اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهوبلاگ   »   ورق گالوانیزه سقف ؛ انواع، مزایا، معایب + حل مشکل خوردگی

ورق گالوانیزه سقف ؛ انواع، مزایا، معایب + حل مشکل خوردگی

  • 351 بازدید
  • تاریخ انتشار: 9 ماه پیش
5/5 - (10 امتیاز)

ورق گالوانیزه سقف ؛ انواع، مزایا، معایب + حل مشکل خوردگی

 

ورق گالوانیزه سقف چیست؟ گالوانیزه کردن، فرآیندی است که در آن پوشش فلزِ روی بر سطح فولاد یا آهن اعمال می‌شود تا از زنگ زدگی آن جلوگیری کند. روش‌های زیادی برای گالوانیزه کردن وجود دارد، اما متداول‌ترین روش مورد استفاده، گالوانیزه گرم نامیده می‌شود.

ورق گالوانیزه سقفی به دلیل دوام زیاد، استحکام و شکل پذیری فولاد و همچنین محافظت در برابر خوردگی پوشش روی ، یکی از محبوب ترین انواع فولاد در صنایع ساختمان سازی و سقف است. روی به عنوان مانعی در برابر عناصر خورنده از فلز پایه محافظت می کند و طبیعت فداکارانه این پوشش منجر به تولید یک محصول فولادی نسبتا با دوام و با کیفیت می‌شود.

ورق گالوانیزه سقف

این خاصیت ورق‌های گالوانیزه آنها را برای صنایع مختلف جمله کشاورزی، خورشیدی، خودروسازی، ساختمانی و … قابل استفاده می‌کند. هدف ما در این مقاله بیان روش‌های مختلف گالوانیزه کردن، مزایا و کاربرد آن در صنایع مختلف – بخصوص در صنایع ساختمان‌سازی و سقف‌سازی – و بیان راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات ورق گالوانیزه است.

نحوه تولید ورق گالوانیزه سقف

تولید ورق گالوانیزه سقف

گالوانیزه گرم فرآیند پوشش دادن آهن یا فولاد با یک لایه روی؛ با غوطه ور کردن فلز در حمام روی مذاب در دمای حدود 450 درجه سانتیگراد است. در طول فرآیند، یک پوشش فلزی ایجاد می‌شود که از فولاد تا حدودی در برابر محیط‌های سخت – چه خارجی و چه داخلی محافظت می‌کند.

کاربرد فولاد گالوانیزه به طور گسترده در مکان‌هایی است که در آن مقاومت در برابر خوردگی – بدون هزینه برای ضد زنگ کردن فولاد – مورد نیاز است. ورق گالوانیزه سقفی را با روشی که اسپنگل نام دارد می‌توان با استفاده از اشکالی مانند کریستال یا پولک بر سطح ورق  شناسایی کرد.

 

مراحل عملیات گالوانیزه گرم

مزایا و معایب ورق گالوانیزه سقف

مراحل اصلی فرآیند گالوانیزاسیون عبارتند از:

  • عملیات تمیز کردن – فولاد در محلول چربی زدایی تمیز می‌شود.
  • پس از تمیز کردن، فولاد را با قرار دادن در ظرفی حاوی اسید سولفوریک داغ رقیق شده پاکسازی می‌کنند.
  • سپس عملیات فلاکسینگ یا روان‌سازی فولاد در یک محلول آبی (معمولاً آمونیوم کلراید) انجام می‌شود.
  • سپس فولاد از طریق غوطه ور شدن در ظرفی از روی مذاب گالوانیزه می‌شود.
  • سپس فولاد از نظر قوام و پوشش کامل بررسی می‌شود.

 

معایب و مضرات ورق گالوانیزه سقفی چیست؟

ورق گالوانیزه سقفی

  1. ورق گالوانیزه نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد :

 

ورق گالوانیزه سقفی

  • ورق سقف گالوانیزه نباید در معرض شرایطی قرار گیرد که pH آن بین 6 تا 12 است. این به این دلیل است که پوشش گالوانیزه می تواند بیش از حد معمول دچار خوردگی شود. برای مثال در کارخانجاتی که محصولات شیمیایی و قلیایی و گازهای مضر تولید می کنند، احتمال آسیب دیدن ورق ها بیشتر می‌شود.
  • نباید هیچ تماس مستقیمی بین فولاد گالوانیزه سقف با فلزات غیر مشابه – بخصوص شامل فلز برنج و مس – در محیط‌های خورنده وجود داشته باشد.
  • از تمیز کردن یا شستن ورق فولادی گالوانیزه به روش ساینده خودداری کنید. زیرا یک پوشش نازک از مواد ضد‌خوردگی فلز روی وجود دارد که به عنوان پتینه نیز شناخته می‌شود. این از فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی محافظت می‌کند. تمیز کردن خشن، این لایه محافظ را پاک می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، روی بیشتر خورده می‌شود. این در نهایت باعث کاهش عمر ورق گالوانیزه می‌شود.
  • استفاده از ورق گالوانیزه سقف سوله در مناطق بسیار خورنده مانند مکان‌های ساحلی و یا شهرک‌های صنعتی از کیفیت ورق ها به شدت می کاهد. این سقف ها در چنین مکان هایی باید مرتب بازدید شوند و با آب شسته شوند. همچنین نباید در معرض باران و آفتاب قرار گیرند.
  • اطمینان حاصل کنید که از ورق های گالوانیزه برای مدت طولانی در مناطق مرطوب و دارای تهویه ضعیف استفاده نکنید. محل نصب سقف گالوانیزه باید خشک و دارای تهویه مناسب باشد.

 

 

 

  1. مضرات جوشکاری فولاد گالوانیزه سقف :

مضرات جوشکاری فولاد گالوانیزه سقف

 

جدا از مسائل مربوط به پوشش ورق‌های گالوانیزه، برای سلامتی نیز خطراتی دارند که اپراتورها ممکن است با آن مواجه شوند:

 

دود فلز – مشکلات سلامتی کوتاه مدت

 

هنگام جوشکاری یا نصب ورق گالوانیزه ، پوشش روی به راحتی بخار می‌شود. این بخار اکسید روی را تشکیل می دهد که با هوا مخلوط می‌شود. این گاز ممکن است اثرات کوتاه مدتی بر سلامتی شما بگذارد. جوشکاران ممکن است پس از استنشاق دود، علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنند. این ممکن است شامل تهوع، سردرد، تب بالا، لرز و تشنگی باشد. این علائم معمولا در عرض 48 ساعت پس از قرار گرفتن در محیط جوشکاری از بین می‌روند.

 

 

سرب – مشکلات سلامتی بلند مدت

مقدار کمی سرب روی پوشش ورق گالوانیزه سقفی وجود دارد. هنگام جوشکاری و نصب، این سرب تبخیر شده و بخار اکسید سرب را تشکیل می‌دهد. این گازها می‌توانند مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند سرطان ریه و مغز و حتی عوارضی در سیستم عصبی ایجاد کنند. بنابراین، استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب برای جلوگیری از این مشکلات سلامتی بسیار مهم است.

 

سایر معایب ورق گالوانیزه سقفی

قیمت بالا – گالوانیزه کردن می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد – به خصوص در پروژه‌های بزرگ. این ممکن است برای برخی از پروژه ها که بودجه یک عامل مهم و تعیین کننده است، صرفه اقتصادی نداشته باشد.

زنگ سفید – اگرچه فولاد گالوانیزه در برابر زنگ قرمز مقاوم است، اما در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت می تواند در طول زمان زنگ سفید ایجاد کند.

زنگ سفید زمانی ایجاد می‌شود که فلز روی در ورق گالوانیزه در محیطی با هیدروژن و اکسیژن قرار گیرد. بیشتر اوقات، زمانی اتفاق می‌افتد که ورق گالوانیزه در تماس با آب یا دی اکسید هیدروژن قرار می‌گیرد. زنگ سفید مخصوصاً روی ورق سقفی که تازه گالوانیزه شده است، تشکیل می‌شود.

قیمت ورق گالوانیزه سقفی

 

 

قیمت ورق گالوانیزه سقفی

قیمت هر متر مربع ورق گالوانیزه  به عوامل مختلفی از جمله : ضخامت و ابعاد ورق، کیفیت و ضخامت پوشش روی گالوانیزه، برند کارخانه، میزان تقاضا و نوسانات بازار بستگی دارد.

معمولا ورق‌های سقف گالوانیزه به صورت کیلوگرمی قیمت گذاری می‌شوند. بنابراین باید وزن ورق گالوانیزه را بدانیم: اگر ضخامت، طول و عرض ورق را ضربدر میزان جذب سطحی و سپس ضربدر 7/85 (چگالی فولاد) آن کنیم؛ وزن و قیمت ورق گالوانیزه به دست می‌آید.

 

انواع ورق گالوانیزه سقف شیروانی

ورق گالوانیزه سقف شیروانی

طرح سفال : طرح سفال ورق گالوانیزه سقفی رنگ کوره‌ای و سبک است که با استفاده از دستگاه‌های پرس خاص    فرم داده می‌شود. رایج ترین انواع ورق طرح سفال: پالرمو – ژنوا  و پرچین می‌باشد. طول ورق بین 1 الی 15 متر و عرض مفید آن معمولا بین 100 تا 120 سانت می باشد. کاربرد آن بیشتر برای سقف‌های آلاچیق و سر درب حیاط است.

 

طرح ذوزنقه : به دلیل فرمینگ ذوزنقه ای آن، بهترین نوع ورق گالوانیزه سقف شیروانی از جهت آب‌بندی و تهویه است. ورق‌های طرح ذوزنقه UPVC مشکلات خوردگی سقف گالوانیزه را ندارد و علاوه بر قیمت ارزان تر هزینه تعمیرات و نگهداری بسیار پایین تری نیز دارند.

برای اطلاع از قیمت ورق های ذونقه ای سقف با مشاوران وارنا تماس حاصل فرمایید. (شماره های تماس در انتهای مقاله).

ورق گالوانیزه

طرح سنگ : اگرچه ورق گالوانیزه طرح سنگ به دلیل استحکام بالاتر  – نسبت به سقف های فلزی سنتی – بادوام تر است اما قیمت خرید و نصب و اجرای بالاتری دارد. همچنین همانند سقف گالوانیزه مشکلات سرو صدا حین بارش باران را داراست و برای کاهش آن نیاز به نصب عایق اضافی و در نتیجه هزینه اضافی دارید.

 

طرح لمبه (دامپا) : عرض ورق گالوانیزه طرح دامپا بین 85 سانتی متر تا 125 سانتی‌متر و ضخامت آن بین  0/3 تا 1/25 می‌باشد. طرح لمبه به صورت ورق‌های ساده و رنگی و با فرمینگ طولی، برگی و قطعه‌ای تولید می‌شود.

ورق سقف گالوانیزه رنگی : طبیعتا ورق گالوانیزه رنگی قیمت بالاتری نسبت به نوع بی رنگ آن دارد. زیرا ضخامت و کیفیت پوشش رنگ می‌تواند باعث افزایش دوام ورق گالوانیزه سقف شیروانی شود.

گالوانیزه شادولین

 

 

 

سایر انواع ورق گالوانیزه

 

طرح شادولاین : به صورت ورق گالوانیزه بی رنگ و رنگی موجدار تولید می شود. فرمینگ ورق شادولاین به صورت ذوزنقه یا کرکره ای است. از این ورق های گالوانیزه ببیشتر برای سقف های شیروانی از جمله سقف سوله ها استفاده می‌شود. معمولا عرض مفید آن بین 80 تا 100 سانت بوده ضخامتی بین 0/3 تا 0/7 میلی متر دارند.

 

ورق گالوانیزه طرح دار : از انواع ورق گالوانیزه سقفی می‌توان به طرح موجدار (کرکره‌ای یا سینوسی) اشاره کرد که قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر انواع ورق‌های شیبدار گالوانیزه دارد. این ورق ها نیز با عرض های 100 سانتی و 120 سانتی تولید می‌شوند.

 

ورق گالوانیزه طرح چوب : فلز طرح چوب متعلق به یکی از انواع پوشش‌های رنگی ورق گالوانیزه سقفی است. استفاده از طرح پوشش چوب روی ورق گالوانیزه در سال های اخیر – به دلیل بافت متفاوت و طبیعی، قیمت ارزان تر نسبت به سقف چوبی و سازگاری با محیط زیست – محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

 

بهترین ورق جایگزین برای رفع مشکلات خوردگی ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه

ورق رنگی ارزان سقف UPVC  شرکت سپیدفام وارنا

 

 

با توجه به معایب ورق گالوانیزه سقف شیروانی؛ از جمله خوردگی و زنگ زدگی ورق و یا گرم شدن زیر سقف نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سقف سوله، پارکینگ یا سایبان – بخصوص در متراژ بالا باشد.

برای مثال سقف گالوانیزه برای پارکینگ به دلیل رسانایی فلز در برابر گرما و تغییر حجم ورق به دلیل نوسانات دمایی؛ علاوه بر انتقال گرما به زیر سقف و جابه جا شدن ورق، باعث تغییر در بست و اتصالات آن شده زیر بار برف و باد شدید امکان تخریب یا کنده شدن سقف وجود دارد. به همین دلیل کاربرد ورق گالوانیزه برای سقف پارکینگ و سایبان برای ماشین و یا کالاهای ذخیره شده زیر آن مناسب نیست.

 

سقف گالوانیزه

سایر مزایای ورق شیروانی سقف UPVC عبارتند از:

ورق سقف ضد زنگ UPVC  گروه وارنا

 

 

  • طول عمر مفید 40 تا 50 سال
  • عرض مفید 100 سانت و طول سفارشی
  • وزن سبک، نعطاف پذیری و در عین حال استحکام بالا
  • رنگ بندی متنوع و زیبا
  • گارانتی و بیمه
  • قیمت ارزان و مقرون به صرفه
  • ورق ضد آتش
  • سقف ضد صدا ( برخلاف ورق گالوانیزه سقفی که برخورد باران با سقف با سروصدا همراه است).
  • پوشش سقف ضد اشعه ماوراء بنفش
  • نصب سریع و آسان
  • تحویل سریع
  • عایق حرارتی و برودتی موثر – بدون نیاز به پشم سنگ، پشم شیشه، ایزوگام و …

 

 

 

 

قیمت ارزان تر ورق UPVC در مقایسه با ورق گالوانیزه سقف شیروانی

نصب آسان ورق سقف سبک UPVC  کارخانه سپیدفام وارنا

ورق سقف یو پی وی سی در کارخانجات سپیدفام وارنا مشکلات قیمت بالا و خوردگی و پوسیدگی ورق‌ گالوانیزه سقفی را حل کرده ‌است.

خرید ورق های سقف و دیوارپوش UPVC با قیمت ارزان از درب کارخانه و ارسال سریع و مطمئن به اقصی نقاط کشور را از سپیدفام وارنا بخواهید.

برای اطلاع از قیمت روز ورقهای سقف UPVC و مشاوره رایگان در خصوص پروژه‌های خود با متخصصان گروه وارنا تماس حاصل فرمایید.

0912-0465837

0912-0465839

0911-5495291

 

سوالات متداول

روش فلاکسینگ در فرآیند گالوانیزه چیست؟

این عملیات معمولاً با فرو بردن در محلول فلاکس (محلول تصفیه کننده فلزات) – معمولاً حدود 30٪ کلرید آمونیومِ روی در حدود 65 تا 80 درجه سانتیگراد انجام می‌شود. این عملیات آخرین باقیمانده‌های اکسید را از سطح آن حذف می‌کند و به روی مذاب اجازه می‌دهد تا سطح فولاد را بپوشاند. به این ترتیب ورق گالوانیزه سقفی شکل می‌گیرد.

 

عملیات گالوانیزه گرم چقدر طول می‌کشد؟

در بیشتر مواقع ورق‌های گالوانیزه را می‌توان ظرف یک هفته آماده کرد. اما به طور میانگین یک چرخش معمولی – بسته به حجم سفارش ورق – سه روز طول می‌کشد.

 

الکتروگالوانیزه چیست؟

الکتروگالوانیزه کردن – برخلاف روش گالوانیزه گرم – شامل فرو بردن مواد در ظرف مذاب روی نیست. در عوض در این روش، یک جریان الکتریکی از محلول الکترولیتی عبور داده و بر فولاد اعمال می‌شود – یون‌های روی که دارای بار مثبت هستند را به فلز روی تبدیل می‌کند – که سپس این بار مثبت بر روی فولاد ته‌نشین می‌شود.

 

جایگزین بهتر و ارزان تر برای ورق سقف گالوانیزه کدام است؟

عدم واکنش ورق‌های شیروانی یو پی وی سی UPVC با مواد شیمیایی، باران‌های اسیدی و مواد تولید‌کننده قلیایی کارخانجات – در نتیجه عدم خوردگی و پوسیدگی – همچنین عدم تغییر حجم یا ابعاد سقف بر اثر تغییرات دمایی و … این ورق‌های بادوام و ضد ضربه را به یکی از بهترین جایگزین‌های ورق گالوانیزه سقفی تبدیل کرده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 7 =