اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  وبلاگ   »   تست نقطه نرم شوندگی یا آزمایش ویکت/ وایکات ( VICAT TEST) چیست؟

تست نقطه نرم شوندگی یا آزمایش ویکت/ وایکات ( VICAT TEST) چیست؟

  • 95 بازدید
  • تاریخ انتشار: 2 ماه پیش
5/5 - (2 امتیاز)

تست نقطه نرم شوندگی یا آزمایش ویکت/ وایکات ( VICAT TEST) چیست؟

تست نقطه نرم شوندگی یا  Vicat (Vicat Softening Point یا VSP) به معنای دمایی است که در آن مواد پلاستیکی یا پلیمری شروع به نرم شدگی و از دست دادن فرم خود می‌کنند. دمای نرم شدگی vicat یک پارامتر مهم برای تعیین پایداری حرارتی یک ماده است. این نشانه دمایی است که در آن یک ماده‌ تحت بار شروع به از دست دادن استحکام مکانیکی و تغییر شکل می‌کند.

تست نرم شوندگی vicat

تست نقطه نرم شوندگی vicat چیست

تست نقطه نرم شوندگی vicat چیست

تست ویکات، تعیین نقطه نرم شوندگی برای موادی است که نقطه ذوب مشخصی ندارند، مانند پلاستیک. این آزمون حین کار با دستگاه ویکات انجام می‌گیرد که به آن گاهی ویکت یا وایکات نیز می‌گویند. تست نرم شوندگی Vicat دمایی است که در آن یک سوزن با نوک صاف به ضخامت 1 میلی‌متر در نمونه‌ای نفوذ می‌کند که تحت بار 10 نیوتن یا 50 نیوتن قرار دارد.

در تست ویکات، نمونه را در یک محفظه پر از روغن که با سرعت 50 درجه سانتیگراد در ساعت یا 120 درجه سانتیگراد در ساعت گرم می‌شود، قرار داده و سوزن را روی سطح نمونه قرار می‌دهند. در این آزمایش دمایی که در آن سوزن به عمق 1 میلیمتر به داخل نمونه نفوذ کند را نقطه نرم شوندگی سمپل ثبت می‌کنند.

قیمت تست شامل اندازه‌گیری نقطه نرم شوندگی Vicat با روش های A50، A120، B50 یا B120 می‌باشد. برای تست Vicat A از بار 10 نیوتن و برای تست Vicat B، از بار 50 نیوتن استفاده می‌کنند. این آزمایش به نام مهندس فرانسوی لوئیس ویکات نامگذاری شد.

 

 

انواع تست استاندارد با دستگاه ویکت

 

تست تعیین نقطه نرم شوندگی Vicat شامل استانداردهای ISIRI 2414 – ISIRI 6982 – ASTM D 1525 و ISO 306 است. تفاوت این روش‌ها در نرخ گرما و میزان بار وارده و همچنین نوع و سختی مواد پلیمری یا پلاستیکی است.

ASTM D1525   :  توانایی یک محصول پلاستیکی را برای حفظ خواص مکانیکی خود در دماهای بالا با دستگاه ویکات نشان می‌دهد.

ISO 306: دمای نرم شدن مواد ترموپلاستیکی را تحت تست نرم شوندگی vicat تعیین می‌کند. این را به 4 روش طبق جدول زیر تحت بار 10 نیوتن (یک کیلویی) یا 50 نیوتنی (5 کیلویی) انجام می‌دهند.

ISIRI 6982:  این آزمایش جهت تعیین دمای مواد گرمانرم یا پلاستیکی در دستگاه vicat  انجام می‌گیرد.

ISIRI 2414: تست نرم شوندگی vicat جهت تعیین دمای تغییر فرم در پلاستیک‌ها و مواد پلی وینیل کلراید، لوله یا پایپ‌ها با دستگاه وایکات است.

 

نحوه تعیین نرم شوندگی در تست vicat

نحوه تعیین نرم شوندگی در تست vicat

یک نمونه آزمایش را در دستگاه VICAT قرار می‌دهند تا سوزن نافذ روی سطح آن حداقل 1 میلی‌متر از لبه قرار گیرد. یک بار 10 کیلوگرمی یا 50 کیلویی بر روی نمونه اعمال می‌کنند. سپس نمونه را در یک حمام روغن با دمای 23 درجه سانتیگراد پایین می‌آورند. این محفظه پر از روغن داغ با سرعت 50 درجه یا 120 درجه سانتیگراد در ساعت بالا می‌رود تا زمانی که سوزن به 1 میلیمتر از آن نفوذ کند.

نحوه تعیین نرم شوندگی در تست vicat

 

عوامل موثر بر تست نرم شوندگی vicat

دمای نرم شدن Vicat یک معیار پرکاربرد برای سنجش خواص حرارتی مواد پلیمری است. این اطلاعات در انتخاب مواد برای کاربردهای با دمای بالا، که در آن مواد باید شکل و خواص مکانیکی خود را تحت تنش حرارتی حفظ کنند، حیاتی است.

تست Vicat شامل حرارت دادن نمونه کوچکی از مواد با کنترل سرعت و اندازه گیری نفوذ سوزن تحت یک بار مشخص است. دمایی که در آن سوزن تا عمق مشخصی به سمپل نفوذ می‌کند را به عنوان نقطه نرم شوندگی ویکات ثبت می‌کنند. انواع مختلف مواد دارای نقاط نرمی ویکت متفاوتی هستند. نتایج آزمایش بسته به نوع ماده و شرایط آزمایش مورد استفاده متفاوت هستند. سرعت گرمایش، اندازه و شکل نمونه و بار اعمالی همگی عواملی هستند که می‌توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.

در صنعت پلاستیک، از تست نقطه نرم شوندگی Vicat به طور گسترده برای ارزیابی خواص حرارتی مواد استفاده می‌کنند. آزمون نرم شدگی Vicat را همچنین در توسعه و تولید ترکیبات و کامپوزیت‌های پلیمری به کار می‌برند، جایی که درک رفتار حرارتی مواد تشکیل دهنده اهمیت زیادی دارد.

 

نکته مهم در اندازه نمونه

در تست نرم شوندگی vicat ضخامت نمونه آزمایشی باید بین 3 تا 6.5 میلی‌متر و عرض و طول حداقل 10 میلی‌متر باشد. برای دستیابی به حداقل ضخامت، نباید بیش از سه لایه روی هم چیده شود.

 

چرا آزمایش ویکت VICAT مهم است؟

چرا آزمایش ویکت VICAT مهم است؟

تست نرم شوندگی vicat فوق توانایی یک محصول پلاستیکی یا پلیمری را برای حفظ خواص مکانیکی سطح خود در دماهای بالا نشان می‌دهد.

خواص مکانیکی پلاستیک‌ها در دمای بالا می‌تواند دامنه کاربرد آنها را محدود کند. برخی از پلیمرها قادر به تحمل دمای 200 درجه سانتیگراد یا بالاتر هستند، در حالی که برخی دیگر قبل از رسیدن به 100 درجه سانتیگراد از دفرمه می‌شوند. اهمیت آزمون vicat وقتی بیشتر می‌شود که قصد داریم از این مواد به عنوان پوشش‌هایی در سقف یا نمای ساختمان و یا سازه‌های حساس و پرخطر استفاده کنیم.

 

 

تست نقطه نرم شوندگی با دستگاه VICAT در سقف شیروانی PVC و UPVC

پلی وینیل کلراید سخت یا یو پی وی سی یک PVC اصلاحی و محکم از نسل جدید سقف‌های پلیمری می‌باشد. با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید این ورق‌های زیبا، سبک و محکم را در سقف و پوشش دیوار خود نصب کنید. علاوه بر سبکی وزن و قدرت تحمل بالای انواع ضربه‌ها؛ تست موفق نقطه نرمی UPVC تحت آزمایش با 2 استاندارد  vicat (ISIRI 2414 و ISO 306) در گواهی نامه‌های زیر موجود است. ورق‌های پلی روف تا دمای 75 الی 80 درجه – بسته به ضخامت ورق – فرم و سختی خود را حفظ می‌کنند. بنابراین چنانچه در مناطق بسیار گرم مانند جنوب کشور زندگی می کنید می‌توانید با خیال راحت از این پوشش‌ها برای سقف و دیوار خود استفاده کنید.

 

2 گواهینامه vicat زیر گویای کیفیت بالای محصولات سپیدفام وارنا (پلی روف) می‌باشد.

(ISIRI 2414 -ISO 306 )

گواهینامه vicat

 

در صورت داشتن هر گونه سوال درباره نسل جدید محصولات سقف و دیوارپوش سپیدفام وارنا با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

 

09115495291

09129465839

09120465837

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =