اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  وبلاگ   »   راهنمای کامل شستشوی سقف ؛ شیروانی، صاف یا قوسی

راهنمای کامل شستشوی سقف ؛ شیروانی، صاف یا قوسی

  • 99 بازدید
  • تاریخ انتشار: 2 ماه پیش
4.7/5 - (13 امتیاز)

راهنمای کامل شستشوی سقف ؛ شیروانی، صاف یا قوسی

در این راهنما همه چیزهایی را که در مورد تمیز کردن و شستشوی سقف لازم دارید، پوشش می‌دهیم. مواردی از جمله:

فرهنگ لغت سقف را “ساختاری که پوشش بالایی یک ساختمان یا وسیله نقلیه را تشکیل می‌دهد” توصیف می‌کند. بدیهی است که پشت‌بام‌ها هم از لحاظ سقف صنعتی و هم از نظر مسکونی همه جا وجود دارند. ما اکثریت قریب به اتفاق وقت خود را زیر سقف می‌گذرانیم – چه در خانه، چه در محل کار، چه در مسافرت.

 

سقف‌ها پوشش‌های مهمی هستند زیرا عوامل محیطی از جمله باران، برف، برف، تگرگ و گرما را بیرون نگه می‌دارند. خانه‌ای که پوشش‌های آن ضد رطوبت نیستند، دیر یا زود از درون خواهد پوسید.

سقف‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند. هدف این مقاله در مورد نحوه تمیز کردن و شستشوی انواع سقف‌ است. از جمله: سقف‌های مسطح، هرمی یا هیپ، پوشش‌های شیروانی یا شیبدار، سقف سوله و سقف‌های منحنی. ویژگی‌های مهم هر کدام عبارتند از:

 

 

دلایل شستشوی سقف

دلایل مختلفی برای شستشو و تمیز کردن سقف خانه یا محل کار شما وجود دارد. سقف‌هایی که تمیز نیستند و کثیف و ناجور به نظر می‌رسند؛ از ارزش ملک می‌کاهند و مشتریان را بی‌رغبت می‌کنند.

سقف‌هایی که تمیز نمی‌شوند در نهایت بر اثر رشد بیش از حد گیاه و ضایعات آسیب می‌بینند و منجر به نشتی و پوسیدگی زیرساخت‌های آن می‌شوند. در برخی کشورها، شرکت‌های بیمه، شستشوی سقف را به عنوان یک پیش‌نیاز برای صدور بیمه نامه ساختمان الزامی می‌کنند.

 

دلایل شستشوی سقف

در هر حال مهمترین دلیلی که مالکان را راضی می‌کند تا به تمیز کردن بام خود اهمیت دهند، محافظت و افزودن بر ارزش سقف است. با این کار  عمر آن طولانی‌تر می‌شود و به تعویض یا تعمیر کمتری نیاز پیدا می‌کند.

تعویض سقف می‌تواند بسیار گران و اجرای آن برای ساکنین و محله پرسروصدا و دردسرساز باشد. تمیز نگه داشتن بام خانه تنها برای زیباتر کردن آن نیست بلکه برای به حداقل رساندن و کنترل هجوم آفت‌ها، برخی سقف‌ها باید لااقل سالی یکبار تمیز شوند.

 

از بین بردن 3 دشمن اصلی با شستشوی سقف

سه مورد از دشمنان اصلی پوشش‌های سقفی جلبک، گلسنگ و خزه هستند.  این موجودات می‌توانند روی سقف شما زندگی کنند و به معنای واقعی کلمه، مواد سقف را بخورند.

در اینجا به 3 عامل کثیفی و آسیب سقف می‌پردازیم که در صورت تاخیر در شستشوی سقف، علاوه بر ظاهری زشت، باعث ایجاد آسیب به ساختار اصلی پوشش بام شما می‌شوند.

 

جلبک

یکی از رایج‌ترین و مشکل‌سازترین انواع جلبک‌های سقفی، ماگمای گلوکاپسا (GM = gloeocapsa magma) است. جلبک نوعی باکتری است که از آسفالت و سنگ آهک موجود در پوشش‌های سقفی بخصوص شینگل‌ها تغذیه می‌کند. وقتی پرکننده‌های سنگ آهک موجود در سقف خورده ‌شوند، لایه‌های رویی آن، توانایی خود را برای انعکاس اشعه خورشید و پرتوهای گرما از دست می‌دهد.  از آنجایی که نور کاملا منعکس نمی‌شود، دمای سقف بسیار سریعتر افزایش می‌یابد که منجر به افزایش هزینه‌های تهویه و انرژی می‌شود. بنابراین به محض اطلاع از رشد این موجودات پروسه شستشوی سقف خود را آغاز نمایید.

جلبک

انجمن تولید سقف‌های شینگل آسفالتی گزارش می‌دهد که : هاگ‌های این نوع جلبک‌ها را می‌توان توسط باد، پرندگان یا سایر جانوران جابجا کرد. این بدان معنی است که می‌تواند به سرعت در یک منطقه گسترش یابد، به خصوص اگر آب و هوای مرطوبی داشته باشد. همانطور که یک کلنی از این نوع جلبک‌ها رشد می‌کنند، جلبک‌های قدیمی تجزیه می‌شوند و رطوبت را حفظ می‌کنند، که حتی منجر به رشد سریعتر آن می‌شود.

 

خزه

خزه

در روش‌های شستشوی سقف با نوع دوم این آفت‌ها روبه‌رو می‌شوید: خزه سبز تیره. آنها رطوبت زیادی را در خود نگه می‌دارند و ریشه‌های آن می‌تواند به روی سقف‌های کامپوزیتی یا شینگل برسد و به آن آسیب برساند. این ریشه‌ها را ریزوئید می‌نامند که شکل ناخوشایند آن حتی یک سقف با طراحی زیبا را کهنه و فرسوده نشان می‌دهد.

 

 

 

گلسنگ

گلسنگ در واقع ترکیبی از جلبک و قارچ است. اگرچه گلسنگ مانند خزه آب را به دام نمی‌اندازد، اما اسیدی است و می‌تواند به اغلب پوشش‌های سقف نفوذ کند و به آن آسیب برساند.

 

 

انواع و مراحل شستشوی سقف شیروانی

روش‌های مختلفی وجود دارد که از آنها می‌توان برای شستشوی سقف و رفع جلبک‌ها، خزه‌ها و گلسنگ‌های سقف استفاده کرد. تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند عمر سقف شما را 5 تا 10 سال بیشتر افزایش دهد، بنابراین تعمیر و نگهداری می‌تواند ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد.

 

  1. تمیز کردن سقف به روش دمش با فشار

شستشوی سقف در این روش با استفاده از پمپ باد یا دمنده هوا با فشار زیاد انجام می‌گیرد و زباله‌های روی سقف – از جمله برگ، چوب و خزه‌ها – را از بین می‌برند.  صاحب‌خانه می‌تواند تفاوت را به صورت آنی روی سقف ببیند.

1. تمیز کردن سقف به روش دمش با فشار

 

 

مزایا: می‌تواند نسبتاً سریع انجام شود، زباله‌های بزرگتر را برطرف و تفاوت زیادی در زیبایی ایجاد می‌کند. نسبتا ارزان است زیرا می‌توان آن را با پمپ باد انجام داد.

معایب: روش شستشوی سقف با پمپ باد مشکل را به طور اساسی برطرف نمی‌کند. میکروارگانیسم‌ها روی سقف می‌مانند و به رشد و بازگشت ادامه می‌دهند. همچنین لایه‌های زشت جلبک را از بین نمی‌برد. از طرفی لازم است یک نفر روی پشت بام این کار را انجام دهد و اگر سقف شیبدار باشد، ممکن است نیاز به لنگرهای موقت یا اتصال ایمن داشته باشد.

 

انتظارات هنگام خرید این سرویس شستشوی سقف:

آنها معمولاً با 1-2 تکنسین و دمنده‌ها وارد می‌شوند. مجریان کم‌تجربه از نردبان برای بالا رفتن از پشت بام استفاده می‌کنند. اما با لنگر بسته نمی‌شوند (بسیار خطرناک و توصیه نمی‌شود).  سقف از تمام زباله ها پاک خواهد شد. چنانچه هوا نسبتاً خشک باشد، این می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. اگر بارانی باشد، ممکن است مدتی طول بکشد تا برگ‌ها و سایر پوشش‌های گیاهی حذف شوند.

تمیز کردن سقف به روش دمش با فشار

چقدر طول می کشد:

 

شستشوی پوشش سقف با روش دمنده یک تعمیر سطحی است. اگر برگها تخلیه شوند، ممکن است در طول زمستان نسبتاً تمیز بماند. اما کپک، گلسنگ و قارچ از بین نمی‌روند. آنها هنوز در سطح سقف شما تغذیه می‌شوند و به رشد خود ادامه می‌دهند.

 

تمیز کردن سقف به روش دمش با فشار

حداقل چه چیزی بخواهید:

اگر روش دمش با فشار، اولویت شستشوی سقف شما است، از تکنسین‌ها بخواهید که با مهارها خود را روی سقف ببندند. همچنین، تأیید کنید که آن‌ها هر گونه زباله‌هایی را که از سقف خارج شده‌اند، جمع‌آوری کرده و به جای دیگری ببرند. در نهایت، از آنها بخواهید تضمین کنند که ناودان‌های سقف را نیز می‌شویند و تمیز می‌کنند. (در غیر این صورت ممکن است مشکل را از یک نقطه به جای دیگر منتقل کنید).

 

 

 

 

 

  1. شستشوی تحت فشار 

بسیاری تلاش می‌کنند تا سقف را با آب پرفشار شستشو دهند. با استفاده از شیلنگ‌های بلند برای رسیدن به سقف، پیمانکار از آب با فشار بالا برای رفع کثیفی‌ها و تمیز کردن سطح استفاده می‌کند.

مزایا: می‌تواند سقف را خیلی سریع تمیز کند.

شستشوی تحت فشار سقف

 

معایب: استفاده از فشار بالا هنگام ایستادن روی سقف خطرناک است. شستشوی سطح سقف با فشار بالای آب – در صورت محکم نبودن پوشش سقف – می‌تواند در  شینگل‌ها برای مثال به بافت سقف آسیب برساند. زیرا فیلرهای سنگ آهکی (در نوع آسفالتی) را از بین می‌برد و برای برخی تایل‌ها در صورت عدم استفاده از تکنیک مناسب می‌تواند آنها را کنده و بشکند. استفاده از این روش شست و شو اغلب ضمانت را در اکثر سقف‌ها باطل می‌کند. بزرگترین عیب این تکنیک آن است که رشد آفت‌های میکروسکوپیروی سقف را از بین نمی‌برد. فقط لایه قابل مشاهده را به طور موقتی حذف می‌کند. پس در بهترین حالت این یک روش کوتاه مدت است.

 

انتظارات از روش شستشوی تحت فشار سقف:

در این روش مجری باید به روی بام برود. برخی از شیلنگ‌های بلند استفاده می‌کنند تا وزن واقعی دستگاه را روی سقف نیندازند و فقط نازل را اضافه می‌کنند. برخی دیگر این شوینده تحت فشار را با با یک پاک کننده به کار می‌گیرند و سقف را تمیز می‌کنند. شستن با دستگاه تحت فشار زمان‌بر است زیرا شست و شوی هر قسمت از سقف نیاز به تمرکز دارد.

شستشوی سقف

چقدر طول می‌کشد تا شستشوی سقف انجام گیرد:

بستگی به مهارت تکنسین شما دارد. اگر باتجربه نباشد، ممکن است حتی به سقف آسیب برساند. برای مثال، اگر او زاویه نازل فشار را به درستی تنظیم نکند، تایل‌ها را از جا می‌کند یا می‌شکند. چنانچه آن را خیلی نزدیک به سقف کند، دانه‌های سنگ آهک (سقف آسفالتی) را از بین می‌برد. اگر تکنسین ماهر باشد، پس از شستشوی سقف باید انتظار داشته باشید که از نظر زیبایی ظاهری عالی به آن بدهد. با این حال، خزه و کپک بلافاصله دوباره رشد می‌کنند. زیرا اساساً فقط سقف را آبیاری کرده است (و این موجودات عاشق رطوبت هستند).

 

شستشوی تحت فشار سقف

 

 

 

حداقل چه چیزی بخواهید:

توصیه می‌کنیم از هرگونه شستشوی تحت فشار روی سقف خودداری کنید. این کار مجری را در معرض خطر قرار می‌دهد، ضمانت سقف شما را باطل می‌کند و می‌تواند به پوشش آن آسیب برساند.  مضرات آن بسیار بیشتر از مزایای کوتاه مدت سطحی است که به نظر می‌رسد. اگر هنوز احساس می‌کنید مجبور به استفاده از شوینده تحت فشار هستید، مطمئن شوید که تکنسین‌ها از مهار استفاده می‌کنند (مخصوصاً با یک تمیزکننده سطح). علاوه بر این، از آنها بخواهید که قبل از شستشوی سقف، مدرک خود را مبنی بر گواهی غرامت مجری به شما بدهند. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که آنها می‌دانند که در برابر هر گونه آسیب به پوشش سقف مسئول هستند.

 

  1. شست و شوی سقف به روش زینک اکساید

یکی دیگر از روشهای شستشوی پوشش سقف، روش محبوب اکسید روی است. آن را می‌توان با استفاده از نوار روی یا استفاده از پودر روی سقف انجام داد. این نوع فلز برای جلبک‌ها، خزه‌ها، گلسنگ‌ها و بسیاری دیگر از گیاهان رایج موجود در پشت بام‌ها سمی است. ذرات توسط باران در پشت بام پخش می‌شوند و برای کشتن گیاهان مفید هستند. با گذشت زمان، آب باران گیاهان مرده را از پشت بام و داخل سیستم ناودان می‌شوید.

شست و شوی سقف به روش زینک اکساید

 

مزایا و معایب: این روش ارگانیسم‌هایی را که روی سقف شما رشد می‌کنند از بین می‌برد. با این حال، استفاده از اکسید روی در سقف جالب نیست. در غیاب باران، مانند یک پودر سفید به نظر می‌رسد. هنگام وزید باد، زینک اکساید می‌تواند به مناطقی دیگر پخش شود و تاثیر مطلوب خود را نگذارد.  از آنجایی که این نوع شستشوی سقف با پودر انجام می‌گیرد، اغلب فقط می‌تواند یک درمان نقطه‌ای باشد. زیرا اگر احتمالاً کل سقف را نپوشاند، فقط باعث رشد مجدد آفت‌ها می‌شود. به یاد داشته باشید که فرایند رشد گیاه اغلب میکروسکوپی است. فقط به این دلیل که قادر به دیدن آن نیستید به این معنی نیست که موجوداتی در پشت بام شما در حال رشد نیستند.

 

هنگام خرید این سرویس چه انتظاراتی دارید:

پیمانکار یا با پمپ سمپاش روی پشت بام می‌رود یا فقط از دستکش استفاده می‌کند تا در واقع پودر را روی سقف توزیع کند. اکسید روی یک ماده پودری سفید رنگ خواهد بود که سقف را می‌پوشاند. اگرچه چندان زیبا نیست، اما در از بین بردن خزه موثر است. در روش شستشوی سقف با پودر، این مواد تا اولین بارندگی روی پشت بام باقی می‌مانند که چشم انداز جالبی ندارد.

 

شست و شوی سقف به روش زینک اکساید

شستشوی سقف با اکسید روی چقدر طول می‌کشد:

بستگی به مهارت اجراکننده دارد. پودر باید در سراسر سقف پخش شود تا خزه‌ها و قارچ‌های قابل رویت را از بین ببرد. رفع موضعی مؤثر نیست، زیرا مناطقی که قابل مشاهده نیست را پوشش نمی‌دهد. به طور کلی، اگر از این روش برای شستشوی سقف خود استفاده می‌کنید؛ حداقل یک بار در سال آن را انجام دهید تا رشد مجدد میکروارگانیسم‌ها را مهار کرده و به حداقل برسانید.

 

حداقل چه چیزی بخواهید:

از مجری بخواهید که هنگام پخش مواد از مهار سقف استفاده کند. اطمینان حاصل کنید که هزینه شستشوی سقف شامل قیمت اکسید روی نیز باشد. (برخی شرکت‌ها جداگانه شارژ می‌کنند).  اطمینان حاصل کنید که این قیمت برای کل سقف است – اگر فقط قصد تمیز کردن سقف را در یک منطقه خاص دارید، قیمت باید بسیار پایین‌تر باشد. حداقل یک سال تضمین در برابر رشد مجدد را بخواهید. بنابراین اگر ظرف یک سال آینده رشد آفت داشته باشد، شرکت باید گارانتی کند و بدون هزینه اضافی سقف را تمیز کند.

 

 

  1. شستشوی سقف با فشار آب ملایم

یک روش رو‌به‌رشد و محبوب‌تر، استفاده از محلول رقیق سفید کننده بر روی سقف و سپس شستشو با آب است. این روش به طور کامل همه ضایعات روی سقف را از بین می‌برد. در واقع، بسیاری از پیمانکاران ضمانت‌های 3 تا 5 ساله در برابر رشد مجدد ارائه می‌دهند.

شستشوی سقف با فشار آب ملایم

مزایا – در روش شستشوی ملایم سقف، ارگانیسم‌های رشد کرده روی آن به طور کامل از بین می‌روند و گارانتی سقف را باطل نمی‌کند. زیرا اعمال با فشار کم (معادل با فشار آب عادی شیلنگ) انجام می‌شود، بنابراین انسجام سقف را حفظ می‌کند. این بهترین روش برای تمیز نگه‌داشتن سقف در درازمدت است.

معایب – نیاز به یک متخصص آموزش دیده برای اطمینان از مخلوط مواد شیمیایی با هم و کاربرد مناسب دارد. به دلیل این تخصص، گران‌تر از روش‌های دیگر است. اگر به اشتباه انجام شود، محلول شیمیایی می‌تواند به اطراف ساختمان، حیاط یا چمن آسیب برساند.

 

 

 

 

 

هنگام خرید این سرویس چه انتظاراتی دارید:

هنگام خرید این سرویس چه انتظاراتی دارید:

این روش را معمولا با 2 مجری انجام می‌دهند. یک نفر روی پشت بام یا روی یک نردبان خواهد بود و محلول شستشوی سقف را روی سطح آن اعمال می‌کند. نفر دوم روی زمین خواهد بود و محوطه یا پوشش گیاهان را با آب اسپری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که این محلول به چیزی آسیب نمی‌رساند.

مجری روی پشت بام راه می‌رود تا مناطق آسیب دیده را که نیاز به توجه بیشتری دارند بررسی کند.  خزه یا پوشش گیاهی ضخیم‌تر با یک برس نرم (نه خراشیده) از پشت بام پاک می‌شود. قبل از شستشوی پوشش سقف ابتدا زباله‌های بزرگتر را از سقف برمی‌دارد، سپس یک محلول سفید کننده را روی کل سقف اعمال می‌کند. اعمال آب با فشار شیلنگ حیاط یا باغچه انجام می‌شود. بسته به شیب سقف، ممکن است این روش با نردبان از لبه سقف اجرا شود.

در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد تا مجری روی سقف قرار گیرد. روش شستشوی سقف با محلول (در صورت مخلوط شدن مناسب) اکثر موجودات زنده روی پشت بام را در عرض 10 دقیقه از بین می‌برد. مالکان ساختمان می‌توانند تفاوت قابل توجهی را قبل و بعد از اجرا روی سقف مشاهده کنند. زیرا خزه و جلبک‌ها شروع به پژمرده‌شدن می‌کنند و تغییر رنگ می‌دهند. البته توجه داشته باشید که بلافاصله تمیز به نظر نمی‌رسد. در عوض، فرایند رشد موجودات را از بین می‌برد و سپس، در طول 4 الی 6 هفته آینده، همگی توسط آب باران شسته می‌شوند.

 

هزینه شستشوی سقف به چه عواملی بستگی دارد؟

معمولاً چهار نکته اصلی وجود دارد که شرکت‌ها قبل از قیمت دادن برای تمیز کردن سقف شما در نظر می‌گیرند:

هزینه شستشوی سقف به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. شیب سقف
  2. متریال سقف
  3. وضعیت سقف (میزان کثیفی و نوع شستشو)
  4. پیچیدگی کلی کار

 

 

چگونه متوجه شویم که سقف ما نیاز به شستشو دارد؟

چگونه متوجه شویم که سقف ما نیاز به شستشو دارد؟

این یک سوال مهم است. زیرا اغلب مالکان منتظر می‌مانند تا آسیب جدی در سقف رخ دهد. اگر رگه‌های سیاه روی سقف شما چندین سال است که وجود دارند یا اگر خزه‌ها چندین سانت ارتفاع دارند؛ ممکن است برخی از آسیب‌ها جبران‌ناپذیر باشند.

توجه داشته باشید ارگانیسم‌هایی که در پشت بام زندگی می‌کنند تا حد زیادی میکروسکوپی هستند. تشخیص زودهنگام آنها نه تنها باعث صرفه‌جویی در سرمایه صاحب‌خانه برای شستشوی سقف می‌شود، بلکه از آسیب‌هایی که قابل جبران نیست نیز جلوگیری می‌کند.

 

خبر خوب برای خریداران و مالکانی که نمی‌خواهند سقف خود را بشویند

سپیدفام وارنا بزرگترین تولیدکننده سقف‌های UPVC قابل شستشو با آب باران و خودتمیزشونده می‌باشند. این پوشش‌ها نسل جدید ورق‌های سبک، محکم، ضدرطوبت و ارزان‌قیمت برای سوله‌های صنعتی، پارکینگ و سایبان و … هستند که با حداقل تعمیرات و نگهداری تا 50 سال عمر مفید دارند. در حالت کلی نیازی به هیچیک از روش‌های فوق برای شستشوی سقف ندارند، به آسانی حمل و نقل و نصب می‌شوند.

پوشش‌های سقف و دیوارپوش سپیدفام وارنا را با قیمت کارخانه سفارش دهید و با ارسال سریع دریافت کنید.

لطفا جهت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

 

5495291 – 0911

0465839 – 0912

0465837 – 0911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *