اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   ساخت سوله با تیرآهن یا خرپا؟

ساخت سوله با تیرآهن یا خرپا؟

  • 232 بازدید
  • تاریخ انتشار: 9 ماه پیش
5/5 - (10 امتیاز)

ساخت سوله با تیرآهن یا خرپا از اصلی‌ترین بخش‌ها در سوله‌سازی می‌باشد. زیرا جزء مهم‌ترین قسمت‌های نگهدارنده سقف سازه شما است. ورژن قدیمی تر تیرآهن های فولادی با نام تیرورق شناخته می شدند. امروزه این دو واژه – در مقابل سوله سازی با خرپاها – کاربرد مشابهی دارند.

تفاوت‌های عمده‌ای در نحوه ساخت و شکل تیرآهن و خرپا وجود دارد و هر دو مزایا و معایب خود را دارند.

خرپاها با استفاده از ماشین آلات دقیق و خط تولید پرسرعت با حداقل مونتاژ دستی ساخته می‌شوند. این فرآیند در کارخانه انجام می‌شود و پس از اتمام مونتاژ باید در محل سازه اجرا شوند.

ساخت سوله با تیرآهن یا تیرورق بیشتر یک روش سنتی برای اجرای سقف سوله است. زیرا امروزه بیشتر از سوله‌های سبک یا خرپایی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. اجرای سوله با تیرآهن شامل اندازه‌گیری، برش و مونتاژ تیر ورق‌ها در محل است که – بخصوص برای سوله با متراژ پایین – هم سرعت اجرای پایین‌تر و هم هزینه بیشتری دارد.

ساخت سوله با تیرآهن

 

آیا ساخت سوله با تیرآهن یا تیرورق بهتر است یا خرپا؟ کدام یک قیمت ارزان‌تری دارد و سقف مقاوم‌تری می‌سازد و چرا؟ و در نهایت چقدر طول می‌کشد تا قاب ها و تیرهای آهنی ساخته شوند؟

بیایید مزایا و معایب هر دو روش ساخت سوله را بررسی کنیم.

 

سوله تیرآهنی با چه متریالی ساخته می‌شود؟

سوله تیرآهنی با چه متریالی ساخته می‌شود؟

تیر آهن‌ها از ورق های فولادی ساخته می‌شوند. آن‌ها در کارخانه با عملیات جوشکاری به شکل و اندازه دلخواه برش داده و به هم جوش می‌شوند.

تولید تیرهای فولادی شامل فرآیندی است که در آن تیر بسته به میزان وزنی که می‌تواند به طور ایمن تحمل کند درجه بندی می‌شود. درجه بندی بار روی یک تیر معمولاً باید بیشتر از تحمل بار براورد شده بر سوله باشد و باید برای بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان اثبات شود که ساخت سوله با تیرآهن‌ ها الزامات قانونی ایمنی سوله را رعایت می‌کنند.

 

 

چرا از تیرآهن برای ساخت سوله استفاده می‌شود؟

یکی از روش‌های ساخت سوله با پروفیل استفاده از تیرآهن است. تیرآهن ها دارای مقاطع I  یا H هستند که فشار بار عمودی و کششی وارد بر سازه را به خوبی تحمل می‌کنند. هزینه ساخت سوله با تیرآهن در متراژ بالا، قیمت و وزن آن را بالا می‌برد و به جای آن از سوله سبک خرپایی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

مزایا و معایب سوله سازی با تیرآهن

مزایا و معایب سوله سازی با تیرآهن

 

در اینجا به برخی از مهمترین مزایا و معایب ساخت سوله با تیرآهن می‌پردازیم:

 

مزایای ساخت سوله با تیرآهن

  • انعطاف پذیری بیشتری دارند. برای مثال هنگام بازسازی می‌توانید به راحتی روی سقف، دفتر کار یا اتاق زیرشیروانی اضافه کنید.
  • استفاده از تیرآهن در ساخت سوله با عرض دهانه کم قیمت ارزان تری نسبت به سوله خرپایی دارد.
  • مقاومت بالا

 

معایب ساخت سوله با تیرآهن

  • بر خلاف خرپاها، ساخت سوله با ورق به دلیل وزن زیاد، بر کل ساختار سازه فشار بیشتری وارد می‌کند. همچنین حمل و نقل آن‌ها آسان نیست.
  • متریال آهن در سوله‌های تیر ورقی دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شوند و به پوشش های ضدخوردگی نیاز دارند.
  • اگرچه در ساخت سوله تیرآهنی از پوشش ضدخوردگی استفاده می‌شود. چنانچه این پوشش محافظ خراشیده یا ساییده شود، مستعد خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.
  • محدودیت در اندازه دهانه سوله
  • استفاده از تیرآهن برای احداث سوله با متراژ بالا توجیه اقتصادی ندارد.
  • محدودیت شکل هندسی: سوله های تیرآهنی معمولا به شکل شیبدار ساخته می‌شوند. بر خلاف اجرای خرپایی سوله‌ها که در طرح ها و اشکال مختلف می‌تواند ساخته شود.

 

هزینه ساخت سوله تیر ورقی 1402

هزینه ساخت سوله تیر ورقی 1402

قیمت ساخت سوله با تیرآهن با توجه به قیمت هر متر مربع ورق آهنی یا فولادی محاسبه می‌شود. هزینه خرید آهن آلات سوله تیرورقی با بهترین کیفیت در تاریخ 20 مرداد 1402 در هر متر مربع تا 2 میلیون تومان برآورد می‌شود. این تنها قیمت آهن مصرفی به کار رفته در سازه تیرورقی است. اگر هزینه اجرا و حمل و نقل را نیز به آن اضافه کنیم چیزی حدود 2 تا 2 میلیون پانصد هزار تومان در هر متر مربع تخمین زده می‌شود.

توجه داشته باشید برآورد هزینه هر متر مربع ساخت سوله با تیرآهن یا خرپا به عوامل بیشتری بستگی دارد. از جمله: وزن و متراژ ساخت سوله – محل ساخت سوله و کاربری آن – متراژ سوله سازی – نوسان ارز – نوع و متریال ساخت سوله (تیرآهن یا خرپا) و …

 

مزایا و معایب ساخت سوله با خرپا

مزایا و معایب ساخت سوله با خرپا

 

 

ساخت سوله با خرپا نوع متداول سوله سازی فلزی در ساختمان است. اجرای خرپایی به ساختاری گفته می‌شود که در آن بار نیروهای وارده به سازه توسط تیرهای فولادی مثلثی – با روش اتصال مفصلی به تکیه‌گاه  – به زمین منتقل می‌شود. خرپاها ویژگی هایی دارند که می‌توانند معایب ساخت سوله با تیرآهن را پوشش دهند:

 

مزایا

مزایا

 

  • ساخت خرپاها به دلیل قیمت پایین تر هزینه دستمزد و اجرا ارزان‌تر است و می‌تواند 30 تا 50 درصد ارزان‌تر از سوله تیرآهنی باشد که باید در محل بریده و مونتاژ شود. این برآورد قیمت شامل هزینه حمل‌ونقل نمی‌شود. زیرا می‌تواند برای خرپاهای مناطق دورافتاده یا صعب العبور بسیار گران تمام شود.
  • سرعت اجرای بالا
  • وزن سبک در عین حال مقاومت بالا
  • نصب جرثقیل سقفی بدون محدودیت
  • مونتاژ و دمونتاژ (بازکردن و بستن سازه) در محل

 

 

معایب

  • یکی از مهمترین معایب سوله خرپایی این است که به فضای زیادی نیاز دارد زیرا اجزای مثلثی به هم پیوسته آن باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانند بارهای سنگین را تحمل و توزیع کنند.

 

  • برای سوله ها با دهانه کم عرض مقرون به صرفه نیست.

 

 

ارزان ترین و مقاوم ترین سقف برای ساخت سوله با تیرآهن و خرپا کدام است؟

 

ارزان ترین و مقاوم ترین سقف برای ساخت سوله با تیرآهن و خرپا کدام است؟

 

همان طور که در بالا گفتیم یکی از مزایای سوله های تیرورقی، خوردگی و زنگ زدگی آهن است حتی اگر از ورق گالوانیزه برای اجرای سوله استفاده کنید. همچنین وزن بالای سوله تیرورقی، استفاده از آن را در متراژهای بالا با محدودیت مواجه می‌سازد. قیمت بالای آن نیز در ابعاد بیشتر توجیه اقتصادی و امنیت جانی ندارد. پس اگر بخواهید همچنان از تیرآهن برای ساخت سوله مرغداری، سوله ورزشی و … استفاده کنیم راه حل چیست؟

 

راه حل سوله سازی با تیرورق یا احداث سوله خرپایی ارزان قیمت و مقاوم، استفاده از ورق‌های یو پی وی سی UPVC سپیدفام وارنا می‌باشد. چرا؟

 

فواید طراحی و اجرای سوله با استفاده از ورق‌های UPVC سپیدفام وارنا

فواید طراحی و اجرای سوله با استفاده از ورق‌های UPVC سپیدفام وارنا

 

ساخت سوله تیرورقی و خرپایی ارزان قیمت با ورق UPVC – تولیدکننده شرکت سپیدفام وارنا

 

کارخانجات سپیدفام وارنا اولین تولیدکننده متریال سقف و دیوار UPVC در ایران؛ تامین کننده اصلی شرکت‌های سوله‌ساز و پیمانکاران مطرح ایران و کشورهای همسایه می‌باشد. برخی از مهمترین مزایای خرید سقف UPVC برای ساخت سوله تیرورقی و خرپایی عبارتند از:

 

 

  • محافظت از دیوار و سقف سوله در برابر نور خورشید با پوشش‌های ضد UV پلی یورتان
  • دارای بادوام ترین متریال ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی آهن و فولاد
  • سبک وزن و مقاومت بالا مناسب برای ساخت سوله با تیرآهن و خرپا در سخت ترین شرایط آب و هوایی
  • طول عمر 50 ساله بدون هزینه تعمیرات سقف سوله
  • عدم واکنش با مواد شیمیایی در سوله‌های صنعتی تولید گاز – سوله‌های ساخت فولاد، مواد شیمیایی و بهداشتی و …
  • دارای خاصیت خودشستشویی سقف
  • عایق گرما و سرما بدون نیاز به پشم شیشه، پشم سنگ، ایزوگام
  • ساخت سوله ارزان با کمترین هزینه
  • عدم تغییرات طولی و سطحی سقف بر اثر تغییرات دما
  • ….

 

شما می‌توانید جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت ساخت سوله خود با متخصصان وارنا تماس بگیرید:

 

0912-0465837

0912-0465839

0911-5495291

 

سوالات متداول

در چه مواردی ساخت سوله با تیرآهن ارزان تر از اجرای سوله خرپایی است؟

احداث سوله با تیرآهن یا تیر ورق بهتر است برای دهانه های کمتر از 20 متر اعمال شود تا هم سنگینی آن مشکل ساز نشود و هم از لحاظ قیمت ساخت سوله به صرفه و ارزان تر شود.

 

آیا سوله خرپایی از سوله تیرآهنی محکم تر است؟

سوله سازی با تیرآهن نیز محکم است و می‌تواند استحکام مشابهی داشته باشد اما سنگین‌تر است و قیمت بالاتری دارد درحالیکه از دقت کمتری نسبت به خرپاها برخوردار است.

همچنین امکان استفاده از نرم افزارهای پیشرفته طراحی و ماشین آلات دقیق ساخت در سوله تیرآهنی (تیرورقی) کمتر است.

 

 

تفاوت ساخت سوله با تیرآهن و خرپا چیست؟

خرپاها وزن سبک‌تر و قدرت تحمل بار بیشتری دارند در حالیکه از متریال کمتری – در مقایسه با سوله‌های تیرآهنی یا تیر ورقی – استفاده می‌کنند. همچنین برای سوله‌های با متراژ بیشتر و دهانه عریض‌تر مقرون به صرفه‌تر بوده زمان نصب سریعتری دارند.

 

تفاوت تیرورق با تیرآهن چیست؟

ممهمترین تفاوت آنها در ابعاد و میزان مقاومت آنهاست. از تیرورق ها بیشتر در ساخت پل ها استفاده می‌شود؛ زیرا قدرت تحمل بیشتری دارند. اما از تیرآهن ها بیشتر در صنعت ساخت و ساز و سوله سازی استفاده می‌شود. تیرورق‌ها ابعاد بیشتری را پوشش می‌دهند و به عنوان تکیه گاه های بزرگ تری استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =