شکل یو بی ام محدودیت استفاده در سوله‌های بهداشتی یا دامداری را ندارند. آنها کاملا تمیز، بی خطر و سازگار با محیط زیست هستند و بخصوص برای سقف یا دیوارپوش مناطق پررطوبت از جمله سقف ویلایی و استخر شنا، سوله‌های ضدخوردگی می‌سازند. قابلیت نصب ساده و اجرای بسیار سریعی دارند. به دلیل وزن سبک و هزینه زیرسازی پایین، قیمت بسیار ارزانتری نسبت به سوله‌ های فلزی قوسی یا ساندویچ پانلهای پلی یورتانی دارند. در انواع صاف، ذوزنقه رنگی، شیروانی، ساندویچ پانلی به صورت سقف کاذب، دیوارپوش و کانکس‌های قوسی برای سقف استخر، سوله‌های نظامی قوسی، تفرجگاه‌ها، سوله‌های دام و طیور و … موارد کاربرد فراوانی دارند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سقف سوله‌های قوسی با شماره‌های مشاوران شرکت سپیدفام وارنا ارتباط برقرار کنید:

 

09115495291

09120465839

09120465837

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =