اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   کدام سقف مقاومت بیشتری در برابر باد دارد؟

کدام سقف مقاومت بیشتری در برابر باد دارد؟

  • 49 بازدید
  • تاریخ انتشار: 3 هفته پیش
4.5/5 - (2 امتیاز)

کدام سقف مقاومت بیشتری در برابر باد دارد؟

 

آیا ساختمان شما در منطقه طوفان‌خیز واقع شده و به دنبال یک سقف ضد باد می‌گردید؟ وقتی نوبت به انتخاب بهترین سقف برای خانه می‌رسد، مقاومت در برابر باد یکی از عوامل اصلی است که باید در نظر گرفته شود. با ایجاد تغییرات جوی و افزایش باد و طوفان‌، مالکان خانه‌ها به سقفی نیاز دارند که بتواند در برابر باد شدید مقاومت بیشتری داشته باشد و در عین حال دوام و یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کند. اطلاع از انواع مختلف ورق‌های سقفی و قدرت‌ آن در برابر باد نقش مهمی در ایمنی سقف و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما دارد.

سقف مقاومت باد

مصالح بام به اشکال مختلف از جمله شینگل آسفالتی، یو پی وی سی (UPVC)، فلزی، اسلیت (تخته سنگ) و سفالی وجود دارد. هر یک دارای مزایا و معایب متمایزی است که در نهایت بر مقاومت سقف در برابر باد تأثیر می‌گذارد.

سقف مقاوم در برابر باد

در این مقاله با در نظر گرفتن عواملی مانند شکل سقف، فرآیند نصب و عملکرد کلی مواد در شرایط باد شدید، قصد داریم انواع مختلف متریال‌های سقف را بررسی کنیم تا مشخص شود کدام سقف مقاومت بیشتری در برابر باد دارد.

با نگاهی دقیق‌تر به اشکال و طرح‌های سقف، مشخص می‌شود که برخی سازه‌ها مقاومت بهتری نسبت به سایرین در برابر باد دارند. به عنوان مثال، شکل آیرودینامیکی سقف با شیب کم، آن را به گزینه ای محبوب برای خانه‌هایی در مناطق با باد شدید تبدیل می‌کند. با اطلاع از نوع و مدل طراحی یک سقف، مالکان ساختمان‌ها می‌توانند تصمیمی آگاهانه در انتخاب مقاوم‌ترین سقف‌ها در برابر بادهای شدید بگیرند.

 

کدام پوشش‌های سقف مقاومت بیشتری در باد دارند؟

تایل و تخته سنگ (Slate)

اسلیت و تایل هر دو نمای جذابی دارند و در برابر باد سقف بسیار مقاومی می‌سازند. سقف تخته سنگی می‌تواند بادهای تا 240 کیلومتر در ساعت را تحمل کند. در نتیجه آن را به گزینه‌ای عالی برای خانه‌ها در مناطق با آب و هوای طوفانی و سخت تبدیل می‌کند. سقف تایل نیز مقاومت خوبی در برابر باد دارد. برخی از انواع تایل‌های سفالی و بتنی قادر به مقاومت در برابر باد تا 200 کبلومتر در ساعت هستند. در حالی که این مصالح در برابر بادهای قوی عملکرد خوبی دارند، اما نسبت به سایر گزینه‌ها سنگین‌تر هستند، که ممکن است به تقویت زیرساخت‌های سازه نیاز داشته باشد.

 

 

تایل و تخته سنگ (Slate)

 

سقف ضد باد UPVC

سقف ضد باد UPVC

پلی وینیل کلراید سخت، یک سقف ضد باد و ضد ضربه است. این ماده یک ترموپلاست مدرن یا نوعی PVC غیرپلاستیکی است. هر چند ماده اولیه آن از جنس پی وی سی است، اما خواص فیزیکی و شیمیایی جدیدی دارد که آن را در برابر انواع ضربه و طوفان‌های شدید مقاوم می‌سازد. علاوه بر جنس مقاوم ورق، نحوه نصب پانل‌های سقفی UPVC با استفاده از واشر کرپی‌های پهن و از جنس ضد زنگ P.P (پُلی‌پروپیلن) است. این باعث می‌شود تا نه تنها فشاری در حین نصب به ورق‌ها وارد نشود بلکه در برابر باد و طوفان‌های شدید تا 250 کیلومتر در ساعت نیز بتوانند یک سقف بسیار مقاوم باشند.

کارخانجات سپیدفام وارنا به عنوان اولین تولیدکننده نسل جدید ورق‌های یو پی وی سی و بنیانگذار پانل‌های سقفی ضد باد و آتش، محصولات خود را در ایران با قیمت اقتصادی تولید و به سراسر جهان ارسال می‌نماید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از راهنمایی‌ مشاوران ما در سپیدفام وارنا استفاده کنید. (شماره‌ها در انتهای مقاله).

 

 

 

سقف پلاستیکی با مقاومت بالا در برابر باد

سقف پلاستیکی با مقاومت بالا در برابر باد

محبوبیت سقف‌های پلیمری و پلاستیکی به دلیل سهولت نصب و مقاومت در برابر باد در حال افزایش است. سقف لاستیکی، مانند EPDM و TPO، در برابر بادهای شدید مقاوم هستند و کمتر اتفاق می‌افتد که در حین طوفان ترک بخورند یا آسیب بینند. علاوه بر این، آنها مقاومت بسیار خوبی در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش دارند که به دوام آنها کمک می‌کند. گزینه‌های سقف پلاستیکی از جمله PVC یا پلی کربنات، مزایای مشابهی دارند، با توجه به اینکه وزن سبکی دارند، نیاز به تقویت سازه و فونداسیون ندارند.

هر یک از مواد ذکر شده مزایا و معایب خاص خود را دارد و انتخاب سقف مقاوم در برابر باد به عوامل مختلفی از جمله بودجه صاحب خانه، سلیقه او در انتخاب استایل و متریال جدید یا سنتی سقف و شرایط آب و هوایی محلی بستگی دارد.

 

 

سقف فلزی مقاوم در باد

سقف فلزی مقاوم در باد

متریال سقف فلزی به دلیل مقاومت در برابر طوفان و ضربه معروف است. آن‌ها سقفی مقاوم در برابر بادهای شدید هستند و اگر به درستی نصب شوند می‌توانند در برابر باد تا 180 کیلومتر در ساعت نیز مقاوم باشند. همچنین احتمال کمی وجود دارد که این پوشش‌ها در هنگام طوفان کنده شوند. سقف‌های فلزی، از جمله مس و فولاد، در سبک‌ها و پوشش‌های مختلف وجود دارند که آنها را به گزینه‌ای همه‌کاره برای صاحبان خانه تبدیل می‌کند. علاوه بر این، سقف فلزی سبک وزن و نصب آن آسان است. اما چنانچه سقف گالوانیزه در مناطق پررطوبت قرار گیرد – به دلیل خوردگی و زنگ زدگی – دارای هزینه تعمیرو نگهداری بالایی خواهد بود.

 

شینگل آسفالتی

شینگل آسفالتی

 

شینگل‌های آسفالتی مقاومت متوسطی در برابر باد دارند و برخی از انواع باکیفیت آن برای مقاومت در برابر باد تا 150 کیلومتر در ساعت طراحی می‌شوند. برای بهبود مقاومت در برابر باد، آنها اغلب با استفاده از درزگیرها و اتصال‌دهنده‌های اضافی نصب می‌شوند. با این وجود، شینگل آسفالتی ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض بادهای شدید در درازمدت، دوام زیادی نداشته باشد. (به اندازه سایر گزینه‌ها).

 

 

 

 

طراحی سقف با مقاومت بالا در برابر باد و طوفان

 

سقف ضد باد با شیب کم ( HIP )

سقف ضد باد با شیب کم ( HIP )

 

سقف با شیب کم یا هیپ به دلیل طراحی هندسی خاص به مقاومت عالی در برابر باد معروف است. آنها دارای اضلاع شیب‌دار یا شیروانی هستند که در یک خط الراس مشترک به هم می‌رسند و ساختاری هرم مانند را تشکیل می‌دهند. این طراحی هندسی به باد اجازه می‌دهد تا از سطح سقف عبور کند و فشار کلی بر سازه را کاهش دهد. علاوه بر این، سقف‌های هیپ معمولاً از ساختار خمیده و قاب قوی استفاده می‌کنند که در توانایی آن‌ها برای مقاومت بیشتر در باد شدید ضروری است.

 

 

 

اشکال سقف آیرودینامیک

اشکال سقف آیرودینامیک

شکل آئرودینامیکی سقف برای به حداقل رساندن مقاومت هوا و دوام بهتر در برابر بادهای شدید طراحی می‌شود. نمونه‌هایی از این طرح‌های سقف شامل فرم‌های منحنی و سایر فرم‌های ساده است که باعث کاهش کشش و توزیع یکنواخت فشار باد می‌شود. این نوع سقف امکانی را فراهم می‌کند تا باد به گونه‌ای موثر بر روی سازه هدایت شود تا خطر آسیب به سقف حین باد شدید را به حداقل برساند. متریال پوششی و قاب مورد استفاده در طرح‌های آیرودینامیکی سقف نیز باید با دقت انتخاب شوند تا از یکپارچگی و مقاومت سقف در باد اطمینان حاصل شود.

 

 

 

 

 

 

ویژگی‌های کلیدی یک سقف مقاوم در برابر باد

 

برآمدگی و محافظت از لبه بام در برابر طوفان

 

برآمدگی ها نقش مهمی در افزایش مقاومت سقف در برابر باد دارند. آنها به کاهش نیروهای بالابرنده که به طور بالقوه می‌توانند باعث آسیب سقف شوند، کمک می‌کنند. یک کنسول سقف با طراحی مناسب می‌تواند به طور موثری از لبه‌ها در برابر بادهای شدید و تگرگ محافظت کند. با این حال، مهم است تا مطمئن شویم که این برآمدگی، بیش از حد روبه بیرون نباشد؛ زیرا ممکن است نیروی اهرمی ایجاد کند و آسیب پذیری سقف را در هنگام بادهای شدید افزایش دهد.

 

 

نقش یراق‌آلات سقف و مقاومت در برابر باد

استحکام اتصال سقف به سازه اصلی ساختمان برای مقاومت در برابر باد بسیار مهم است. بست‌ها نقش کلیدی در حفظ این اتصال دارند. انواع مختلفی از بست‌ها و اتصالات برای محکم کردن سقف موجود است، مانند: میخ و پرچ، چسب و تسمه فولادی ضد باد.

به عنوان مثال، میخ‌ها معمولاً برای اتصال عرشه سقف (ساخته شده از تخته سه لا یا OSB) به سازه ساختمان استفاده می شوند. انتخاب نوع و اندازه مناسب آن برای کاربرد خاص ضروری است. از سوی دیگر، از چسب‌ها برای چسباندن مواد بام استفاده می‌شود که یک لایه حفاظتی اضافی در برابر نیروهای بالابرنده ناشی از باد ایجاد می‌کند.

تسمه‌ها یا گیره‌های ضد طوفان اتصالات فلزی هستند که خرپاها یا تیرهای سقف را به دیوارهای ساختمان محکم می‌کنند. مقاومت سقف در برابر نیروهای بالابرنده در هنگام بادهای شدید را می‌توان با استفاده از تسمه‌های ضد باد به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

بیشتر بدانید: مقاوم‌ترین ورق سقف سوله کدام است؟

 

استانداردها و آزمایش سقف با مقاومت زیاد در برابر باد

مقاومت در برابر باد عامل مهمی در انتخاب مصالح سقفی است، به ویژه در مناطقی که مستعد بادهای شدید و طوفان هستند. چندین سازمان استانداردهای آزمایشی را برای ارزیابی مقاومت در برابر باد پوشش های مختلف سقف فراهم کرده‌اند. از جمله استانداردها و دستورالعمل‌های آزمایشی توسط آزمایشگاه‌های Underwriters، ASTM International و تأییدیه‌های FM تنظیم می‌شوند.

 

استانداردهای بین المللی ASTM

ASTM  یک سازمان بین المللی است که مسئول توسعه و انتشار استانداردهای مواد مختلف از جمله پوشش سقف است. 2 استاندارد برجسته ASTM برای مقاومت سقف در برابر باد عبارتند از:

استانداردهای بین المللی ASTM

  • ASTM D3161: این استاندارد مقاومت شینگل‌های آسفالتی در برابر باد را در شرایط آزمایشگاهی کنترل شده آزمایش می‌کند. این آزمایش، شینگل را با سرعت باد تا 160 کیلومتر در ساعت بررسی می کند. پوشش سقفی که بتواند این سرعت باد را تحمل کند، دارای مقاومت خوبی در برابر باد است.

 

  • ASTM D7158: این استاندارد عملکرد مقاومت در برابر باد برای سایر پوشش های سقف را در برابر نیروهای بالابر ارزیابی می‌کند. پوشش‌های سقف در سرعت‌های مختلف باد آزمایش می‌شوند و بر اساس مقاومت بالابرنده‌شان، طبقه‌بندی بر اساس D، G، یا H را تعیین می‌کنند. طبقه‌بندی H نشان دهنده بالاترین سطح مقاومت سقف در برابر باد است.

 

انتخاب سقف مناسب برای ساختمان شما

استانداردهای بین المللی ASTM

هنگام انتخاب سقف برای خانه یا ساختمان خود، توجه به محیطی که در آن نصب می‌شود ضروری است. یکی از مهمترین عوامل در توانایی سقف برای مقاومت در برابر آسیب باد، مقاومت در برابر نیروی بالارونده است. این فاکتوری مهم برای مقاوم و ایمن ماندن در هنگام بادهای شدید و شرایط طوفانی است که می‌تواند خلاء ایجاد کند و سقف را از روی سازه بلند کند. محصولات سقفی ساخته شده از مواد سبک وزن و در عین حال بادوام، مانند رزین یو پی وی سی UPVC، می‌تواند مقاومت سقف را در برابر نیروی بالابرنده باد بهبود بخشد.

محصولات سقف مقاوم در برابر ضربه یکی دیگر از ملاحظات ضروری است، زیرا می‌توانند در برابر پرتاب شی ناشی از باد در طول طوفان و تگرگ مقاومت کنند. متریال سقفی کلاس 4، از جمله UPVC، بتن، و برخی از شینگل‌های بر پایه پلیمر، به طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند.

 

سقف یو پی وی سی

دوام در برابر طوفان و کمترین خسارت در برابر باد و تگرگ بسیار مهم است. از جمله بادوام‌ترین پوشش‌های سقف مقاوم‌ در بادهای سخت می‌توان به بتن، یو پی وی سی، فلز و گاها سفال اشاره کرد.

علاوه بر انتخاب مصالح سقف مناسب برای محیط خاص خود، آماده‌سازی مناسب خانه یا ساختمان برای هجوم طوفان‌های احتمالی ضروری است. اطمینان از نصب و نگهداری سقف شما بر اساس بهترین شیوه‌های صنعتی، به بهبود مقاومت کلی آن در برابر باد، تگرگ و سایر آسیب‌های ناشی از طوفان کمک می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه، با انتخاب مصالح سقفی که مقاومت در برابر نیروهای بالابرنده و ضربه را تضمین می‌کنند، می‌توانید بهتر از سرمایه خود محافظت کنید و خانه یا ساختمان خود را در برابر شرایط آب و هوایی شدید ایمن نگه دارید. سپیدفام وارنا بنیانگذار محصولات مدرن سقف و دیوارپوش یو پی وی سی در ایران است. این پوشش‌های سقف ضد باد و ضد ضربه علاوه بر قیمت خرید اقتصادی و کارخانه، هزینه های نگهداری یا تعمیرات تقریبا صفر دارند. دوام 50 ساله، وزن سبک و طول عمر ، ضد آتش و ضد‌خوردگی از دیگر مزایای پوشش‌های UPVC در کارخانجات ما می‌باشد. محصولات ساختمانی سپیدفام وارنا، قابلیت ارسال به همه نقاط جهان با هزینه کم و سرعت بالا دارد.

اگر سوالی دارید یا علاقه‌مند به مشاوره رایگان هستید، فرم موجود در وب سایت ما را پر کنید و ما با شما تماس خواهیم گرفت – یا مستقیما از طریق شماره‌های زیر با مشاوران سپیدفام وارنا تماس حاصل فرمایید:

 

0911-5495291

0912-0465839

0912-0465837

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =