اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  وبلاگ   »   سقف خنک ؛ خنک ترین سقف‌ها در تابستان کدام است؟

سقف خنک ؛ خنک ترین سقف‌ها در تابستان کدام است؟

  • 126 بازدید
  • تاریخ انتشار: 2 ماه پیش
5/5 - (10 امتیاز)

سقف خنک چیست؟

سقف خنک که گاهی به آن سقف سرد نیز می‌گویند از ماده‌ای ساخته شده یا دارای پوششی است که می‌تواند دمای سطح سقف را کاهش دهد و میزان گرمای منتقل شده به ساختمان مسکونی یا صنعتی را کاهش دهد.  به طور کلی سقف‌های سنتی/معمولی نور خورشید را در طول روز جذب می‌کنند و ساختمان و هوای اطراف آن را گرم می‌کنند. پوشش سقف‌هایی که رنگ روشن‌‌تری دارند یا منعکس کننده هستند نسبت به سقف‌هایی که نور خورشید را جذب می‌کنند یا سقف تیره، خنک‌تر می‌مانند.

سقف خنک

 

دو راه برای کمک به خنک کردن سقف وجود دارد. اول اینکه یک سقف خنک می‌تواند نور خورشید را منعکس کند، بنابراین خنک تر می‌ماند.  چنین سقفی بازتاب خورشیدی بالایی دارد. دوم، یک سقف خنک باید گرما (تابش مادون قرمز) را آزاد یا ساطع کند تا سرد بماند.  یعنی چنین سقفی بازتابش حرارتی بالایی دارد.  یک سقف خنک ایده‌آل سقفی با بازتاب خورشیدی بالا (SR) و تابش حرارتی بالا (TE) است. سقف‌های با رنگ روشن‌تر معمولاً بهترین SR و TE را دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سقف خنک

دیوارهای بیرونی ساختمان‌ها نیز در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، اما تقریبا نصف سقف. با این وجود آنها نیز می‌توانند گرما را جذب کنند. همان اصول اولیه برای سقف‌های خنک، برای دیوارهای خنک اعمال می‌شود.

 

تفاوت سقف سرد و خنک چیست؟

 

 

اما تفاوتی بین سقف سرد و سقف خنک وجود دارد. سقف سرد اساسا به عایق حرارتی، غشای ضدآب و تهویه بام مربوط می‌شود در صورتیکه مهمترین موضوع در سقف‌های خنک، جنس یا پوشش خود سقف است.

 

سقف سرد سقفی است که در آن لایه عایق حرارتی بین تیرچه‌های سقف قرار می‌گیرد به این معنی که هر چیزی که بالای عایق قرار دارد، مانند تیرها و سطح سقف، سردتر از فضای زیر آن خواهد بود.

تفاوت سقف سرد و خنک چیست؟

وقتی هوای گرم و مرطوب از زیر به بالا نفوذ می‌کند و به فضای سرد سقف می‌رسد، تغییر دما می‌تواند منجر به تشکیل تراکم شود. بنابراین برای حذف این هوا باید تهویه مناسبی در پشت بام فراهم شود. نیاز به این تجهیزات و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با پل‌های سرد، به این معنی است که سقف های گرم می‌توانند انتخاب بهتری باشند.

 

سقف گرم چیست؟

سقف گرم سقفی است که در آن لایه عایق در بالای عرشه سقف – در مورد سقفهای شیبدار در اتاق زیر شیروانی – قرار می‌گیرد به طوری که فضای بالای سقف به دمای داخل نزدیکتر شده و در نتیجه خطر ایجاد تراکم کاهش می‌یابد.

عدم توجه کافی موقع نصب عایق زیر شیروانی، می‌تواند سقف شیبدار را از یک سقف گرم به یک سقف سرد تبدیل کند. سپس باید تهویه برای جلوگیری از تجمع هوای مرطوب و تراکم آن فراهم شود، در غیر این صورت می‌تواند باعث خراب شدن ساختار سقف و در نهایت از کار افتادن آن شود.

 

 

مزایای سقف خنک چیست؟

مزایای سقف خنک چیست؟

 

دماهای پایین‌تر

در طول ماه‌های گرم سال، دمای داخلی ساختمان بسیار کمتر از دمای ساختمان‌هایی است که از روش‌های سنتی برای خنک سازی سقف استفاده می‌کنند. این کار به کاهش دما در هوای اطراف که منجر به کاهش اثر جزیره گرمایی شهری می‌شود، کمک می‌کند.

 

کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

بسیاری از انواع سقف‌های خنک نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند. همچنین، سقف‌های خنک معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به سیستم های سقف معمولی دارند. آنها هزینه‌های نگهداری کلی سقف را کاهش و طول عمر آن را افزایش می‌دهند.

 

 

 

قیمت سقف خنک

هزینه کمتر یکی از مزایای اصلی پوشش‌های خنک است. ساخت سقف خنک به طور کلی بسیار مقرون به صرفه است و 30 تا 40% درصد در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند. با این حال، مانند تمام پروژه‌های سقف‌سازی، هزینه‌ها بسته به عوامل متعددی می‌تواند متفاوت باشد: اندازه پروژه، محل پروژه، آب و هوا و سهولت دسترسی به پشت بام. برخی از ساخت و سازها هزینه‌های نصب بسیار پایین و بدون تعمیر و نگهداری نیز دارند که انگیزه زیادی برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند.

 

 

کاهش مصرف انرژی و هزینه

 

با پوشش سقف خنک در ماه‌های گرم تابستان به تهویه مطبوع کمتری نیاز است و قبوض انرژی کاهش می‌یابد. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد؛ ساختمان‌ها با سقف‌های خنک تا 3۰ درصد کمتر از ساختمان‌های با سقف‌های تیره‌رنگ، منابع سرمایشی مصرف می‌کنند.

 

کاهش مصرف انرژی و هزینه

کاهش شاخص جزیره گرمایی

بام خنک، گرمای کمتری را در طول روز در مناطق پرجمعیت شهری نگه می‌دارند. نه تنها دمای کلی ساختمان پایین‌تر می‌آید، بلکه دمای محیط اطراف در داخل مناطق شهری نیز کمتر می‌شود.

 

کاهش انتشار آلاینده‌های هوا با نصب سقف خنک

با نصب پوشش‌های سقف خنک واحدهای تهویه مطبوع کمتری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این منجر به کاهش متعاقب تقاضای انرژی، مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (مانند CO2) خواهد شد.

 

کاهش انتشار آلاینده‌های هوا با نصب سقف خنک

بهبود کیفیت هوا

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا دست به دست هم می‌دهند. با انتشار آلاینده‌های کمتر بالای جو زمین، کیفیت کلی هوا بهبود می‌یابد. مه دود که توسط لایه ازون، دی‌اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن تولید می‌شود؛ می‌تواند به میزان قابل توجهی در مناطق شهری کاهش یابد و شرایط تنفس سالم‌تری را برای افراد فراهم سازد.

 

روش کار

 

خنکی سقف را می‌توان با مقایسه دو عامل تعیین کرد: انعکاس نور خورشید و بازتاب حرارتی.

انعکاس خورشیدی یا آلبِدو، توانایی سقف را برای بازتاب نور خورشید و گرما به دور از ساختمان تعیین می‌کند. این روش در مقیاسی از 0 تا 1 (یا 0٪ -100٪) رتبه‌بندی می‌شود. هر چه این عدد بالاتر رود یعنی سقف خنک‌تر است. بهترین سقف خنک تا 80 درصد نور خورشید را از بام ساختمان منعکس می‌کند و تنها درصد کمی را به داخل سازه جذب می‌کند. در همین حال، مصالح سقفی معمولی تنها تا 20 درصد از این اشعه را منعکس می‌کنند.

روش کار

از طرف دیگر، بازتابش حرارتی به توانایی سقف در آزادسازی گرمای جذبی اشاره دارد. هر چه این عدد بیشتر باشد، نشانه جذب گرمای کمتر بر سقف و در ساختمان است. این شاخص را نیز از 0 تا 1 یا 0 تا 100 درصد رتبه‌بندی می‌کنند.

شاخص انعکاس خورشیدی (SRI) مقداری است که دو ویژگی بالا را برای نشان دادن دمای یک ماده در خورشید ترکیب می‌کند. SRI در مقیاس 0-100 یا 0٪ -100٪ اندازه‌گیری می‌شود که عدد بالاتر، نشان‌دهنده سقف خنکتر است. صفر به دمایی اشاره دارد گویا اشعه به یک سطح سیاه می‌تابد، در حالی که 100 به دمایی به خنکی یک سطح سفید اشاره می‌کند. SRI تعیین می‌کند چگونه یک ماده و رنگ آن بر روی سقف ساختمان تاثیر می‌گذارد.

 

سقف خنک چقدر می‌تواند موثر باشد؟

طبق تحقیقات آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی، در یک بعد از ظهر معمولی تابستانی، یک سقف سفید تمیز که 80 درصد نور خورشید را منعکس می‌کند، حدود 10 درجه سانتیگراد خنک‌تر از سقف خاکستری که تنها 20 درصد نور خورشید را منعکس می‌کند، باقی می‌ماند.

به طور کلی، سقف‌های خنک در آب و هوای آفتابی و گرم، در ساختمان‌هایی با عایق کم یا بدون عایق، بیشترین تاثیر را دارند (صرفه‌جویی بیشتر انرژی).  پیش‌بینی می‌شود که با گرم شدن هوا، تقاضا برای خرید سقف‌های خنک افزایش یابد.

 

 

سقف رنگ روشن

سقف رنگ روشن

پوشش‌های سقف سفید، مات و بازتابنده هستند و از مواد پلیمری و برخی از انواع رنگدانه‌های سفید تشکیل شده‌اند. آنها معمولاً 70 تا 80 درصد انرژی خورشید را منعکس می‌کنند و هر چه لایه‌های پوشش ضخیم‌تر باشند، بازتاب بیشتری دارند. آنها دمای سطح را بسیار نزدیک به دمای محیط نگه می‌دارند.

 

معرفی 10 سقف خنک

 

مصالح خنک برای سقف شیبدار ( شیب بیشتر از 10 درجه )

 

شینگل‌های آسفالتی

 

شینگل‌های آسفالتی

 

پوشش‌های شینگل از الیاف فایبرگلاسی که روی آن با آسفالت معمولی یا آسفالت تغییر یافته، پر شده همراه با سنگ‌های سرامیک رنگی، تشکیل می‌شوند. شینگل‌ها به صورت پله‌ای زیر هم قرار می‌گیرند و این به سقف کمک می‌کند تا نفس بکشد (رطوبت زیر سقف را آزاد می‌کند).

سقف شینگل خنک: نوعی را انتخاب کنید که با گرانول‌های رنگ روشن یا رنگ سرد ساخته می‌شود. لایه‌های ضدخوردگی که قبلاً برای خنک کردن سقف‌های شینگل نصب شده‌اند؛ می‌توانند مشکلات رطوبتی ایجاد کنند، و گارانتی سازنده شینگل را باطل کنند که توصیه نمی‌شود.

 

پوشش پلیمری سقف خنک

پوشش پلیمری سقف خنک

این سقف‌ها از پلیمرهایی به شکل آسفالت، پی وی سی، تخته‌های چوبی، سنگ، تایل‌های سفالی یا بتنی تشکیل می‌شوند. آنها برای پوشش سقف روی هم قرار می‌گیرند.

سقف پلیمری خنک: پوشش پلیمری را انتخاب کنید که در آن از رنگ یا رنگدانه‌های روشن یا سرد استفاده می‌شود.

 

تایل‌های سفالی

تایل‌های سفالی

ورق سفالی را می‌توان بدون لعاب (تراکوتا) یا لعاب دار انتخاب کرد تا مقاومت در برابر آب و تنوع رنگ را افزایش دهد.

سقف سفالی خنک : یک تایل سفالی (معمولاً یک رنگ سرد طبیعی) با لعاب رنگ روشن را انتخاب کنید. سقف سفالی لعاب‌دار را می‌توان با یک پوشش پلیمری با رنگ روشن یا سرد هنگام نصب، مقاوم‌سازی کرد.

 

پوشش بتنی

پوشش بتنی

آنها معمولاً از سیمان خاکستری تشکیل می‌شوند. آنها را می‌توان به طور یکپارچه با رنگدانه‌ها یا با یک پوشش دوغابی (رنگدانه + سیمان سفید) یا با یک پوشش پلیمری رنگدانه‌ای رنگ کرد.

سقف بتنی خنک: تایلی را انتخاب کنید که دارای دوغاب سبک یا پوشش پلیمری رنگ سرد باشد. سقف بتنی را می‌توان با پلیمرهایی به رنگ روشن یا سرد که در محل اجرا اعمال می‌شوند، مقاوم‌سازی کرد.

 

ورق UPVC

ورق UPVC

این پوششی از جنس پلی وینیل کلراید سخت شده اما انعطاف‌پذیر است. ورق‌های یو پی وی سی به راحتی به مدل شیبدار یا قوسی در می‌آیند. شیب کمتر از 10 درصد نیز برای مناطق بسیار گرم – بخصوص در جنوب کشور – می تواند گزینه مناسبی باشد زیرا بارش باران در این مناطق بسیار کم اتفاق می‌افتد.

 

مقاله مرتبط: بهترین ورق رنگی سقف در جنوب

 

سقف یو پی وی سی خنک: ورق سفید و شیری رنگ UPVC با خواص ضد یو وی قوی، در کارخانه سپیدفام وارنا به دلیل شاخص انعکاس خورشیدی (SRI) بالاتر، جذب حداقل گرما و عدم نیاز به عایق، بیشترین میزان خنک کنندگی را در بین سایر انواع سقف‌های شیروانی دارد.

 

 

متریال سقف خنک برای بام کم شیب (شیب کمتر از 10 درجه)

غشاهای تک لایه

ورق‌های پیش ساخته‌ای هستند که روی سقف با بست‌های مکانیکی و چسب‌های شیمیایی محکم می‌شوند، با حرارت جوش داده می‌شوند یا با بالاست (مواد سنگین مانند شن، سنگ یا ماسه) در جای خود ثابت می‌شوند.

گزینه خنک: غشایی را انتخاب کنید که از رنگدانه‌ها یا بالاست رنگ سرد و روشن باشد.

 

Built-up

Built-up

سقف‌های ساخته شده از یک ورق پایه، لایه‌های تقویت کننده و عایق و یک لایه سطحی تشکیل می‌شود.

چگونه می‌توان این سقف را خنک کرد: لایه سطحی را می‌توان به روش‌های مختلفی ساخت – معمولاً با یک کلاهک برای محافظت از لایه‌های زیرین در برابر باد و شرایط اقلیمی سخت. (معمولاً یک بافت فایبرگلاس است که با آسفالت یا یک غشای قیر اصلاح شده و گرانول‌های معدنی پوشیده می‌شود).

 

 

غشای قیر اصلاح‌شده

غشای قیر اصلاح‌شده

این پوشش یک گزینه خنک برای سقف مسطح است. دارای یک یا چند لایه از مواد پلاستیکی یا لاستیکی با الیاف تقویت‌کننده هستند که با گرانول‌های معدنی و پرداخت یکنواخت پوشانده می‌شوند. از اینها همچنین می‌توان برای پوشش سقف built-up  استفاده کرد و یک سقف ترکیبی ساخت.

 

سقف با فوم اسپری پلی یورتان

با مخلوط کردن دو ماده شیمیایی مایع با یکدیگر ساخته می‌شوند. این ترکیبات با یکدیگر واکنش داده و منبسط می‌شوند تا یک ماده جامد را تشکیل دهند که به سقف بچسبد. فوم‌ها به شدت در برابر آسیب فیزیکی، رطوبت و اشعه ماوراء بنفش حساس هستند و به یک پوشش محافظ متکی هستند.

چگونه می‌توان آنها را خنک ساخت: پوشش‌های محافظ معمولاً منعکس‌کننده هستند و عملکردی مشابه سقف خنک ایجاد می‌کنند.

 

 

 

 

 

سقف UPVC

سقف UPVC

پوشش‌های شیبدار یو پی وی سی به دلیل جنس خنک و عدم انتقال گرما به زیر سقف، برای سقف پارکینگ و سایبان و در متراژ بالا برای سقف سوله‌های صنعتی تقاضای بیشتری دارند. شیب سقف سوله‌ها را در مناطق گرم معمولا بین 10 تا  20 درصد می‌سازند. برای مناطق باران زا از ورق UPVC با شیب بیش از 20 درجه نیز استفاده می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه‌های خود لطفا با مشاوران سپیدفام وارنا –در انتهای همین مقاله – تماس بگیرید.

 

انتخاب پوشش خنک برای سقف‌های پرشیب و کم شیب

 

بام‌های سبز

همچنین ممکن است نصب یک بام سبز را در نظر بگیرید که به جای رنگ از پوشش گیاهی استفاده می‌کند. سقف سبز برای ساختمان‌های شهری با سقف‌های کم شیب یا سازه‌های ویلایی و مدرن با شیب زیاد ایده‌آل هستند و می‌تواند شامل هر چیزی از پوشش ساده‌ترین گیاهان تا باغ و حتی درختان کوچک روی سقف باشد. از دلایل اولیه استفاده از این بام می‌توان به مدیریت ریزش باران و ایجاد فضای باز جذاب و لذت بخش در پشت بام اشاره کرد.

 

بام‌های سبز، سقف‌های معکوس هستند، به این معنی که لایه ضد آب سقف در زیر پوشش گیاهان قرار دارد.  در این محل، غشاء به خوبی از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند، اما پیدا کردن نشت‌ها نیز بسیار چالش برانگیزتر و تعمیر آن نیز دشوار است. پوشش سقف سبز نسبت به سقف های معمولی به طور قابل توجهی سنگین‌تر و هزینه بیشتری برای ساخت و نگهداری دارد.  ساختار زیرین باید بتواند بار اضافی را تحمل کند و پوشش گیاهی معمولاً نیاز به نگهداری دارد.  قبل از تصمیم گیری برای نصب بام سبز، باید ملک، ساختار ساختمان، آب و هوای منطقه خود را به دقت ارزیابی کنید و با متخصصان مشورت کنید.

بام‌های سبز

سقف سبز بیشتر با تبخیر آب از سطوح گیاهان خنک می‌شود تا با انعکاس نور خورشید. لایه خاک گیاهان همچنین عایق اضافی و جرم حرارتی ایجاد می‌کند.

 

  • در انتها خاطرنشان می‌کنیم پوشش‌های سقف یو پی وی سی خنک و ضداشعه مضر خورشید هستند و در 3 نوع صاف، شیروانی و قوسی در کارخانه سپیدفام وارنا تولید می‌شوند.

 

بهترین تولیدکننده سقف سرد یا خنک

قیمت محصولات سقف خنک معمولاً بیشتر از محصولات سقفی معمولی نیست. ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای خنک سازی سقف، انتخاب یک متریال مناسب در زمان نصب سقف جدید یا هنگام تعویض آن است. انواع خاصی از محصولات سقفی را نیز می‌توان با پوشش های سرد تقویت کرد، اما این کار به مصالح اضافی، نیروی کار و هزینه‌های بیشتری نیاز دارد.

 

بهترین تولیدکننده سقف سرد یا خنک

همانطور که در بالا مشاهده کردید، ورق‌های UPVC هم برای سقف‌های با شیب‌ زیاد و هم برای پوشش‌های کم شیب قابل نصب هستند. قابلیت نصب و استفاده به صورت یک سقف سرد یا خنک را دارند و در هر شرایط آب و هوایی، به عنوان مقاوم‌ترین پوشش‌های سقفی شناخته شده‌اند.

پوشش‌های سبک، محکم، ضد UV و خنک سقف و دیوارپوش پلی روف را با قیمت ارزان از کارخانه سپیدفام وارنا سفارش دهید:

 

5495291 – 0911

0465839 – 0912

0465837 – 0911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *