اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  وبلاگ   »   ساندویچ پنل اقتصادی چیست؟

ساندویچ پنل اقتصادی چیست؟

  • 299 بازدید
  • تاریخ انتشار: 1 سال پیش
5/5 - (1 امتیاز)

با ساندویچ پنل های اقتصادی پلی روف اریکا بیشتر آشنا شوید

ساندویچ پنل اقتصادی (Eco-Panel) و تقاضای آن با توجه به نیاز صنعت ساخت و ساز رو به افزایش است. در روش های معمولی از دو لایه ورق و یک عایق بین آنها – به عنوان ساندویچ پانل – استفاده میشود. (ساخت و مصرف این ورق‌ها همچنان ادامه دارد).
اما در روش‌های نوین و امروزی، برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی از محصولات جدیدتری در صنعت ساختمان استفاده میشود. در مقاله امروز سپیدفام وارنا قصد داریم تا شما را با انواع ساندویچ پانل‌ها و بهترین ساندویچ پنل اقتصادی این شرکت آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ساندویچ پنل اقتصادی

 

 

اکو پنل چیست؟

ساندویچ پنل اقتصادی چیست ؟ ساندویچ پانل اقتصادی یا اکو پنل (Economy Sandwich Panel)؛ یک پوشش ساختمانی مقرون به صرفه، بادوام و سازگار با محیط زیست است که طیف وسیعی از پانل های سقفی و دیواری با بازدهی بالا را تشکیل می‌دهد. آنها پوشش های سقفی مقاومی – همچنین دیوارپوش – در برابر آب و هوا، کم مصرف و ایده آل برای ساختمان های صنعتی و تجاری و … هستند.
ساندویچ پنل اقتصادی یا اکوپنل ها نوع برتر پانل‌های عایق سازه‌ای – SIP – هستند که با عنوان پانل تحت فشار نیز شناخته می شوند. این ساندویچ پنل های اقتصادی وقتی به هم متصل می‌شوند، جای سقف و دیوار و عایق‌های سنتی را می‌گیرند و عایقی بهتر – مقاومت در برابر انتقال گرما، سرما، صدا، لرزش و غیره – ایجاد می‌کنند.
ساندویچ پنل اقتصادی می تواند بهترین پوشش حرارتی – سازه‌ای را بسازد تا از محکم ترین آب بندی ممکن در برابر نفوذ هوا و رطوبت اطمینان حاصل شده – از ایجاد هزینه‌های اضافی در محل کار جلوگیری شود. ساندویچ پنل اقتصادی انتخابی عالی برای سوله‌های مرغداری است؛ جایی که در آن تغییرات در دمای سرد یا گرم به طور قابل توجهی باعث کاهش بهره وری مرغ در تخم گذاری می شود.
این اکوپانل‌ ها را می‌توان به ‌عنوان یک ارتقادهنده و مقاوم‌ساز – برای بهبود عایق سقف رو به زوال ساختمان‌های قدیمی و مرغداری‌های و سوله‌های دامداری – نصب کرد.

ساندویچ پنل اقتصادی

ساندویچ پنل چیست؟

ساندویچ پنل ، ساندویچ پانل یا پنل ساندویچی همگی نامی مشابه برای پوشش سقف و دیوار ساختمان هستند. علت نامگذاری ساندویچ پانل ها آن است که – به شکل ساندویچ همبرگر – در ساخت آنها از یک ورق در بالا و یکی در زیر و یک عایق در بین آن دو استفاده میشود. به عبارت دیگر ساندویچ پانل از پر کردن مواد عایق بین دو سطح فلزی ساخته می‌شود.
ساندویچ پانل ها عمدتاً از نظر عملکرد عایق حرارتی، عایق صدا، واکنش در برابر آتش و وزن متفاوت هستند.

اقدامات احتیاطی ساندویچ پنل های اقتصادی

  • طول عمر ساندویچ پانل به طراحی و متریال آن بستگی دارد تا مشخصات فنی مناسب اجزای محصول را – با توجه به نیاز ساختمان، محیط و شرایط آب و هوایی که در آن قرار دارد انتخاب کند.
  • ورق بیرونی ساندویچ پانل باید در برابر تغییرات دما، اشعه UV و عوامل خارجی مقاوم باشد. ورق داخلی باید در برابر اثرات شیمیایی و فیزیکی و همچنین وزن و فشار – که ممکن است ناشی از جو داخلی ساختمان باشد – مقاوم باشد.
  • همچنین ظرفیت بارگیری ساندویچ پانل ها که با مواد عایق متناسب با نیاز ساختمان طراحی شده اند؛ باید بر اساس باری که حمل می کنند به درستی محاسبه شود.
  • پس از نصب طبق استانداردها، ساندویچ پانل‌ها و محصولات جانبی آن باید حداقل سالی یک بار برای تمیز کردن و نگهداری بررسی شوند. خسارات ناشی از شرایط خارجی باید بدون تاخیر رفع شود.

ساندویچ پنل اقتصادی

قیمت ساندویچ پانل چقدر است و ارزان ترین نوع آن چیست؟

قیمت ساندویچ پنل اقتصادی عمدتا بستگی به ضخامت کلی محصول و مواد هسته عایق داخل آن دارد. یک ساندویچ پنل ارزان را میتوان با عایق EPS طراحی کرد؛ ولی برای عملکرد بهتر در طولانی مدت و مقرون به صرفه بودن، پانل هایی با ضریب هدایت حرارتی عالی، انتخاب های بهتری هستند – مانند ساندویچ پانل های با هسته ضدحریق مانند PIR ( فوم پلی ایزوسیانورات) – عایق پلی یورتان و عایق الاستومری.
قیمت ساندویچ پانل های نازک با عایق پلی استایرن EPS کم ضخامت، ارزان ترین ساندویچ پانل؛ و ساندویچ پانل با هسته PIR ، از جمله محبوب ترین نوع ساندویچ پانل ها می باشند.
یک “گزینه اقتصادی” استفاده از ساندویچ پنل اقتصادی یا اکوپنل های چند لایه شرکت سپیدفام است که در ادامه مقاله توضیحات بیشتر داده خواهد شد.
بهتر است ساندویچ پانل های خود را مستقیماً از سازنده یا از طریق زنجیره توزیع آنها سفارش دهید. شما می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما در شرکت سپید فام نیز بهره مند شوید. (شماره های تماس در انتهای این مقاله درج شده است).

جنس ورق های ساندویچ پانل در 3 نوع زیر دسته‌بندی میشوند:

ورق آلومینیوم

  • ورق آلومینیوم ماده‌ای قابل بازیافت است و به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند.
  • آلومینیوم از نظر شیمیایی چربی زدایی شده و آماده است تا چسبندگی کامل پوشش پانل ها تضمین شود.
  • استفاده از ورق آلومینیوم در محیط های مرطوب، خطر زنگ زدگی و تخریب ساندویچ پنل را کاهش می دهد.
  • آنها ورق هایی صاف، قابل انعطاف و با تنوع رنگ بالا هستند.

 

ورق آلوزینک

آلوزینک یک فولاد نورد سرد است که با استفاده از یک پوشش ترکیبی متشکل از : 55٪ آلومینیوم، 43٪ روی و 6/1٪ سیلیکون ساخته میشود. ترکیب این پوشش باعث می شود که فولاد ضد زنگ، 6 برابر بیشتر از فلز گالوانیزه استاندارد در برابر خوردگی مقاوم باشد. آلوزینک برای محیط‌های سخت مانند پوشش سقف، دیوار، دودکش‌های تهویه و … محکم و مناسب است.
این فلز معمولاً در صنایع عایق کاری و تهویه استفاده می شود. Aluzinc – با هزینه کمتر و به طرز موثرتری – تاثیرات مطلوب تری نسبت به فولاد آلومینیومی شده معمولی از خود نشان می‌دهد. این محصول دارای یک پوشش نازک است و به عنوان یک روان کننده خشک عمل می کند و خواص ضربه پذیری را بهبود می بخشد.
شکل دادن و جوشکاری آلوزینک آسان است، اما طول عمر طولانی را تضمین می کند. واضح است که ورق آلوزینک، انتخاب مناسبی برای: انواع عایق‌ها، ناودان، حصار، سقف و پوشش های فلزی است.

ورق گالوانیزه برای ساخت ساندویچ پنل اقتصادی

از آنجا که آهن و فولاد وقتی در معرض اکسیژن هوا قرار می‌‌گیرند؛ می‌توانند دچار زنگ زدگی شوند، باید با لایه ای از مواد محافظ پوشانده شوند. به “روی اندود کردن” محصولات آهنی و فولادی، فرایند گالوانیزاسیون و به ماده حاصل از آن ورق گالوانیزه گویند. در نتیجه مقاومت این ورق ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش می‌یابد.
از جمله برخی فواید ورق های گالوانیزه عبارتند از:

  • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی
  • طول عمر بالا
  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری
  • دوام پوششی در برابر سایش و ضربه
  • زیبایی ورق

انواع ساندویچ پنل چیست؟

قبل از آنکه در خصوص استفاده و کاربرد ساندویچ پنل اقتصادی توضیحات بیشتری دهیم؛ ابتدا به انواع ساندویچ پنل ها و کاربرد آنها برای پوشش سقف و دیوار ساختمان نگاهی کلی می‌اندازیم. ساندویچ پنل ها به دو نوع کلی طبقه بندی میشوند:

  • ساندویچ پانل سقفی
  • ساندویچ پانل دیواری

همچنین انواع ساندویچ پانل ها – به طور کلی – بر اساس جنس عایق حرارتی مورد استفاده به عنوان هسته یا مغزی نیز، طبقه بندی می‌شوند. ساندویچ پانل با هسته های EPS (پلی استایرن انبساطی)، پشم سنگ، پلی اورتان ، PIR یا پلی ایزوسیانورات همگی به راحتی در دسترس هستند.

مزایا و معایب ساندویچ پنل

مزایای استفاده از ساندویچ پنل اقتصادی :

  • نصب سریع و آسان:

    نصب ساندویچ پانل ها با اتصالات کمی روی سطوح پهن بسیار آسان است. با استفاده از امکانات حمل و نقل پیشرفته و تجهیزات مکانیکی بالابر، مدت زمان حمل و نصب به طور قابل توجهی کوتاه می‌شود. بنابراین، پروژه شما در یک بازه زمانی کوتاه تحویل داده شده باعث صرفه جویی در زمان میشود.

 

  • عایق حرارتی عالی:

    عایق حرارتی به معنای کاهش انرژی مصرف شده در زمستان برای گرم شدن و در تابستان برای سرمایش است. این یعنی اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از انتقال گرما و سرما. ساندویچ پانل یک متریال ساختمانی است که برای عایق کاری حرارتی بسیار مناسب است.
    ساندویچ پانل با استفاده از هسته داخلیِ PUR، PIR، EPS ، عایق الاستومری و پشم سنگ، عایق حرارتی بالایی ایجاد می‌کند. وجود عایق حرارتی در ساندویچ پانل از مشکلاتی مانند کپک زدگی و رطوبت ناشی از گرما و میعان جلوگیری می‌کند و ساختمان شما را مقاوم و ماندگار نگه می‌دارد. ضخامت مواد عایق در ساندویچ پانل با توجه به : ظرفیت تحمل بار، شرایط منطقه‌ای، نوع کاربرد ساختمان و ضریب هدایت حرارتی متریال، متفاوت است.

ساندویچ پنل دیواری

  • ساندویچ پنل اقتصادی:

در بسیاری از ساختمان ها می‌توانید با انتخاب ساندویچ پنل اقتصادی مناسب در زمان ساخت و نصب صرفه جویی کنید. ساندویچ پنل ها به لطف ویژگی نصب آسان‌شان، بدون ایجاد وقفه در فعالیت‌های ساختمانی، کار ساخت و بازسازی را انجام می‌دهند. بعلاوه، این پنل ها اقتصادی و هم کاربردی هستند؛ زیرا می توان آنها را جدا کرده و مجددا استفاده کرد.
سبک بودن ساندویچ پانل به شما این امکان را می دهد که برای حمل و نقل و مخارج ساختمانی، زیر بار هزینه های اضافی نروید. همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها به دلیل ساختار بادوام آن پایین است.
به طور خلاصه، ساندویچ پانل هم یک پوشش سقفی و دیواریِ زیبا با نصب سریع است و هم برای طول عمر بالایش مقرون به صرفه .

  • ظاهر زیبای ساختمان:

نمای ساختمان شما درست مانند آینه رویاهای شماست. به همین دلیل است که طراحان و معماران هر روز ایده های جدیدی را برای زیبایی بیشتر ساختمان ها معرفی می‌کنند. از جمله آنها ساندویچ پانل های سقفی و دیواری است. با ساندویچ پانل های طراحی شده در رنگ های مختلف و ساختاری که امکان قرارگیری افقی، عمودی یا زاویه ای را برای آنها فراهم می کند؛ می توانید به دیوارهای بیرونی ساختمان خود جان ببخشید و ظاهر زیبایی ایجاد کنید. به دلیل قابلیت استفاده در قسمت های داخلی ساختمان نیز می توانید طرح های مختلفی را با ساندویچ پانل ها ایجاد کنید.

  • مقاومت بالا در برابر آتش:

اگر ساندویچ پانل مناسب ساختمان خود را از نظر عایقِ حریق بودن، انتخاب کنید؛ می توانید سرعت گسترش آتش را در داخل ساختمان و اطراف آن کاهش دهید و از ایمنی جان و مال در ساختمان اطمینان حاصل کنید.
هنگام انتخاب ساندویچ پانل ضد حریق، باید عواملی مانند مقاومت بالا در برابر آتش و مدت زمان آن و همچنین اندازه و ارتفاع ساختمان خود را در نظر بگیرید. از ساندویچ پانل هایی با عایق پشم سنگ، پلی ایزوسیانورات و عایق پلی یورتان (PIR-PUR)؛ ساندویچ پنل اقتصادی با عایق الاستومری و … استفاده کنید.

  • عدم نفوذ هوا و آب

ساندویچ پنل های اقتصادی از نشت آب و هوا جلوگیری می کنند. در حالی که آنها وجود عایق حرارتی بالا را تضمین می کنند؛ گرما در هیچ نقطه ای از ساختمان شما از بین نمی‌رود. بنابراین میزان گرمایش و سرمایش ساختمان، کنترل شده و بهینه سازی انرژی تضمین میشود.
با وجود ساختار ضد آب در ساندویچ پانل ها؛ عایق بودن در برابر شرایط طبیعی مانند برف و باران تضمین شده، از رطوبت و کپک زدن جلوگیری میشود. از آنجایی که این پنل ها از خوردگی سازه های دارای بار جلوگیری می کنند؛ محیطی سالم و امن را در ساختمان شما فراهم می‌کنند. در نتیجه ساختمان شما قوی تر و بادوام‌تر می‌ماند.

  • ساختمان های بدون سر و صدا:

عایق صدا برای به حداقل رساندن اثرات مضر سر و صدا بر روی انسان، حذف صداهای ناخواسته و کاهش صدای پخش شده از مناطق پر سر و صدا ضروری است.
ساندویچ پانل های آکوستیک سقفی و دیواری – با هسته عایق پشم سنگ یا فوم الاستومری در ساندویچ پنل های اقتصادی که منجر به کاهش صدا می شود؛ با ایجاد فضایی عاری از سر و صدا در آپارتمان ها محیطی پر از آرامش برای اعضای خانواده فراهم می‌آورد.

ساندویچ پنل اقتصادی

معایب ساندویچ پنل ها

مشکلات و معایب ساندویچ پانل های سقفی و دیواری عبارتند از:

  • تحمل کم در برابر تغییرات دما: فلز بیرونی تغییر اندازه می‌دهد که منجر به بروز فشار‌های داخلی و تغییر شکل پوشش آن می‌شود.
  • تخریب عایق داخلی در نتیجه‌ی سرما و گرمای شدید دوره‌ای: ساندویچ پنل اقتصادی به تدریج کیفیت عایق خود را از دست می دهد. (برای مثال تغییر شکل و جمع شدن عایق درونی ).
  • قرار گرفتن پوشش بیرونی در معرض اشعه ماوراء بنفش : رنگ پوشش آن باید به طور دوره ای تجدید شود.
  • شرایط ویژه حمل و نقل و نگهداری : نیاز به مراقب بیشتر دارد تا فولاد خم نشود یا به قفل آن آسیبی نرسد.
  • پیچیدگی و سختی تعمیر : برای تعویض یک قطعه، باید کل سقف را جدا کنید.
  • اگر عایق مورد استفاده در ساندویچ پانل قابل احتراق باشد؛ خطر آتش سوزی به طور تصاعدی افزایش می یابد. در واقع، خاموش کردن آتش سوزی در ساختمان هایی با پانل های ساندویچی ساخته شده از محصولات قابل احتراق برای آتش نشانان آنقدر سخت است که معمولاً منجر به تخریب کامل ساختمان می شود.
  • عدم انعطاف پذیری ساندویچ پانل در حالت افقی : در زوایای زیاد انعطاف پذیر نیست. ساندویچ پانل های از پیش ساخته شده را نمی توان به راحتی خم کرد یا به راحتی برش داد.

 

نقش ساندویچ پنل اقتصادی در کاهش هزینه های ساخت

ساندویچ پانل ها چگونه هزینه های ساخت را کاهش می‌دهند ؟ با انتخاب ساندویچ پانل مناسب می توان در زمان ساخت و نصب صرفه جویی کرد. همان طور که قبلا نیز اشار کردیم: در صورت نیاز به تعویض، می توان آنها را جدا کرده و دوباره استفاده کرد.
سبک وزن بودن ساندویچ پنل ها هزینه های حمل و نقل و هزینه های جانبی ساختمان را کاهش می دهد. همچنین به دلیل دوام بالای مواد به کار رفته در آن، هزینه های تعمیر و تعویض را پایین می‌آورد. . پانل های ساندویچی عایق شده فوق العاده بادوام هستند و می توانند سریعتر نصب شوند. بنابراین هزینه های عملیاتی کاهش می‌یابد.
تقریباً 25٪ گرما می تواند از طریق سقف های که به درستی عایق کاری نشده‌اند، خارج شود. در نتیجه هزینه های انرژی افزایش می‌یابد. انتخاب عایق مناسب بین ساندویچ پانل ها می تواند از هدر رفت گرما و سرما جلوگیری کرده به بهینه سازی مصرف انرژی کمک کند.

انواع ساندویچ پنل بر اساس عایق میانی

ساندویچ پنل های اقتصادی، ساختمان ها را با عایق حرارتی محافظت می کنند و در برابر عوامل خارجی محکم نگه می‌دارند. آنها از مواد پرکننده فوم کامپوزیت، مقاومت بالا و کم چگالی تشکیل شده‌اند. در حالی که ورق های فلزی داخلی و خارجی از عوامل خارجی محافظت می‌کنند و از خوردگی جلوگیری می‌کنند، مواد پرکننده فوم، عایق حرارتی آن را تضمین می‌‌کند.
مواد استفاده شده در ساندویچ پانل از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی توسط عایق حرارتی اهمیت زیادی دارند. در این جا بهترین عایق های ساندویچ پنل ها را معرفی خواهیم کرد:

1- عایق پلی استایرن

  • ساندویچ پنل اقتصادی با عایق پلی استایرن انبساطی یا گسترده :
    (EPS = Expanded Polystyrene)
  • ساندویچ پنل اقتصادی با عایق پلی استایرن فشرده یا اکسترود شده:
    (XPS = Extruded Polystyrene)

تفاوت عایق XPS وEPS :

برخی از این تفاوت ها عبارتند از : عایق پلی استایرن فشرده شده دارای ضریب حرارتی پایین تری نسبت به پلی استایرن انبساطی است. این یعنی با ضخامت کمتری میتوان مقاومت مطلوبی در برابر حرارت ایجاد کرد. این کار به ساخت ساندویچ پنل ارزان و بهینه سازی و مصرف کمتر انرژی در ساختمان کمک می‌کند.
مزیت دیگر در بحث ضربه پذیری است. عایق XPS دارای قابلیت تحمل فشار بالاتری نسبت به عایق EPS می‌باشد.
مزیت دیگر مقاومت در برابر رطوبت است. عایق XPS در برابر جذب رطوبت بسیار مقاوم است؛ و حتی در صورت جذب آب، دچار افزایش حجم کمتری میشود.

2- عایق پلی یورتان (PU)

فوم پلی یورتان با ضریب رسانایی پایین خود عایق مناسبی برای ساختمان ها فراهم می‌کند. علاوه بر آن، امکان دستیابی به فضای بیشتر در ساختمان‌ها را از طریق ساخت پانل‌های نازک تر فراهم می‌‌کند. با توجه به این ویژگی ها، پلی‌اورتان به یک فوم پرکننده ایده‌آل و ضروری در ساخت ساندویچ پنل‌ های اقتصادی تبدیل شده است.
اتصال داخلی و ورق های فلزی بیرونی ساندویچ پانل با عایق بین آن، برای عملکرد بهینه پانل حائز اهمیت است. مهم است که هم لایه داخلی و هم لایه بیرونی قوی باشند. به همین دلیل، هنگام انتخاب عایق مناسب برای ساندویچ پانل، باید از موادی با ویژگی های چسبندگی قوی استفاده شود.
به منظور افزایش طول عمر سازه و به دست آوردن فضای بیشتر، انتظار می رود که نوع چسب در تولید پانل نازک بوده، ساختاری سبک داشته باشد و برای استفاده طولانی مدت از مقاومت سایشی برخوردار باشد. استفاده از ساندویچ پانل با عایق پلی یورتان می توان به خوبی این انتظارات را برآورده سازد.

تفاوت پلی یورتان و پلی استایرن

مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان با ساندویچ پنل پلی استایرن:

  • عایق پلی استایرن، یک ساندویچ پانل ارزان: وزن و قیمت ساندویچ پانل با عایق پلی استایرن – در مقایسه با ساندویچ پانل پلی یورتان – کمتر است.
  • ساندویچ پنل با عایق پلی یورتان ضریب هدایت حرارتی پایین‌تری نسبت به عایق پلی استایرن دارد. در نتیجه مقاومت حرارتی بالاتری داشته عایق بهتری برای پوشش سقف و دیوار است.
  • پلی استایرن دارای ساختاری ضعیف تر و مقاومت کمتر در برابر آتش – نسبت به عایق پلی‌یورتان – است.
  • فوم پلی یورتان نسبت به عایق پلی استایرن عایق صدای بهتری است.
  • ساندویچ پانل های پلی یورتان از مقاومت بالاتری در برابر ضربه و فشار – نسبت به پانل های پلی استایرن – برخوردارند.
  • عایق های پلی‌یورتان در برابر حمله حشرات موذی مقاوم تر از ساندویچ پانل های پلی‌استایرن هستند.

چرا از اکو‌پانل های پلی یورتان بیشتر از پلی استایرن (EPS) استفاده میشود؟



در اکوپانل‌ها به دلایل مختلفی – به جای پلی استایرن انبساطی (EPS) – از عایق فوم پلی اورتان سلول بسته استفاده میشود. یکی از دلایل آن است که: پلی اورتان (پلی یورتان) عایق بسیار بهتری نسبت به EPS است. فوم پلی یورتان دارای R-value (مقاومت حرارتی عایق = Thermal Resistance) 7 در هر 18 سانتیمتر ضخامت است؛ در حالیکه فوم EPS یا پلی استایرن منبسط شده دارای مقاومت حرارتی 3.7 در هر 18 سانتیمتر ضخامت است. این یعنی برای آنکه بتوانیم در EPS ها هم همان مقاومت حرارتی را ایجاد کنیم، باید ضخامت آن را چند برابر افزایش دهیم و این یعنی افزایش هزینه و مقرون به صرفه نبودن.

نصب ساندویچ پنل

نصب انواع ساندویچ پنل پلی اورتان و کاربرد آن

پلی اورتام یا پلی یورتان معروفترین عایق حرارتی به کار رفته در ساندویچ پانل ها است. امروزه این عایق به صورت متداول در انواع ساندویچ پنل های دیواری و سقفی به کار می رود. مقاومت حرارتی، خاصیت ضد رطوبتی، ضد سایشی، استحکام بالا و حالت ارتجاعی آن – مشابه عایق های الاستومری در ساندویچ پنل اقتصادی – آن را به یکی از کاربردی ترین عایق های به کار رفته در ساندویچ پنل ها تبدیل کرده است. بیشترین موارد کاربرد آن می توان در ساندویچ پنل های دیواری و سقفی سردخانه ها، سالن های ورزشی، سوله ها، کانکس ها، درزگیری و پوشش دهی کانال ها و مجاری آب و فاضلاب و … اشاره کرد.

3- پلی ایزوسیانورات (PIR)

به آن فوم ضد حریق نیز می‌گویند. پلی ایزوسیانورات یک ساختار ماکرومولکولی جدید است و از واکنش مولکول های ایزوسیانات و مولکول پلیول تشکیل میشود. فوم سفت و سخت پلی ایزوسیانورات، از همان نسخه اصلی پلی یورتان تشکیل شده است؛ ولی با عملکرد مقاومتی بالاتر در برابر آتش. (به دلیل تفاوت در ساختار مولکولی ). در صورت آتش سوزی این نوع ساندویچ پنل‌ها – در مقایسه با ساندویچ پانل پلی اورتان – تشکیل دود آن بسیار کمتر و خاموش شدن آتش سریعتر صورت می‌گیرد.

 

4- پشم سنگ

برخی مزایای ساندویچ پنل با عایق پشم سنگ :
عایق صوتی بسیار خوب (سقف و دیوار آکوستیک)
جلوگیری از رشد میکروب ها و نفوذ حشرات موذی (مناسب برای سوله های بهداشتی، سوله‌های مرغداری ، سردخانه‌ها، سازه های پیش ساخته و …)

  • دارای نقطه ذوب بالا و ضد حریق
  • قابل شستشو
  • دوام بالا
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • عایق حرارتی

5- پشم شیشه

ساندویچ پنل با عایق پشم شیشه اگرچه دارای مزایای نسبتا زیادی است؛ (از جمله وزن سبک، قیمت ارزان تر، عایق حرارتی و برودتی و …) اما می تواند مشکلاتی را نیز برای سلامتی انسان ایجاد کند. خطر بروز مشکلات تنفسی و بیماری های پوستی ناشی از مواد شیمیایی و آلرژی زای موجود در پشم شیشه؛ عملا کاربرد آنها را در صنعت ساخت پوشش‌های سقف و دیوار با محدودیت روبه رو کرده است. (محدودیت صدور مجوز از سوی نهادهای بهداشتی بین المللی).

فوم الاستومری

نقش فوم الاستومری در عملکرد ساندویچ پنل اقتصادی چیست؟

از الاستومری یا فوم سلول بسته که به اختصار با نام: Flexible Elastomeric Foam یا FEF)) شناخته میشود، به عنوان عایق لاستیکی و پرکاربرد در پوشش سقف ساختمان استفاده میشود. عایق فوم الاستومری اساساً یک لاستیک مصنوعی است که از یک ساختار سلول بسته در لوله ها، ورق ها یا رول های کارخانه ای موجود است.

چرا فوم الاستومری را برای عایق ساندویچ پنل اقتصادی انتخاب می‌کنیم؟
عایق الاستومری با حداقل نفوذپذیری رطوبتی و ساختار سلول بسته؛ پوشش سقف و دیوارها را از خوردگی – زمانی که آب به عایق نفوذ کرده و به سیستم حمله می‌کند – محافظت می‌کند. از دیگر مزایای عایق الاستومری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق حرارتی عالی
  • عایق صدا
  • بهداشت و ایمنی بالا (به دلیل عدم نفوذ میکروب، قارچ و کپک، برای پروژه هایی با الزامات بهداشتی بالا مفید است).
  • ماهیت انعطاف پذیری و دوام بالا

 

خلاصه ای از ویژگی های عایق الاستومری

عایق های الاستومری محافظ و ضد رطوبت هستند. این پوشش‌های بین ساندویچ پنل اقتصادی، عایق رطوبتی مناسبی با قابلیت مسدودسازی بسیار عالی در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند – که به سقف شما اجازه می‌دهند دوام بیشتری داشته باشند و از فرسودگی زودرس جلوگیری کنند. پوشش‌های الاستومری ضد حریق و ضد حرارت همچنین دارای مقاومت عالی در برابر فشار باد هستند.
روکش‌های چسبنده و مقاومت فوق‌العاده آن در برابر آب و مقاومت بالایی که در برابر جذب کثیفی نشان می‌دهند؛ آن را در رتبه بندی جزء یکی از بهترین عایق های ساندویچ پنل سقفی و دیواری قرار می‌دهد.
همچنین این عایق ها با مقابله در برابر حملات بیولوژیکی مانند جلبک‌ها و کپک‌ها به طول عمر و روشنایی پانل سقف و پانل دیواری سازه شما می‌افزاید.

نصب و اجرای ساندویچ پنل سقفی و دیواری

ساندویچ پانل ها به راحتی و سریع نصب می شوند. مراحل نصب انواع ساندویچ پنل اقتصادی دیواری و سقفی به شرح زیر است :

نصب ساندویچ پنل سقفی :

  • مصالح ساختمانی به محل تحویل می‌شود: این اجزاء شامل پانل های ساندویچی، پرلین ها، اجزای قاب های فرعی و لوازم جانبی شامل : فلاشینگ، بست، پیچ واشردار، پیچ سرمته‌ای و … است.
  • مواد تحویلی توسط حامل با تجهیزات حمل و نقل ساختمانی تخلیه می شود.
  • فریم های فرعی مونتاژ شده و با تیرها، ستون ها و پرلین ها نصب می شوند.
  • نوار محافظ ساندویچ پانل ها برداشته می شود.
  • در نصب انواع ساندویچ پنل سقفی از بست های مناسب برای اتصال اجزای ساختاری زیرفریم استفاده می‌شود.
  • از پروفیل های آهنی به عنوان تکیه گاه ساندویچ پانل ها استفاده میشود.
  • درزهای بین ساندویچ پانل ها آب بندی شده و فلاشینگ و آبرو نصب می شود.
  • در نهایت محل های اتصال ساندویچ پانل با پیچ محکم میشود.
  • در نصب ساندویچ پانل سقفی – برای بهتر آب بندی کردن سقف و عدم نفوذ آب – پنل ها باید به شکل اورلپ قرار گیرند.

نصب ساندویچ پنل دیواری :

  • پانل های دیواری با زیرسازی فلزی و توسط پروفیل های عمود بر ساندویچ پانل ها نصب میشوند.
  • ساندویچ پانل‌های دیواری در بخش اتصال به پنجره‌ها برش میخورند و سپس نصب میشوند.
  • ساندویچ پانل های دیواری – به علت وجود نری و مادگی – بعد از قرارگرفتن در جای خود، باید با پیچ سرمته‌ای محکم شوند.
  • درز‌های کوچک بین ساندویچ پنل های دیواری توسط چسب مخصوص – از جنس سیلیکون یا پلی یورتان – بسته میشوند. (در روش دیگر حین نصب ساندویچ پانل دیواری میتوان از پیچ های مخفی برای استحکام بیشتر نیز استفاده کرد).

برای بستن ساندویچ پانل به چند پیچ ​​نیاز داریم؟ این رایج ترین سوال مشتریان در مرحله آماده سازی پروژه‌ها است. تخمین تقریبی: یک پیچ سرمته در هر متر مربع ساندویچ پانل است. اما تعداد واقعی پیچ ها، فاصله و چیدمان آن به تصمیم طراح پروژه و یا تامین کننده مصالح ساختمانی نیز بستگی دارد. با داشتن تعداد تقریبی این پیچ ها می توان قیمت آن را به هزینه نصب ساندویچ پانل اقتصادی اضافه کرد.

 

موارد استفاده ساندویچ پنل های دیواری:

ساندویچ پانل های دیواری، پوشش دیوارهای عایق پیش ساخته هستند؛ که هم برای سطوح داخلی و هم در نمای بیرونی انواع سازه های تجاری و اداری، مسکونی، سوله های بهداشتی، ورزشی، و … به کار می‌روند.

ساندویچ پانل PVC

ساندویچ پانل فوم پی وی سی نوع جدیدی از مواد کامپوزیتی است. از ورق های پلاستیکی یا آلومینیومی تقویت شده با الیاف شیشه – به عنوان پوسته – و فوم پی وی سی سفت و سخت با کیفیت بالا به عنوان ماده اصلی استفاده می کند. عایق ساندویچ پنل پی وی سی غالبا از پلی پروپین و فیبر شیشه ای تقویت شده، ساخته میشود.
در مقایسه با پانل های فلزی سنتی؛ پانل های کامپوزیت فوم پی وی سیِ فایبرگلاس سبک تر بوده، کمتر دچار تغییر شکل میشوند. آنها دارای نصبی آسان و عمری طولانی هستند.

مزایای استفاده از ساندویچ پنل PVC

فواید استفاده از ساندویچ پنل PVC بسیار زیاد و متنوع است. برخی از ویژگی‌های ساندویچ پانل pvc عبارتست از:

  • بدون سرب و بدون فلزات سنگین
  • چگالی بهینه برای سفتی و دوام
  • ساختار میکروسلولی ظریف
  • عدم وجود فضای خالی در ضخامت
  • ضد حریق
  • عایق حرارتی
  • عایق سرما و گرما
  • قابلیت شستشوی بالا
  • سبک وزن
  • انعطاف پذیر
  • مقاومت در برابر ضربه
  • ظاهر تزئینی و زیبا
  • نصب سریع

 

ساندویچ پنل اقتصادی UPVC با هسته پلی استایرن انبساطی

لایه بیرونی این پوشش های سقفی و دیواری از جنس یو پی وی سی می باشد. عایق به کار رفته در این ساندویچ پنل ها پلی استایرن انبساطی یا EPS است. این عایق‌ها خاصیت خود خاموش شوندگی دارند. آنها هنگام آتش گرفتن از خود بخار سمی تولید نمی کنند. می توان با افزایش ضخامت، انتقال حرارت را در آنها کاهش داد.

ساندویچ پانل UPVC با هسته پلی استایرن فشرده

لایه بیرونی این پوشش های سقفی و دیواری از جنس یو پی وی سی می باشد. عایق به کار رفته در این ساندویچ پنل ها پلی استایرن اکسترود شده یا فشرده یا XPS است. آنها عایق های صوتی و گرمایی مناسبی هستند و خاصی جذب آب بسیار پایینی دارند. همچنین عایق خوبی برای گرما و سرما هستند. مورد دیگر، قیمت کمتر ساندویچ پنل پلی استایرن فشرده شده نسبت به پلی اورتان است.
بیشترین موارد استفاده ساندویچ پنل با عایق فشرده (XPS) در مرغداری و گاوداری‌ها است. این پنل ها 40% انرژی را ذخیره می کنند و هر چه فضای سوله بزرگتر باشد، انرژی بیشتری نیز ذخیره میشود.

ساندویچ پنل اقتصادی سپیدفام وارنا

شرکت سپید فام وارنا با نام تجاری پلی روف اریکا، اولین تولیدکننده ساندویج پنل‌ اقتصادی – سقفی و دیواری – محصولات یو پی وی سی در ایران است. این محصول جدید با نام ” اکو پنل 4 لایه یو پی وی سی” به بازار عرضه شده است. قیمت ساندویچ پنل ‌های سقفی و دیواری UPVC – در مقایسه با پوشش‌های عایق سقفی و دیواری سنتی چون پشم شیشه، پشم سنگ و … با توجه به دوام بالا و هزینه تعمیر و نگهداری پایین آن – مقرون به صرفه‌تر بوده از دوام و کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

چرا محصولات یو پی وی سی برای پوشش سقف و دیوار توصیه میشود؟

محصولات پوشش سقف و دیوار یو پی وی سی سپیدفام وارنا ، از مواد پلی وینیل کلراید غیرپلاستیکی تشکیل شده‌اند. آنها دوام و مقاومت بالاتری نسبت به مواد pvc دارند؛ در عین حال انعطاف پذیر و سبک وزن هستند. از این پوشش های سقفی اقتصادی در خانه های مسکونی، ویلایی و سوله های صنعتی به فراوانی استفاده میشود.
از دیگر مزایای پوشش سقف یو پی وی سی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل وزن بالا
  • عایق حرارتی
  • قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست
  • بدون نیاز به عایق هایی مانند پشم سنگ، پشم شیشه، فوم . …
  • هزینه زیرسازی پایین
  • نصب راحت
  • رنگ بندی و دوام
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • قابلیت خودشستشویی

پوشش سقف و دیوار شرکت سپید فام وارنا:

1- پلی روف طرح ذوزنقه
2- شینگل
3- ساندویچ پنل اقتصادی (اکوپنل چند لایه)
4- طرح ورق صاف
5-پلی لین یو پی وی سی
6- آردواز یو پی وی سی

محصولات تولیدی شرکت وارنا برای سقف شیبدار ، سقف قوسی ، سقف پارکینگ – سایبان، سقف ویلایی و آلاچیق، کانکس ، انواع سوله ها، سردخانه ها و … به کار می‌رود.

فواید ساندویچ پنل اقتصادی وارنا – اکو‌پنل یو پی وی سی

شرکت سپیدفام وارنا به جای مغزی یا عایق ساندویچ پانل‌ها -که شاملِ پلی استایرن منبسط شده (EPS) و اکسترود شده یا فشرده شده (XPS) هستند – از محصولی مشابه با آن که سبک تر، بادوام تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ به نام ساندویچ پنل اقتصادی یا اکوپنل چند لایه UPVC با عایق الاستومری استفاده می‌کند.

از جمله مهمترین مزایای ساندویچ پنل اقتصادی شرکت سپیدفام :

  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • عایق صدا
  • عایق گرما و سرما
  • فاقد مواد سمی
  • وزن سبک و ضخامت سفارشی
  • مقاوم در برابر پوسیدگی، خوردگی و گازهای خورنده
  • دوستدار محیط زیست
  • انعطاف پذیری بالا
  • دوام و طول عمر بالا
  • نصب سریع و آسان با ظاهری زیبا
  • بهینه سازی مصرف انرژی
  • عدم بروز حساسیت‌های پوستی و مشکلات تنفسی
  • عدم امکان رشد قارچ و باکتری و نفوذ حشرات موذی

 

لایه‌های ساندویچ پنل اقتصادی سپید فام وارنا

ساندویچ پنل اقتصادی وارنا از 4 لایه تشکیل شده است:

  • لایه اول یا رویه : پوشش UPVC – ورق ذوزنقه‌ای یو پی وی سی
  • لایه دوم: آلیاژ پلیمری
  • لایه سوم: عایق الاستومری
  • لایه چهارم: فویل آلومینیومی

 

انواع ساندویچ پنل اقتصادی وارنا

ساندویچ پنل اقتصادی 4 لایه
ساندویچ پنل اقتصادی 3 لایه (بدون فویل آلومینیومی)

 

انواع سایز ساندویچ پانل اقتصادی

انواع سایز ساندویچ پنل اقتصادی : عرض غیر مفید ساندویچ پنل های اقتصادی 106 سانتی متر است؛ که طی فرایند هم پوشانی به عرض مفید 100 سانتی متر می‌رسد.
طول این اکوپنل ها به سفارش مشتری و بسته به نوع کاربرد آن مشخص میشود.

 

کاربرد ساندویچ پنل اقتصادی چیست؟

با توجه به نوع کاربرد و شرایط آب و هوایی، ضخامت این ساندویچ پنل اقتصادی – عایق ورق‌های یو پی وی سی – را میتوان تغییر داد. به عبارت دیگر اگر این ورق ها در مناطق بسیار گرم و یا بسیار سرد مورد استفاده قرار گیرند – با افزایش ضخامت عایق الاستومری داخل آن – میتوان به بازده حرارتی تقریبا ایده آلی دست یافت.
اگر سازه در آب‌بندی و نصب انواع ساندویچ پنل پلی یورتان با مشکل مواجه شود؛ برای مثال در سوله های قوسی که ساندویچ پنل‌ها، سخت آب بندی میشوند؛ میتوان از ساندویچ پانل اقتصادی شرکت سپیدفام وارنا به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوشش سقف و دیوار ساختمان استفاده کرد. این ساندویچ پنل‌ اقتصادی عمدتا در مناطق بسیار سرد و یا در جنوب کشور برای سقف سردخانه‌ها و صنعت سوله‌سازی کاربرد فراوانی دارد.

 

نحوه نصب ساندویچ پنل اقتصادی

در اینجا هم مشابه ورق ذوزنقه‌ای وارنا، از زیرسازی فلزی برای نصب اکوپنل‌های اقتصادی استفاده میشود. (پیچ و مهره ها روی گام بلند ورق نصب میشوند). عایق ساندویچ پنل های اقتصادی شرکت وارنا عمدتا در اندازه های 6 و 9 میلی متری عرضه میشوند؛ ولی با توجه به مناطق آب و هوایی تا 42 میلیمتر هم عایق بندی میشوند.

جهت اطلاع از نحوه نصب و قیمت ساندویچ پنل‌ های اقتصادی ؛ (ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی وارنا)؛ و سایر محصولات یو پی وی سی برای پوشش سقف و دیوار شرکت سپید فام – با شماره‌های مشاوران فروش ما:

0912-0465839

0912-0465837

0911-5495291

تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =