اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  وبلاگ   »   چگونه پوشش سقف فایبرگلاس را مقاوم کنیم؟

چگونه پوشش سقف فایبرگلاس را مقاوم کنیم؟

  • 650 بازدید
  • تاریخ انتشار: 11 ماه پیش
4.9/5 - (59 امتیاز)

چگونه پوشش سقف فایبرگلاس را مقاوم کنیم؟

پوشش سقف فایبرگلاس چه در صنعت چه در خانه های ما مزایا و کاربردهای زیادی دارد. برای مثال اگر به دنبال اضافه کردن نور بیشتری در زیر سقف خود هستید؛ می‌توانید از سقف شفاف فایبرگلاس که هزینه کمتری نسبت به انواع سقف های دیگر دارد استفاده کنید.

ورق فایبر گلاس شکل پذیر و سبک بوده در انواع موجدار یا سینوسی، ذوزنقه، صاف و … عرضه می‌شود. آنها نوعی پوشش رایج در صنعت ساختمان سازی بخصوص سقف و دیوارپوش ها هستند.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر نقد و بررسی پوشش سقف فایبرگلاس، روش هایی برای افزایش مقاومت ورق های فایبرگلاس در سقف و دیوارپوش ها نیز ارائه دهیم.

سقف فایبرگلاس

فایبرگلاس چیست و از چه ساخته شده است؟

فایبرگلاس (Fiberglass) یک پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه است که به صورت رول، ورق صاف یا موجدار ساخته می‌شود.

 این پلاستیک تقویت شده، از جنس همان شیشه‌ای است که برای ساختن پنجره ها استفاده می‌شود. شیشه ذوب می‌شود و از سوراخ هایی با قطر بسیار کوچک عبور می‌کند. این فرآیند رشته‌های بسیار نازکی تولید می‌کند که می‌توان آن‌ را به صورت انواع ورق با ضخامت متفاوت شکل داد. ضخامت آن از 1/5 میلی متر تا 75 میلی متر متغیر است.

پوشش سقف فایبرگلاس یا ایرانیت پلاستیکی (فایبرگلاس FRP) چیست؟

به نوعی سقف شیروانی فایبرگلاس FRP Fiberglass Roof Panel) یا Fiberglass Reinforced Polymer) ایرانیت پلاستیکی نیز می‌گویند.

ایرانیت ها پوشش های سقفی هستند که می‌توانند از جنس سیمان یا پنکوسیم، فایبر گلاس و فلز گالوانیزه ساخته شوند. پوشش سقف فایبرگلاس یا FRP از رزین های پرکاربردی مانند پلی استر ساخته می‌شود و با الیاف شیشه و پشم شیشه به عنوان عایق تقویت شده است.

الیاف شیشه موجود در این پانل ها آنها را در مقایسه با سایر پوشش های سقف پلاستیکی مانند PVC (پلی وینیل کلراید) یا سقف های پلی کربنات تا حدودی مقاوم تر می‌کند.

پوشش سقف فایبرگلاس با ضخامت بیشتر، برای مقاومت در برابر شرایط آب و هواییِ سخت تر طراحی شده‌اند. آنها مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی سخت داشته نصب آسانی دارند.

بیشتر بدانید: بهترین جایگزین ورق سقف پلی کربنات چیست؟

 

 نصب سقف فایبرگلاس

چگونه پوشش سقف فایبرگلاس را نصب کنیم؟

پانل های سقف فایبر گلاس باید روی یک فریم باز نصب شوند. از آنجایی که هدف اصلی نصب سقف فایبر گلاس افزایش نور است، باید روی یک قاب باز فلزی – نه زیرسازی چوبی و بسته – نصب شود تا نور بتواند از آن عبور کند.

نصب ورق فایبر گلاس یا ایرانیت پلاستیکی آسان و سریع انجام می‌شود. این ورق ها سبک بوده و به راحتی قابلیت جابه جایی و اجرا دارند. برای زیرسازی و نصب بهینه پوشش سقف فایبرگلاس باید به شیب مناسب زیر ورق ها و فاصله مناسب بین پروفیل‌های آهنی زیر آنها توجه داشت. این مقدار که به آن فاصله زیرکشی آهن نیز گفته می‌شود نباید بیش از 60 سانتی متر باشد.

در مراحل نصب پوشش سقف فایبرگلاس هم کیفیت و هم نحوه نصب ورق های فایبرگلاس مهم است. برای مثال اگر نصاب از آهن کشی صحیح زیر ورق ها استفاده نکند و زیرسازی اصولی با فواصل درست انجام نشود؛ در مقاومت و ایستایی ورق ها اثر منفی خواهد داشت و طول عمر سقف فایبر گلاس کاهش می‌یابد.

انواع سقف شیروانی فایبرگلاس

رایج ترین نوع پوشش ورق فایبرگلاس به صورت رولی یا متری – بدون رنگ و رنگی (مات) – عرضه می‌شود. 

اما پوشش های شیروانی آن در انواع ورق فایبر گلاس تخت یا صاف و ورق فایبر گلاس موجدار تولید می‌شود. سقف شیروانی فایبرگلاس عمدتا در 3 رنگ سفید یا صدفی (شفاف یا بی رنگ)، شیری (مات) و زرد موجود است. اما می‌تواند به طور سفارشی با رنگ های دیگر نیز تولید شود.

برای مثال از جمله کاربردهای رایج پوشش سقف فایبرگلاس برای پارکینگ یا سایبان ها یا آلاچیق ها و یا استخرهای سر پوشیده است – که از ورق های رنگی یا مات استفاده می شود. برای گلخانه ها یا پاسیوها، فایبر گلاس شفاف جهت عبور نور کاربرد بیشتری دارد.

سقف فایبرگلاس

تفاوت پوشش سقف فایبرگلاس و سقف پلاستیکی چیست؟

به طور کلی ورق فایبرگلاس یک ماده معدنی است و عمدتا  از رزین ها و الیاف شیشه ای تشکیل شده است. پلاستیک از مواد آلی (پلیمرهای آلی زنجیره بلند) تشکیل شده است. فایبرگلاس محکم تر و گران تر در عین حال ماده سبک وزنی است.

سقف های پلاستیکی اما ارزان تر، نرم تر و قابلیت تغییر شکل و ذوب در برابر گرما را دارند. سقف ایرانیت فایبرگلاس اگرچه گاهی با نام ایرانیت پلاستیکی نیز شناخته می‌شود اما یک سقف محکم و سخت است. علت اصلی دوام و مقاومت بالاتر آن وجود رزین های فایبرگلاس است که مقاومت آن را در برابر گرما و خوردگی افزایش می‌دهد.

سقف فایبرگلاس

 

 

قیمت پوشش سقف فایبرگلاس

قیمت ورق شیروانی فایبرگلاس بر حسب متر مربع می‌باشد. قیمت هر متر مربع ورق فایبر گلاس یا ایرانیت پلاستیکی در حال حاضر بین  150 تا 320 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین خرید ورق سقف فایبر گلاس به صورت رولی در ضخامت و ابعاد مختلف است. برای مثال رایج ترین آنها با عرض 100 – 150 – 200 – 250 و 300 سانتی متر و طول 20 تا 30 سانتی متر عرضه می‌شود.

قیمت ورق سقف فایبر گلاس بسته به نوع آن شفاف یا مات بودن – طرح صاف یا موج دار بودن و ضخامت ورق ها تعیین می‌شود.

برای مثال قیمت ورق فایبرگلاس موجدار 300 گرمی با ورق 450 گرمی تخت متفاوت است. در محاسبه قیمت خرید ورق های شیروانی فایبر گلاس، باید هزینه دستمزد یا نصب و هزینه یراق آلات مانند پروفیل‌های آهنی را نیز به آن اضافه کنید.

سقف فایبرگلاس

کاربرد، معایب و مزایای پوشش سقف فایبرگلاس

اگر به دنبال پوشش مناسب و نورگیر برای سقف گلخانه و پاسیو خود هستید، سقف شیروانی فایبرگلاس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در ادامه به کاربرد پوشش سقف فایبرگلاس و معایب و مزایای آن می پردازیم.

  مزایای پوشش سقف فایبرگلاس چیست؟

1- به عنوان پوشش سقف شیروانی می‌تواند تحمل خوبی در برابر سرما داشته باشد.

2- تا حدود زیادی در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم است.

3- به عنوان یک پوشش دیوار یا سقف حیاط می‌تواند از دید همسایه های روبه رو و مجاور جلوگیری کند.

4- سبک وزن

5- نصب آسان و سریع

6- مقاوم در برابر پوسیدگی

7- پوشش سقف فایبرگلاس هم می‌تواند یک سایبان باشد و هم عبور دهنده نور برای سقف گلخانه و پاسیو

8- سقف شفاف

9- ورق قابل شستشو

معایب فایبرگلاس

ورق های فایبر گلاس اگرچه نقاط قوتی مانند سبکی، وزن نسبتا ارزان و شفافیت دارند؛ نکات منفی قابل توجهی نیز دارند که برای جلوگیری از افزایش هزینه ها باید به آن ها توجه کرد.

کاربرد سقف فایبرگلاس

معایب پوشش سقف فایبرگلاس

1- ورق سقف فایبرگلاس شکننده است و نباید روی آن راه رفت.

2- پوشش سقف فایبرگلاس به مرور زمان تغییر رنگ پیدا می‌کند و زرد می‌شود. (بر اثر تابش اشعه UV)

3- فایبرگلاس های سقفی تنوع رنگی زیادی ندارند.

4- این ورق ها باید با زیرسازی فلزی قوی و فاصله و شیب مناسب نصب شوند در غیر این صورت بعد از مدت کمی تخریب می‌شوند.

5- پوشش های سقفی فایبر گلاس در مناطق بادخیز چندان قابل اعتماد نیستند. وزن سبک این ورق ها می‌تواند باعث شود تا بر اثر بادهای شدید دچار حرکت شده سرو صدا ایجاد کنند و حتی ممکن است از سقف نیز جدا شوند.

6- عایق های صوتی نیستند و بر اثر بارخورد باران و تگرگ سرو صدا ایجاد می‌کنند.

7- پوشش سقف فایبر گلاس تحمل وزن زیاد برف را ندارد و شکننده است.

کاربرد سقف فایبرگلاس

به طور کلی از فایبر گلاس در ساخت بدنه و سپر خودروها، سقف های ایرانیتی، مخازن ذخیره و سیلوها، سقف کانکس ها، سقف گلخانه ها، سقف های پاسیو و حیاط خلوت، سایبان ها و نورگیرها و … استفاده می‌شود.

رزین های تشکیل دهنده فایبر گلاس پلی استر – ونیل استر و اپوکسی ها هستند که باعث افزایش مقاومت و دوام ایرانیت های پلاستیکی سقفی و افزایش کاربرد این سقف های شیروانی می‌شود.

دیوارپوش و پوشش سقف سوله محصول سپیدفام وارنا -upvc

 

مقاوم سازی پوشش سقف فایبرگلاس

اما برای دانستن یکی از بهترین روش های مقاوم سازی برای سقف فایبرگلاس لازم است تا یکی از موثرترین پوشش های سقف شیروانی را معرفی کنیم:

ورق یو پی وی سی و مزایای سقف شیروانی UPVC

پوشش های UPVC ( رزین پلی وینیل کلراید سخت شده ) نسل جدید ورق های ضد میکروب و قارچ – ضد خوردگی و رطوبت – محکم، سبک و ارزان قیمت بوده دارای عایق حرارتی باکیفیت و ضد آتش هستند.

این ورق ها در انواع پوشش های سقفی و دیواری دارای عایق عالی برای صدا، ضد ضربه و مقاوم در برابر سخت ترین طوفان ها و عوامل محیطی هستند. ورقهای یو پی وی سی با مواد شیمیایی – اسیدها و بازها واکنش نشان نمی‌دهند و کیفیت خود را در هر منطقه آب و هوایی حفظ می‌کنند.

پوشش سقف یو پی وی سی UPVC سپیدفام وارنا

شرکت سپید فام وارنا اولین تولیدکننده پوشش های سقف و دیوار یو پی وی سی در ایران است. این شرکت محصولات خود را با نام تجاری ” پلی روف اریکا ” تولید و در ایران و کشورهای همسایه عرضه می‌کند.

پوشش های سقف و دیوار خود را با قیمت ارزان، گارانتی و کیفیت قابل اطمینان از تولید کننده اصلی بخرید.

کاربرد پوشش های یو پی وی سی

پوشش های سقف و دیوار یو پی وی سی به دلیل مقاومت بالا در برابر گرما و اشعه UV – رطوبت – آتش و صدا برای سقف و دیوارپوش سوله های ورزشی – بهداشتی، شیمیایی و مواد غذایی – گاوداری، مرغداری – استخر پرورش ماهی و میگو، کانکس مغازه و نگهبانی، سقف پارکینگ و سایبان و استخر و  … کاربرد فراوانی دارند.

لطفا جهت اطلاع از قیمت روز ورق های UPVC سقفی و دیواری و خرید ارزان از تولید کننده اصلی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

0911-5495291

0912-0465837 

0912-0465839

44405168-70 – 011

سقف فایبرگلاس

چگونه مقاومت دیوارپوش ها و پوشش سقف فایبرگلاس را بالا ببریم؟

برای یک زیرسازی مطمئن می‌توان حداقل به 2 روش مقاوم سازی پوشش سقف فایبرگلاس را انجام داد:

1- زیرسازی قوی با آهن کشی یا تسمه آلومینیومی زیر پیچ ها

احتمال جابه جایی ورق ها در پوشش سقف فایبرگلاس – به دلیل سبک بودن و عدم نصب صحیح ورق ها – بر اثر وزش باد یا طوفان افزایش می‌یابد. اگر نصب اصولی با استفاده از واشر فلزی پهن با پیچ سر مته و آهن کشی مناسب انجام بگیرد – حتی از تسمه های آلومینیومی برای نصب ورق ها استفاده شود –  یا فاصله ستون های آهنی مناسب باشد همگی می‌توانند مقاومت سقف شیروانی فایبرگلاس را تا حد زیادی افزایش دهند.

2- استفاده ترکیبی با ورق یو پی وی سی UPVC

از شیت های فایبرگلاس و ورق یو پی وی سی در دیوارپوش ها و سقف سازه ها استفاده زیادی می‌شود.  ترکیب این دو نوع ورق زیبا برای یکدیگر مزایای زیادی دارند:

1- مقاومت بالای ورق های UPVC – زیرسازی محکم و اصولی – قیمت ارزان ورق ها – هزینه بسیار پایین تعمیرات و نگهداری – مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید – عدم وارفتگی و شکستگی ورق ها – افزایش قابلیت ضد ضربه – نورگیر شدن یا تابش نور به فضای داخلی سازه بخصوص سوله ها و … از جمله فواید ترکیب ورق های پوششی فایبرگلاس و یو پی وی سی می‌باشد.

با این کار معایب پوشش سقف فایبرگلاس و UPVC به مزیت تبدیل می‌شود، کیفیت بهینه و قیمت آن مقرون به صرفه می‌گردد.

 

 

 

ورق فایبرگلاس و یو پی وی سی- دیوارپوش-  محصول سپیدفام وارنا -سوله

ترکیب ورق فایبرگلاس و یو پی وی سی UPVC – دیوارپوش سوله محصول سپیدفام وارنا 

 

سوالات متداول

1- مواد اولیه فایبر گلاس چیست؟

فایبرگلاس ترکیبی از الیاف شیشه، رنگ و پلیمرها است و از پشم شیشه برای تقویت آن استفاده می‌شود. برای تولید فایبرگلاس از رزین پلی استر – اپوکسی و وینیل استر استفاده می‌کنند. اپوکسی ها مقاومت خوبی در برابر خوردگی و گرما دارند.

2- سقف  UPVC ارزان تر است یا پوشش سقف فایبرگلاس؟

قیمت هر متر مربع ورق ایرانیت پلاستیکی شفاف در حال حاضر بین 150 تا 320 هزار تومان به ازای هر متر مربع خرید و فروش می‌شود. از طرفی قیمت ورق سقف یو پی وی سی از 160 هزار تومان تا 550 هزار تومان بسته به ضخامت ورق ها – به ازای هر متر مربع – در شرکت سپید فام وارنا موجود و آماده عرضه می‌باشد.

 

3- کدام پوشش سقف هم مقاوم است هم ارزان؟

قیمت ورق UPVC  شیروانی از بسیاری از پوشش های سقفی دیگر مانند ورق های فلزی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی شیروانی، پلی کربنات و … ارزان تر است. به دلیل زیرسازی بهینه، استفاده از واشر کرپی ها و پیچ های عایق و قابلیت بسیار بالای انعکاس نور و کاهش گرمای شدید هوا؛ به عنوان بهترین پوشش سقف شیروانی در جنوب کشور و در هوای گرم برای پارکینگ ها، سایبان ها، سوله ها، سقف استخر و …. استفاده می‌شوند.

 

4-آیا می توان از پوشش فایبرگلاس برای سقف سوله ها نیز استفاده کرد؟

پوشش سقف سوله با فایبرگلاس نمی‌تواند به تنهایی دوام و کیفیت سازه ها را تضمین کند. (بخصوص سوله های صنعتی).  در عوض ورق سقف سوله با پوشش یو پی وی سی علاوه بر آنکه سوله سبک و محکمی می‌سازد، هزینه های زیرسازی و تعمیرات سوله را به شدت پایین می‌آورد. چنانچه تمایل دارید سقف سوله شما به طور همزمان نورگیر و بادوام باشد، از ترکیب پوشش سقف فایبرگلاس و ورق سقف UPVC استفاده کنید. (همچنین برای دیوارپوش ها)

 

5- آیا فایبرگلاس یک سقف شیروانی عایق صوت است؟

پوشش سقف فایبرگلاس و دیوارپوش های آن به دلیل تراکم یا چگالی کم این ماده – اگرچه می‌توانند تا حدودی ضد صدا باشند – نمی‌توانند صدا را به طور قابل توجهی کاهش دهند و عایق صوتی خوبی باشند. اما اگر قصد استفاده از این محصول سقفی مفید را دارید می‌توانید آن را با ورق های ضد صدا و عایق گرمای یو پی وی سی ترکیب کنید تا بتوانید از همه مزایای یک سقف عالی برخوردار شوید.

 

6- بهترین سقف برای پوشش گلخانه چیست؟

پوشش گلخانه با فایبرگلاس یکی دیگر از کاربردهای این ورق های سقفی است. ورق فایبر گلاس سفید، شفاف است و به نور خورشید اجازه می‌دهد تا از سقف عبور کند. علاوه بر روشن‌تر کردن فضا، فایبرگلاس  frpنیاز به نور مصنوعی را نیز کاهش می‌دهد و می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی کمک کند.

 

7- ورق فایبرگلاس 300 یا 450 گرمی به چه معناست؟

هر چه ضخامت ورق های فایبرگلاس بیشتر باشد دوام و مقاومت سقف نیز افزایش می‌یابد. فایبرگلاس  300 گرمی یعنی یک متر مربع از این ورق 300 گرم وزن دارد. این تعریف برای فایبرگلاس 450 گرمی نیز صادق است.

 

8- بهترین عایق حرارتی برای سقف پارکینگ چیست؟

پوشش UPVC بهترین ورق برای کاهش گرمای هوای زیر سقف پارکینگ است. به گونه ای که ورق 2 میلی متری یو پی وی سی سقفی می‌تواند حداقل 10 درجه از دمای زیر سقف پارکینگ بکاهد و آن را خنک تر کند. بدیهی است برای ضخامت های بالاتر این کاهش دما بیشتر شده بهترین سقف پارکینگ و سایبان برای ماشین و موتور است. ورق های UPVC  شرکت سپیدفام وارنا در ضخامت های 1/5 تا 5 میلی متر موجود می‌باشند.

 

9- طول عمر پوشش های سقفی فایبرگلاس چند سال است؟

عمر ایرانیت پلاستیکی یا پوشش سقف فایبرگلاس به طور متوسط بین 10 تا 15 سال است.

 

10- طول عمر پوشش های سقفی یو پی وی سی UPVC چند سال است؟

دیوارپوش ها و ورق های سقف یو پی وی سی به طور متوسط بین 40 تا 50 سال عمر می‌کنند.

 

11- مهمترین نکته برای نصب پوشش سقف فایبرگلاس چیست؟

هنگام نصب ایرانیت های پلاستیکی فاصله زیرسازی پروفیل های فلزی نباید زیاد باشد. زیرا ورقهای فایبرگلاس آنقدر محکم نیستند که بتوانند وزن برف یا شدت باد را به خوبی تحمل کنند. همچنین شیب خیلی کم یا زیاد می‌تواند باعث ایجاد درز در سقف و لغزش پیچ ها شود و نشتی یا شکستگی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *