اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   همه آنچه باید در مورد سوله پرورش میگو بدانید

همه آنچه باید در مورد سوله پرورش میگو بدانید

  • 266 بازدید
  • تاریخ انتشار: 9 ماه پیش
5/5 - (3 امتیاز)

همه آنچه باید در مورد سوله پرورش میگو بدانید

نقش سوله پرورش میگو که یکی از پرسودترین مشاغل در سراسر جهان و یک صنعت آبزی پروری است، چیست؟ هدف اصلی این شغل  که در دریا (میگوی آب شور ) یا آب شیرین (استخر یا حوضچه پرورش میگو) انجام می‌شود؛ عرضه در بازار و تهیه خوراک خانوارها است.

سوله پرورش میگو یکی از محیط‌هایی است که به رشد هر چه سالم‌تر و تکثیر میگوها کمک می‌کند. از آنجا که محبوبیت ساخت سوله پرورش میگو آب شیرین به طرز قابل توجهی در حال افزایش است؛ در این مقاله قصد داریم به این موضوع و  برخی از اصول اولیه پرورش میگو بپردازیم.

سوله پرورش میگو

در مقاله قبلی – بهترین متریال برای ساخت سوله پرورش ماهی  – به راهکارهای مهم برای افزایش سود در سوله پرورش ماهی پرداختیم. امروز قصد داریم به مهمترین روش ‌های افزایش سود در سوله پرورش میگو بپردازیم.

مجوزهای لازم برای ساخت سوله پرورش میگو

سوله پرورش میگو

برای ایجاد یک مزرعه پرورش میگو ابتدا باید مجوزهای لازم را از سازمان جهاد کشاورزی و اداره شیلات کسب کنید. برای ساخت سوله پرورش میگو لازم به صدور پروانه از سازمان نظام مهندسی نیز می‌باشد.

باید یک مکان عالی را برای سالن پرورش میگوی خود انتخاب کنید. ترجیحاً محیط مورد نظر آرام و بدون آلودگی صدا یا آلودگی هوا باشد. بهتر است از مناطق شهری دور بمانید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که مکان انتخابی شما به برق، آب و حمل و نقل مطمئن دسترسی دارد. اگر زمین فعلی شما این ویژگی ها را دارد، می توانید تولید و کشت میگو را در آنجا شروع کنید.

 

عوامل موثر در افزایش سود سوله پرورش میگو

استخر پرورش میگو

کیفیت خاک یا استخر بتنی

قبل از ساخت سوله پرورش میگو، باید نوع و بافت خاک را در محل انتخابی خود بررسی کنید. سپس از چندین منطقه به صورت تصادفی (ترجیحاً تا عمق 0.5 متر) نمونه خاک بردارید.

و آزمایشات فیزیکی و شیمیایی را برای ارزیابی اسیدیته، مواد آلی در خاک و سطح باروری و آرایش فیزیکی انجام دهید. برای تولید میگو، داشتن خاک رس خوب در خاک بسیار مهم است. برای کشت تجاری، خاک رس شنی یا خاک لومی شنی توصیه می‌شود.

علاوه بر این، خاک رس یا خاک سیلت نیز کیفیت مناسبی دارد. زیرا امکان نشت را به حداقل می‌رساند و هزینه‌های پمپاژ آب را کاهش ‌هد. علاوه بر این، زمین باید 1.5 تا 1.8 متر بالاتر از سطح آب (یا سطح جزر و مد بالا در صورت پرورش میگو در دریا) باشد.

 

آب مناسب برای سوله پرورش میگو

حفظ کیفیت آب نیز برای سوله پرورش میگو بسیار مهم است. کیفیت آب به تمام خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی آب اشاره دارد.

سطح pH مناسب در پرورش میگو (شریمپ) بسیار مهم است. سطح pH آب باید در محدوده 7.5 تا 8.5 باشد. پس از آن باید تغییرات سطح اکسیژن محلول آب تعیین شود. سختی آب نباید کمتر از چهار ppm باشد. علاوه بر این، اگر آب غنی از مواد مغذی باشد، ترجیح داده می‌شود. با این حال، تمایز اصلی در نیاز خاک است. اجزای خاک در انتخاب مزرعه پرورش میگو ضروری است زیرا مزرعه با خاک ساخته شده است. اما در سوله پرورش میگو که در آن از استخرهای بتنی یا حوضچه‌های پلی اتیلن استفاده می‌شود؛ جنس سازنده این مواد اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در نهایت، پرورش میگو با استفاده کافی از آب دریا یا آب شیرین (آب با شوری کم) به سود بیشتر آن کمک خواهد کرد. دسترسی به نیروی برق، نیروی کار، مصالح ساختمانی و کارکنان فنی سایر عواملی هستند که می‌توانند به افزایش تولید میگو کمک کند.

 

طراحی سوله پرورش میگو

پس از یافتن یک مکان ایده‌آل برای پرورش میگو خود، باید مزرعه یا سالن میگوی خود را طراحی کنید. کشاورزان معمولاً از حوضچه‌ها استفاده می‌کنند. میگوهای آب شیرین  در استخرها و مخازن با عمق مناسبی پرورش داده می‌شوند.

 

 

طراحی ایده ال استخر سالن پرورش میگو عبارتند از:

  • مصرف آب همراه با سیستم ضدعفونی و توزیع فیلتراسیون
  • سیستم تخلیه یا زهکشی آب

 

یک پمپ آبی در نزدیکی سوله پرورش میگو، آب مورد نیاز آن را تامین می‌کند. آب پمپاژ شده برای ته نشین شدن در مخازن عظیمی نگهداری می‌شود که باعث کاهش تیرگی آب می‌شود. آب از مخزن به حوضچه‌ها – توسط کانال‌های توزیع آب، کانال‌های تغذیه کننده و ورودی‌ها – منتقل می‌شود و معمولاً از مخازن برای ذخیره آب به مدت 3-5 روز استفاده می‌شود.

 

دوره پرورش میگو در سوله و زمان بهره برداری

میگو

 

اگر بتوان میگو را در مدت زمان کوتاهی در شرایط خوبی پرورش داد، برداشت محصول موفقیت آمیز خواهد بود. طی فرآیند جمع آوری میگوها نباید آسیب ببینند یا با ضایعات جمع شود. زمان برداشت میگو اگر سریع باشد، خطر عفونت را کاهش می‌دهد و اطمینان حاصل می‌شود که میگو تازه به بازار می‌رسد.

علاوه بر این، برداشت کامل میگو را می‌توان با دست چین کردن و تخلیه آب حوض با تور کیسه‌ای انجام داد. دوره برداشت میگو در سوله پروشی 150 – 120 روز است که در این مدت اندازه میگو به 30 – 20 گرم  (بسته به گونه) می‌رسد. در نتیجه برداشت میگو در یک سال، 2 بار انجام می‌شود. قبل از ارسال محموله به بازار، میگوهای برداشت شده را بین لایه های یخ خرد شده نگهداری کنید.

چالش پرورش میگو

چالش های پرورش میگو چیست؟

چاش پرورش میگو

1- پرورش لارو میگو یا کیفیت بچه میگوها، شرایط و محیطی که در آن رشد می‌کنند – استخر یا حوضچه سوله پرورش میگو – از اهمیت بالایی برخوردار است. این شامل کیفیت آب، کیفیت خوراک، محل استخر، سطح اکسیژن و توانایی نیروی کار است.

2- صنعت پرورش میگو در سطح جهان با چالش های متعددی مواجه است که مهم ترین آنها بیماری‌های مختلف ویروسی، باکتریایی و قارچی است. همچنین، نیاز به حمایت دولت و صنایع وابسته و ایجاد راهکارهای جدید برای تولید بیشتر و حمایت از عرضه و تقاضای میگو مورد نیاز است. اثرات زیست محیطی و سرمایه‌گذاری از مهمترین مشکلات سوله پرورش میگو و همچنین تولید در بستر دریا است.

 

3– یک فاکتور غیرقابل اجتناب که بر سختی کار تولید و پرورش میگو‌ها تأثیر می‌گذارد، تغییرات آب و هوایی است. مانند هر موجود زنده، میگو در یک محیط بهینه بهترین شرایط رشد را دارد؛ یعنی دمای مناسب آب و ویژگی‌های بیولوژیکی و همچنین شرایط آب و هوایی ایده‌آل. به عنوان مثال، میگوها از گردبادها – نور شدید خورشید یا خشکسالی (شرایطی که شوری آب افزایش می‌یابد) بیزارند که در نتیجه محصول میگو و ماهی با کیفیت پایین‌تری تولید خواهد داشت.

 

 

 

چرا بهتر است برای سوله پرورش میگوی خود سقف بسازیم؟

سقف سوله پرورش میگو

 با توجه به چالش های تولید انبوه میگو در فضای باز به نظر می‌رسد پرورش میگو خانگی ( پرورش میگو در خانه یا پرورش میگو آکواریومی ) انتخاب اقتصادی‌تر و بهتری باشد. اما این امکان و شرایط برای همه افراد فراهم نیست. یک راه حل اقتصادی و ارزان برای آن، ساخت سقف برای سوله پرورش میگوی شماست.

این مشکلات تنها مربوط به تابش طولانی مدت اشعه UV در سالن‌های روباز پرورش میگو نیست. بلکه بارندگی نیز می تواند به سرعت شرایط حوضچه ها را تغییر دهد کیفیت آب را پایین آورده باعث توقف رشد میگو شود.

 

در هنگام بارش باران چه اتفاقی برای استخرهای پرورش میگو می افتد؟

 

یکی از مزایای طراحی سقف برای سوله پرورش میگو، آب باران است. بارش باران اغلب با کاهش دما – معمولاً در حدود 5 تا 6 درجه سانتیگراد – همراه است. اما ممکن است بر اساس شرایط جوی مختلف متفاوت باشد. از آنجایی که جذب خوراک میگو به شدت به دما وابسته است؛ کاهش 1 درجه سانتی گراد در دمای آب استخر می تواند منجر به کاهش 5 تا 10 درصدی جذب خوراک میگوها شود.

بارش باران همچنین سایر پارامترهای کلیدی وان میگوها را به دلیل مخلوط شدن و رقیق کردن آب حوضچه یا استخر تغییر می‌دهد. این امر منجر به کاهش PH و تغییر در شوری و میزان قلیایی آب – بسته به حجم آب باران و شیوه‌های مدیریت حوضچه‌ها – می‌شود. وقتی سطح pH و قلیایی آب پایین باشد، فعالیت فیتوپلانکتون‌ها و باکتری های مفید مختل می‌شود. همچنین، هنگامی که قلیاییت کاهش می‌یابد، پوسته میگو می‌تواند به دلیل کمبود مواد معدنی لازم ضعیف شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهترین سقف برای سوله پرورش میگو کدام است؟

 

سوله پرورش میگو با ورق سقف سپیدفام وارنا (برند پلی روف)

 

سقف یو پی وی سی UPVC یا پلی وینیل کلراید پوشش‌های ضدخوردگی برای سقف سوله میگو و ماهی شماست. علاوه بر دفع اشعه مضر خورشید و آثار منفی آن بر حیات میگوها – بخصوص در جنوب کشور – از ریزش باران و مخلوط شدن با آب استخر میگوها جلوگیری می‌کند. به دلیل خاصیت عدم نشتی و چکه – ضد خوردگی و کیفیت بالای ورق‌های یو پی وی سی – هزینه تعمیرات و نگهداری بسیار پایینی داشته سبک وزن هستند و برای افرادی که برای ساخت و اجرای پروژه سوله خود با کمبود وقت مواجه‌اند؛ بهترین انتخاب می‌باشد.

برای اطلاع از آخرین قیمت انواع ورق سقف و دیوارپوش اقتصادی و باکیفیت UPVC – و دریافت مشاوره رایگان برای اجرای پروژه‌های سقف سوله خود – با مشاوران سپیدفام وارنا تماس حاصل فرمایید.

0912-0465837

0912-0465839

0911-5495291

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =