اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  وبلاگ   »   تست شاخص اکسیژن و انتخاب بهترین ورق سقف پلیمری

تست شاخص اکسیژن و انتخاب بهترین ورق سقف پلیمری

  • 146 بازدید
  • تاریخ انتشار: 3 ماه پیش
4.7/5 - (15 امتیاز)

تست شاخص اکسیژن چیست؟

 

آزمایش یا تست شاخص اکسیژن (Oxygen Index) برای اندازه‌گیری اشتعال‌پذیری نسبی مواد یا سقف‌های کامپوزیتی، پلیمری و پلاستیکی استفاده می‌شود. این کار را با سوزاندن آنها در شرایط آزمایشگاهی کنترل شده متشکل از مخلوطی از اکسیژن و نیتروژن انجام می‌دهند.

تست شاخص اکسیژن

تست شاخص اکسیژن سقف پلیمری حداقل سطح اکسیژن موجود در اتمسفر را نشان می‌دهد که می‌تواند شعله را روی یک ماده ترموپلاستیک حفظ کند. واحد SI غلظت اکسیژن بوده که آن را به صورت درصد (%) نشان می‌دهند. همچنین به این تست ضریب یا شاخص اکسیژن بحرانی (COI) نیز می‌گویند. تفاوت در عدم اشتعال برای مواد پلیمر مختلف متفاوت است. این می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. دو دلیل عمده آن عبارتند از:

 

  • هر چه نسبت هیدروژن به کربن در پلیمر بالاتر باشد، تمایل پلیمر برای سوختن را افزایش می‌دهد.

 

  • برخی از پلیمرها در هنگام سوختن، گازهای محافظی منتشر می‌کنند که از ادامه فرایند حریق جلوگیری می‌کند.

 

هر چه مقدار این ضریب بالاتر باشد، سقف غیر قابل اشتعال‌تر است. نتایج تست اکسیژن فقط به شاخص رفتار نمونه تحت شرایط آزمایشگاهی مربوط می‌شود. نتایج نباید برای استنباط خطرات آتش سوزی مواد به اشکال دیگر یا تحت شرایط آتش سوزی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

موارد کاربرد تست شاخص اکسیژن

موارد کاربرد تست شاخص اکسیژن

  • آزمایش شاخص اکسیژن به عنوان یک ابزار کنترل کیفیت، در حین پروسه ساخت و مونتاژ استفاده می‌شود.
  • برای نشان دادن قابلیت اشتعال پذیری یک ماده استفاده می‌شود.
  • به عنوان یک شاخص نیمه کیفی اثربخشی افزودنی‌ها در طول فرایند تحقیق و توسعه (R&D) عمل می‌کند.
  • آزمون ضریب اکسیژن علاوه بر سقف‌های پلیمری، یکی از ابزارهای اولیه مورد استفاده در صنعت پلاستیک، کابل برق و بخش‌های حمل و نقل می‌باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: تست اشتعال پذیری (UL 94)

چه عواملی بر مقادیر ضریب اکسیژن تأثیر می‌‌گذارد؟

 

عدد شاخص تست اکسیژن برای پلیمرها و کامپوزیت ها با توانایی آنها در تولید مواد آتش زا مانند زغال ارتباط مستقیمی دارد. این به این دلیل است که تشکیل ذغال سنگ به بهای ایجاد مواد فرار قابل احتراق اتفاق می‌افتد. این به نوبه خود سطح اکسیژن مورد نیاز برای حفظ احتراق و اشتعال را افزایش می‌دهد.

چه عواملی بر مقادیر ضریب اکسیژن تأثیر می‌‌گذارد؟

 

عوامل متعددی که بر تست شاخص اکسیژن در یک سقف پلیمری یا پلاستیکی تاثیر دارد:

 

  • درجه پخت رزین – رزینی که به خوبی پخته باشد، متراکم است و تولید زغال بیشتری دارد و ضریب شاخص اکسیژن تست را بالاتر می‌برد.

 

  • محتوای پرکننده و فیبرها – فیلرها و فیبرها می‌توانند با ایجاد یک سطح ذغالی، مقدار OI یک پلیمر را افزایش دهند. این امر از گسترش شعله جلوگیری می‌کند. نمونه‌هایی از پرکننده ها و فیبرها عبارتند از الیاف شیشه، مواد معدنی و غیره.

عوامل متعددی که بر تست شاخص اکسیژن در یک سقف پلیمری یا پلاستیکی تاثیر دارد:

 

 

  • بازدارنده‌های شعله و سایر مواد افزودنی – این افزودنی‌ها برای مقاوم‌تر ساختن پلیمر در برابر آتش اضافه می‌شوند. آنها گازهای بی اثر را آزاد و مانعی روی سطح پلیمر ایجاد می‌کنند. این مواد همچنین می‌توانند در فرآیند احتراق اختلال ایجاد کنند.

 

  • دما – تست شاخص اکسیژن همچنین می‌تواند به طرز چشمگیری با دما تغییر کند. آنها معمولا با افزایش دما کاهش می‌یابند. این به این دلیل است که پلیمرها در دماهای بالا تجزیه و منجر به انتشار گازهای قابل احتراق می‌شوند.

 

  • اشتعال پذیری الیاف – الیاف موجود در مواد با قابلیت اشتعال کم می‌توانند OI پلیمرها را افزایش دهند. زیرا اشتعال پذیری پایین الیاف، پلیمر را به ماده‌ای عایق تبدیل می‌کند.

 

 

 

تست ASTMD2863 چیست ؟

تست شاخص اکسیژن

ASTM D2863 یک تست استاندارد برای اندازه‌گیری شاخص اکسیژن جامدات است و برای کلیه مواد غیر فوم و غیر ژل از جمله سقف UPVC و PVC قابل اجرا می‌باشد. در آزمایشگاه، نمونه ورق را در اکسیژن قرار می‌دهند و شعله‌ای روی آن روشن می‌کنند. وقتی شعله در اعماق نمونه ورق پیش رفت آن را خارج کرده، حداقل میزان اکسیژن را در هر قسمت تعیین می‌کنند.

تست شاخص اکسیژن ASTM D2863 حداقل غلظت اکسیژن مورد نیاز برای شروع احتراق در مواد را تعیین می‌کند. غلظت اکسیژن با استفاده از یک آنالایزر اکسیژن پارامغناطیس اندازه‌گیری می‌شود و با تغییر جریان نسبی اکسیژن و نیتروژن در یک ستون شیشه‌ای عمودی کنترل می‌شود. نمونه‌ها به صورت عمودی در داخل ستون شیشه‌ای نگهداری می‌شوند و سپس یک منبع احتراق در تماس با لبه بالایی نمونه قرار می‌گیرد.

 

چرا سقف پلی روف گواهی قبولی شاخص اکسیژن ASTM D2863 را دریافت کرد؟

 

 

اگر احتراق همانطور که استاندارد برای انواع مختلف مواد تعریف شده است رخ دهد، غلظت اکسیژن در ستون برای نمونه بعدی کاهش می‌یابد. اگر احتراق ناموفق باشد، غلظت اکسیژن برای نمونه بعدی افزایش می‌یابد. این رویکرد سیستماتیک تا زمانی ادامه می‌یابد که کمترین غلظت اکسیژنی که باعث ایجاد شعله می‌شود، تعیین گردد.

 

 

چرا سقف پلی روف گواهی قبولی شاخص اکسیژن ASTM D2863  را دریافت کرد؟

 

تست شاخص اکسیژن ASTM D2863 اقتصادی‌ترین و دقیق‌ترین تست کنترل کیفیت مواد قابل احتراق است. سهولت استفاده همراه با سطح بالایی از دقت، این تکنیک را به یک ابزار اصلی تعیین مشخصات و کنترل کیفیت برای صنایع سقف پلیمری و پلاستیکیِ سخت تبدیل کرده است.

با توجه به تست شاخص اکسیژن، عدد بیشتر از 30% گرید A1 وB1 ، و بین 26 تا 30 درصد، گرید B2 تعیین می‌گردد.

چرا سقف پلی روف گواهی قبولی شاخص اکسیژن ASTM D2863 را دریافت کرد؟

 

با توجه به عدد 9/36 و قبولی شرکت سپیدفام وارنا – گواهینامه فوق – در تمامی آزمایشات عدم اشتعال‌پذیری و ساخت سقف ضد حریق، ایمنی و استحکام پوشش‌های ساختمان شما در اولویت محصولات پلی روف ما قرار دارد. شما می‌توانید هنگام خرید سقف و دیوارپوش سوله و خانه خود از قیمت اقتصادی کارخانه‌جات سپیدفام وارنا نیز بهره ببرید.

در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص محصولات شرکت، لطفا با پشتیبانان و کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید:

5495291 – 0911

0465839 – 0912

0465837 – 0911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *