اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   سقف ضد حریق؛ بهترین پوشش ضد آتش برای سقف خانه کدام است؟

سقف ضد حریق؛ بهترین پوشش ضد آتش برای سقف خانه کدام است؟

  • 51 بازدید
  • تاریخ انتشار: 2 هفته پیش
5/5 - (11 امتیاز)

سقف ضد حریق؛ بهترین پوشش ضد آتش برای سقف خانه کدام است؟

 

برای دانستن اینکه کدام پوشش ضد حریق برای سقف خانه شما بهترین است، باید مقایسه‌ای از چند متریال و درجه آتش سقف داشته باشیم. علاوه بر آتش سوزی ناشی از اشتباهات بشری، روزهای گرم سال نیز امنیت ساختمان‌ شما را تهدید می‌کنند – ضمن اینکه همیشه این خطر وجود دارد که باد، آتش را به خانه بیاورد. در حالی که هیچ ماده سقفی کاملاً نسوز نیست، شما می‌توانید پوششی را انتخاب کنید که به میزان قابل توجهی کمتر قابل احتراق باشد. یعنی سقفی مقاوم در برابر حریق که احتمال آتش گرفتن کمتری دارد، آن را انتشار نمی‌دهد و از پوشش‌های‌ داخلی و بیرونی خانه به خوبی محافظت می‌کند.

شاید تجربه ناخوشایندی از آتش سوزی دارید و به فکر خرید یک سقف جدید باشید. یا اگر فقط می‌خواهید مطمئن شوید که سقف بعدی شما محافظت بهتری در برابر آتش دارد، ممکن است بخواهید مقاومت انواع پوشش‌های سقف ضد حریق را با هم مقایسه کنید. در این راهنما، ما دقیقاً این کار را انجام خواهیم داد و عملکرد سقف‌های مقاوم در برابر حریق و سایر مزایا و معایب آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

 

پوشش سقف ضد حریق به چه معناست؟

سقف ضد حریق

قبل از اینکه به مقایسه بین مواد مختلف بپردازیم، باید بدانیم که سقف ضد حریق به چه معناست. هیچ ماده سقفی که در برابر آتش غیر قابل نفوذ باشد وجود ندارد. برای مثال سقف مقاوم در برابر آتش، الزاما یک سقف نسوز نیست. ممکن است آتش نگیرد، اما در زیر گرمای ناشی از آتش سوزی ذوب شود یا تغییر شکل دهد.

اگر سقفی در کلاس A که بالاترین درجه مقاومت در برابر آتش است قرار گیرد، حریق نمی‌تواند از طریق سقف به اتاق زیر شیروانی نفوذ کند. برای مثال اکثر سقف‌های آسفالتی، در گرید A یا B قرار می‌گیرند. آنها برای مدت زمان معین و با شدت حرارت معین، در برابر آتش مقاومت می‌کنند. با این حال، پس از مدت زمان طولانی و با افزایش حرارت می‌سوزند و ذوب می‌شوند. برای مثال شینگل‌های آسفالتی.  زیرا آسفالت نوعی نفت است و نفت می‌سوزد.

اما از سوی دیگر، تایل‌های سقفی از جنس سنگ طبیعی نیز دارای رتبه بندی کلاس A هستند. سنگ نه می‌سوزد و نه ذوب می شود. بتن، سفال، سقف یو پی وی سی و فلزی نیز همینطور.

پوشش‌های جدید ضد حریق سقف پیشرفت بزرگی نسبت به متریال‌های قدیمی دارند. بنابراین چوب، کامپوزیت و شینگل می‌توانند بر اثر شعله، آتش بگیرند. اگر یکپارچگی ساختاری سقف در هنگام آتش‌سوزی از بین برود، مواد می‌توانند به داخل بریزند و آتش را شعله‌ور کنند و یا آتش جدیدی در داخل ساختمان ایجاد کنند.

 

مقاومت در برابر آتش چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

مقاومت در برابر آتش چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

 

یک پوشش سقف ضد حریق چقدر در برابر آتش مقاوم است؟ سه درجه بندی استاندارد در صنعت ساختمان استفاده می‌شود: کلاس A، کلاس B، و کلاس C. مطمئناً باید از موادی که رتبه‌بندی نشده‌اند و بدون گرید هستند، اجتناب کنید. زیرا برای خانه‌هایی که در مناطق مستعد آتش سوزی هستند، توصیه نمی‌شوند.

کلاس A بهترین درجه مقاومت در برابر آتش را داراست است. موادی که به این رتبه می‌رسند می توانند در برابر قرار گرفتن در معرض آتش شدید مقاومت کنند. پروتکل تست ATSM این مواد را تحت سه آزمایش مختلف قرار می دهد. اول آزمایش شعله متناوب است. دستگاه‌ها شعله های داغ و شدید را به مدت دو دقیقه روی سقف می‌دمند. این آزمایش 15 بار تکرار می‌شود تا ببینیم آیا سقف خراب می‌شود یا خیر.

دوم، آزمایش‌کننده‌ها شعله را به مدت 10 دقیقه اعمال می‌کنند تا ببینند آیا متریال سقفی آتش می‌گیرد یا خیر و در صورت آتش گرفتن، تا چه اندازه گسترش می‌یابد. سپس یک ماده در حال سوختن روی متریال سقفی قرار می‌دهند و با استفاده از یک ماشین بادی، باد شدیدی ایجاد می‌کنند. 90 دقیقه نگه می‌دارند تا ببینند آیا سقف آتش می‌گیرد یا خراب می‌شود یا خیر. سقف کلاس A باید تمام این تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد.

مواد سقف کلاس B و کلاس C نیز وجود دارند، اما دلیلی برای خرید آنها وجود ندارد. گزینه‌های با قیمت معقول زیادی وجود دارند که رتبه‌بندی کلاس A را دارند، بنابراین نیازی نیست به کمتر از آن بسنده کنید. اما می توانید موادی را که با استانداردهای ضد حریق کلاس A مطابقت دارند، مقایسه کنید و ببینید کدام یک بهترین محافظت را ارائه می‌دهند. کدام یک با اولویت‌های دیگر شما احتمالا از نظر قیمت تایل ضد حریق سقف مطابقت دارد.

 

 

در سقف ضد حریق باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

در سقف ضد حریق باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

آزمایشات استاندارد  ASTM  برای نحوه عملکرد سقف در برابر حریق هنگام قرار گرفتن در معرض آتش‌سوزی خارج از ساختمان در نظر گرفته می‌شود. به عبارت بهتر یک استاندارد واکنش تست آتش است که از آن برای ارزیابی پوشش‌های سقف در هر دو کاربرد سقف مسکونی و صنعتی استفاده می‌کنند. این ارزیابی، آتش خارج از ساختمان را که با شرایط باد همراه است شبیه سازی می‌کند.

برای رعایت استانداردهای جهانی و دریافت درجه کلاس A، B یا C، پوشش سقف ضد حریق باید درجه‌ای از محافظت را – در برابر نفوذ شعله به عرشه زیرین و فضای اتاق زیر شیروانی را بدون تولید دود و خاکستر یا خارج شدن از محل نصب خود – فراهم کنند. سقف‌هایی که قادر به رعایت این استاندارد نیستند، فاقد رتبه بندی در نظر گرفته می‌شوند. بهترین نوع سقف و پوشش ضد حریق دارای رتبه بندی کلاس A خواهد بود.

 

بهترین انواع سقف  ضد حریق برای خانه شما

  1. سقف تخته سنگی یا slate
  2. تایل‌های بتنی یا سفالی
  3. پوشش سقف UPVC
  4. سقف فلزی

 

 

  1. کاشی سقف تخته سنگی یا اسلیت

 کاشی سقف تخته سنگی یا اسلیت

کاشی‌های تخته سنگی از جمله مصالح سقفی مقاوم و ضد حریق هستند. این تایل‌‌ها اساساً از سنگ‌های رسوبی و خاک آتشفشانی ساخته می‌شوند. آنها از معادن استخراج می‌گردند و بسیار بادوام، ضد آب و نسوز هستند. سنگ نمی‌سوزد، حتی بعید است که در معرض حرارت زیاد ذوب یا خم شود. اسلیت‌ها دارای گرید A در سقف‌های ضد حریق هستند. بنابراین یکی از مقاوم‌ترین مصالح سقف موجود در برابر آتش می‌باشند.

با این حال، این پوشش‌های سنگی ضد حریق به عنوان یک سقف دارای معایب بسیاری نیز هستند. نصب آن‌ها سنگین، گران و چالش برانگیز است – اگرچه، مالکان طرفدار طرح‌های سنتی که می‌خواهند خانه‌ای با ظاهری زیبا داشته باشند، ممکن است عاشق این اسلیت‌های سنگی شوند.

 

  1. سقف سفالی

سقف سفالی

مانند کاشی‌های تخته سنگی، سفال‌ها نیز یک محصول طبیعی و ضد حریق برای سقف هستند. خاک رس استخراج و سپس مخلوط می‌شوند. سپس تحت فشار قرار می‌گیرند و به شکل بلوک بریده می‌شوند. مجددا تحت فشار، شکل می‌گیرند و به شکل نهایی که امروزه روی سقف‌ها می‌بینیم در می‌آیند. در نهایت خشک و سپس در کوره پخته می‌شوند. مانند سقف‌های بتنی ضد آتش، سفال‌ها نیز به اشکال مختلفی قالب‌گیری می‌شوند.

پوشش سفالی بام، به طور طبیعی نمی‌سوزد. این باعث می‌شود تا این تایل‌ها در برابر آتش بسیار مقاوم باشند. سقف سفالی دارای درجه ضد حریق کلاس A می‌باشد، با این حال، متریالی شکننده نیز هست. آن‌ها در برابر تگرگ‌های بزرگ یا باد آسیب می‌بینند. همچنین راه رفتن روی آن خطر شکستن سقف را افزایش می‌دهد.

همانند اسلیت‌ها و سقف بتنی، پوشش‌های سفالی نیز سنگین هستند. اگر قصد دارید سقف خود را با تخته سنگ، بتن یا سفال جایگزین کنید، احتمالا خانه شما به تقویت ساختاری و فونداسیون قوی‌تری نیاز دارد.

 

 

  1. سقف ضد حریق یو پی وی سی UPVC

سقف ضد حریق یو پی وی سی UPVC

پوشش‌های UPVC ذاتاً مقاومت بالایی در برابر آتش دارند. سقف یو پی وی سی یک پلیمر ضد حریق قوی است که باعث می شود این ماده خنک کننده بسیار سخت یا به کندی آتش بگیرد یا گسترش یابد. آنها هنگامی که منبع حرارت یا شعله از بین می‌رود، خود به خود خاموش می‌شوند. متریال یو پی وی سی استانداردهای بین‌المللی تست آتش FM ، UL و ASTM را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این آزمایشات موفق به اخذ گرید A و B برای سقف‌های با شیب زیاد و کم گردیده است. ورق‌های سقف نسوز  UPVC  مقاوم در برابر حرارت، ضد اشعه ماوراء بنفش و خودخاموش شونده هستند. UPVC آتش را انتشار نمی‌دهد و دود از خود ساطع نمی‌کند. با توجه به اینکه استنشاق دود عامل اصلی مرگ و میر در آتش سوزی است، بنابراین عدم انتشار دود در محصولات سقف و دیوار یو پی وی سی از نظر ایمنی در آتش سوزی یک امتیاز ویژه به شمار می‌رود. با این وجود یو پی وی سی ها سقف‌هایی کاملا نسوز نیستند و با توجه به نوع متریال و آزمایشات انجام شده در گرید  A1و  A2 طبقه‌بندی می‌شوند.

لازم به ذکر است که یو پی وی سی با متریال‌های پلاستیکی و PVC متفاوت است. زیرا یک پلیمر سخت شده و محکم است که جنس اولیه آن از PVC  است و نقطه ذوب آن بسیار بالاتر از سقف‌های پی وی سی می‌باشد.

شما می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر درباره پوشش‌های ضد حریق و ضد آب سقف و دیوار UPVC ، با مشاوران ما در کارخانجات سپیدفام وارنا تماس حاصل نمایید.

  1. سقف فلزی

سقف فلزی

سقف فلزی نیز دارای گرید آتش کلاس A است. فلز نیز مانند تخته سنگ، بتن و سفال نمی‌سوزد. پانل‌های فلزی یک سقف مقاوم و ضد حریق هستند. اگر نسوز نباشند با افزودن یک لایه زیرین مقاوم در برابر آتش بر مقاومت آن می‌افزایند.

اگرچه فلز در نهایت ذوب شود، اما تعداد کمی از آتش‌سوزی‌ها می‌توانند به اندازه کافی داغ شوند تا آن را ذوب کنند. همه سقف‌های فلزی با کیفیت یکسان طراحی نمی‌شوند. بنابراین اطمینان حاصل کنید پوشش سقفی را که انتخاب می‌کنید، تست استاندارد ضد حریق کلاس A را پشت سر گذاشته باشد.

با این حال، اگر آتش سوزی از داخل ساختمان شروع شود، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. گاهی اوقات آتش نشانان مجبور می‌شوند از سقف عبور کنند تا بر ضد حریق وارد عمل شوند آن را به طور کامل خاموش کنند. بنابراین در شرایطی که زمان از اهمیت بالایی برخوردار است، این فرآیند بسیار پیچیده‌تر و زمان‌برتر است. از طرف دیگر، درست مانند دیوارپوش‌های فلزی، سقف‌های فلزی نیز به گرما واکنش نشان می‌دهند و منبسط و منقبض می‌شوند. در باران سروصدا دارند و در فصول گرم سال، گرما را به پوشش زیرین خود نیز منتقل می‌کنند.

 

 

 

 

انواع پوشش سقف کاذب ضد حریق

هنگام انتخاب مصالح مقاوم در برابر آتش برای سقف‌های کاذب نیز چندین گزینه در دسترس است. هر کدام دارای خواص منحصر به فرد و مناسب برای کاربردهای مختلف است. موارد زیر برخی از بهترین پوشش‌های ضد حریق برای سقف کاذب هستند:

 

  1. تخته گچی یک سقف کاذب نسوز

تخته گچی یک سقف کاذب نسوز

پانل گچی سقف که به عنوان دیوار خشک یا گچ تخته نیز شناخته می‌شود، یک سقف کاذب ضد حریق است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل یک هسته ساخته شده از گچ است که بین ورق‌های فایبرگلاس قرار می‌گیرد.

گچ خالص حاوی تقریباً 21٪ آب و حدود 79٪ سولفات کلسیم (CaSO4) است که در دمای 1200 درجه سانتیگراد در واکنش‌های شیمیایی بی اثر است. هنگامی که سقف کاذب جیپسوم یا کناف در معرض آتش قرار می‌گیرند، آب ترکیب شده شیمیایی به تدریج به شکل بخار آب آزاد می‌شود. اگر درجه حرارت به اندازه کافی بالا رود، در نهایت تمام آب از آن خارج می‌شود و فرایند آتش سوزی را به تاخیر می‌اندازد. سقف کاذب گچی مقاومت خوبی در برابر آتش دارد و به دلیل سهولت نصب و تطبیق پذیری در طراحی محبوب است.

 

  1. سقف کاذب ضد حریق UPVC

سقف کاذب ضد حریق UPVC

پانل‌های یو پی وی سی در برابر رطوبت و آتش مقاوم هستند. این باعث می‌شود در ساختمان‌های صنعتی چه برای دیوار و چه برای سقف به عنوان مصالح ضد حریق و ضد آب و در متراژهای بالا بخصوص پوشش‌های مقرون به صرفه‌ای باشند. قیمت سقف کاذب نسوز یو پی وی سی بسته به ضخامت آن بین 2 تا 5 میلیمتر متغیر است و این شرایطی را فراهم میکند تا مالکان با هر بودجه‌ای بتوانند آن را خریداری و از مزایایی ویژه‌ای چون: سبکی وزن، ضد رطوبت، ضد آتش، ضد میکروب و قارچ بودن آن و عدم نیاز به تعویض و نگهداری تا 50 سال بهره‌مند شوند.

برای اطلاع از انواع محصولات جدید یو پی وی سی در شرکت سپیدفام وارنا با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

 

 

 

  1. پوشش سقف سیلیکات کلسیم

پوشش سقف سیلیکات کلسیم

سیلیکات کلسیم یک سقف کاذب ضد حریق و مقاوم در برابر رطوبت است که برای پوشش‌های کاذب مناسب است. دارای مقاومت عالی در برابر آتش، کپک و قارچ و یک عایق حرارتی مناسب است. پانل‌های سیلیکات کلسیم در اندازه‌های مختلف موجود هستند و می‌توان آنها را مطابق با سلیقه رنگ‌آمیزی کرد.

 

  1. سقف کاذب ضد حریق با الیاف معدنی

سقف کاذب ضد حریق با الیاف معدنی

الیاف معدنی، اغلب به شکل پوشش‌های آکوستیک، یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای سقف‌های کاذب ضد حریق است. این مصالح نسوز از الیاف پشم معدنی تشکیل می‌شود که علاوه بر مقاومت در برابر آتش، خاصیت عایق حرارتی و جذب صدای عالی را نیز ارائه می‌دهند.

 

  1. سقف کاذب پشم شیشه

سقف کاذب پشم شیشه

پشم شیشه که به عنوان عایق فایبر گلاس نیز شناخته می‌شود، به دلیل خواص حرارتی و صوتی عالی آن کاربرد زیادی در سقف‌های کاذب دارد. از شیشه بازیافتی ساخته شده است و به دلیل مقاومت در برابر آتش، حرارت و صدا یک متریال ضد حریق برای سقف کاذب شناخته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: انواع سقف کاذب و قیمت خرید

 

 

 

 

از خانه خود با سقف ضد حریق UPVC وارنا محافظت کنید

از سال 1393، تولید محصولات سقف و دیوارپوش سپیدفام وارنا آغاز شد که در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین آب و هواهای جهان مقاوم بوده‌اند. دریافت گواهی نامه تست آتش با گرید A2 و ضمانت کالا – در محصولات پوشش سقف و دیوار UPVC شرکت سپیدفام وارنا برای اولین بار در ایران – خود گویای کیفیت برتر سقف و دیوار ضد حریق کارخانجات وارنا می‌باشد.

 

محصولات یو پی وی سی سپیدفام وارنا تنها محصول ثبت اختراع شده در کشور برای اولین بار توسط دکتر پنداشته بنیانگذار پوشش‌های نوین سقف و دیوارپوش UPVC ؛ افتخاری بزرگ در عرصه ساخت و ساز برای پوشش‌های ضد حریق، ضد UV و ضد آب با قیمت اقتصادی در صنعت ساختمان می‌باشد.

تیم مشاوران وارنا جهت ارائه مشاوره‌های رایگان و کارشناسی شده در خدمت شماست:

 

0911-5495291

0912-0465839

0912-0465837

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =