اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

خانه  »  دسته‌بندی نشدهکاربرد سولهکاربرد ورق های یو پی وی سیوبلاگ   »   سوله گاوداری و هر آنچه در مورد آن باید بدانیم

سوله گاوداری و هر آنچه در مورد آن باید بدانیم

  • 1391 بازدید
  • تاریخ انتشار: 2 سال پیش
3/5 - (3 امتیاز)

سوله گاوداری و هر آنچه در مورد آن باید بدانیم

سوله دامداری

سوله دامداری

در این مقاله قصد داریم به روش های ساخت سوله گاوداری ارزان و استاندارد بپردازیم. برای ساخت آن، همزمان با تعیین نقشه سوله گاوداری – انتخاب زمین احداث – موافقت اصولی جهاد کشاورزی و گرفتن مجوز از این نهاد الزامی است.

انواع روش ساخت سوله گاوداری و دامداری :

در گذشته از سازه های تیرورقی برای سوله دامداری سنتی استفاده میشد. در حال حاضر هم برای اینکه ساخت سوله ارزان تر تمام شود در سازه های متراژ پایین و با دهانه کم از آنها استفاده میشود. ولی به طور کلی ساخت سوله گاوداری به 3 روش انجام می شود:

  • سوله تیر ورقی
  • سوله خرپایی
  • سوله دامداری ubm

در ادامه درباره هر یک توضیح خواهیم داد.

انواع روش ساخت سوله دامداری

خرید و فروش سوله دامداری دست دوم

در کنار این سه روش ساخت، بازار خرید و فروش سوله دامداری دست دوم هم داغ است. اما قبل از آن، بهتر است ابتدا مقایسه ای بین سازه های نو و دست دوم داشته باشید. زیرا در برخی مواقع میتوان حتی سازه های نو و استاندارد را با قیمت ارزان تری نسبت به سوله دست دوم خریداری کرد. علاوه بر آن استفاده از مواد ضایعاتی – گاها پوسیده به کار رفته در سوله های دست دوم – و بحث بهداشت و سلامت دام، عملا کارفرما را دچار ضرر و زیان خواهد کرد.
برای توضیحات بیشتر لطفا مقاله سوله را مطالعه بفرمایید.

سوله دامداری

هزینه ساخت سوله گاوداری

قیمت ساخت سوله گاوداری بستگی به چند راسی بودن و نوع کاربرد آن دارد. هزینه ساخت سوله دامداری یا گاوداری بر اساس طرح سازه تعیین میشود. از جمله :

 

  • متراژ زمین برای دامداری
  • طول و ارتفاع سوله و عرض دهانه
  • تجهیزاتی که در آن به کار می رود.
  • مواد و متریال و ….

مهمترین نکته در هزینه ساخت سوله دامداری – سوله دامداری صنعتی یا سوله دامداری سنتی – متریال مصرفی و ابعاد سوله است. چرا ؟ سوله هایی که برای ساخت دامداری سنتی به کار می روند، معمولا چندان بزرگ نیستند و می توان از سوله های تیر ورقی در ساخت آنها استفاده کرد. برای دهانه های زیر 18 متر استفاده از سوله تیرورقی گزینه مناسب تری است.
اما اگر متراژ زمین برای گاوداری بیشتر از 1000 متر باشد – زیرا در این متراژ، اجرای سازه های تیرورقی مقرون به صرفه نیست – بهتر است برای ساخت سوله گاوداری صنعتی سراغ ساخت سوله سبک بروید.

هزینه سوله دامداری

هزینه سوله خرپایی برای دامداری 

معمولا برای سوله هایی با دهانه بیشتر از 18 متر و متراژ بالاتر از 1000 متر ، سوله خرپایی یکی از بهترین گزینه ها است. این نکته در ساخت سوله دامداری صنعتی و متراژ بالا بسیار مهم است. از آنجا که ساخت سوله گاوداری یا دامداری بزرگ و در مقیاس صنعتی درآمدزایی بیشتری دارد – ساخت سوله خرپایی توصیه میشود.

اجرای سوله دامداری ubm

استفاده از سوله ubm در ساخت سوله گاوداری، دامداری و مرغداری توصیه نمیشود. به این دلیل که عایق سقف سوله یو بی ام از جنس فوم پلی اورتان است. آنها به دلیل نوع بافت و داشتن منافذ زیاد، بو و رطوبت را به خود جذب می کنند. همچنین قابلیت ضدعفونی شدن 100% ندارند و هنگام بروز عفونت های دامی، باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری می شوند.

سوله سبک دامداری

همانطور که گفتیم برای ساخت سوله دامداری سنتی یا گاوداری سنتی بهتر است از سازه تیرورقی استفاده شود. اما یکی از تفاوتهای ساخت سوله گاوداری با تیرورق و سوله گاوداری خرپایی آن است که : سوله سبک خرپایی به دلیل مصرف فولاد کمتر – می تواند تا 50% نسبت به سوله تیرورقی سبک تر ساخته شود. اما سازه های تیرورقی با جان سینوسی فقط تا 10% سبک تر ساخته میشوند.
سوله های سبک از لوله و پروفیل تشکیل شده اند – که قیمت مناسب تر و استحکام بیشتری هم دارند. در نتیجه سوله های خرپایی – که نوعی سول سبک هستند – مقدار قابل توجهی از هزینه ها و وزن سوله را کاهش می دهند.

دامداری

.

سوله گاوداری کوچک

گاوداری های صنعتی و بزرگ یک شبه ساخته نشدند. بسیاری از افراد با 2 یا 3 گاو شروع کردند و سوله کوچک گاوداری ساختند. به تدریج تعدادشان را افزایش دادند تا امروز توانستند صاحب گاوداری های بزرگ شوند. ساخت گاوداری کوچک یا گاوداری سنتی معمولا در متراژ پایین و با عرض کم انجام میشود. در این صورت استفاده از سوله تیرورقی مقرون به صرفه تر است. در آینده و با افزایش تعداد گاوها میتوان طول سوله را نیز افزایش داد.

 

بهترین ابعاد سوله گاوداری و سوله دامداری

بهترین ابعاد برای ساخت سوله گاوداری عرض دهانه 32 متر – سقف شیب 33% و ارتفاع سوله گاوداری که تا 5 متر می باشد. ( ارتفاع سقف دامداری از کف جایگاه معمولا 5/2 تا 3 متر است ). استفاده از این ابعاد هم باعث کاهش هزینه ها میشود و هم باعث کارکرد بهینه تهویه سوله میشود.

برای کاهش وزن – در نتیجه کاهش هزینه ساخت سوله برای گاوداری – بهتر است از ستون های میانی در سالن استفاده شود. در حالیکه برای افزایش بازدهی، بهتر است سوله های دامداری بدون ستون میانی ساخته شوند.

سقف سوله گاوداری

برخی افراد در جستجوی سقف ارزان دامداری هستند. اما به خاطر داشته باشید سقف سوله های گاوداری یا دامداری در درجه اول باید استاندارد باشند. عایق کاری سقف سوله دام بسیار مهم است. از جمله مهمترین نکات برای داشتن سقف استاندارد در سالن های دامداری : نوع پوشش و طراحی شیب سقف سالن است.
هنگام ساخت سوله گاوداری توجه به جنس ورق سقف و عایقی که در آن به کار می رود مهم است. چرا؟ گاها پیش می آید که از سقف سوله ها (یا سقف شیروانی) در مناطقی با سرمای شدید – آب می چکد. علت آن است که به دلیل هوای سرد بیرون، منافذ باز و درهای سالن گاوداری بسته میشود. این اختلاف دما باعث ایجاد عرق و بخار در فضای داخلی سوله میشود. در نتیجه نشت آب روی گاوها یا گوسفندان باعث میشود تا سلامت آنها به خطر بیفتد. پس راه حل چیست؟

 

اجرای سقف UPVC در سوله گاوداری

یکی از راه حل ها ، استفاده از پوشش سقف upvc است. جنس عایق در ورق های یو پی وی سی به گونه ای است که نسبت به جنس فلز سقف، دچار سرمای کمتری میشود. در نتیجه به کاهش عرق و متعادل ماندن دمای داخل سوله کمک میکند. از آنها در ساخت سقف سوله مرغداری و سوله های دامداری استاندارد نیز استفاده میشود.
جنس سقف های upvc پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی است. این پوشش ها به دلیل بهینه سازی سوله در ساخت پوشش سقف گاوداری ها، دامداری ها و مرغداری ها کاربرد فراوانی دارند. پوشش سقف یو پی وی سی ، خود دارای عایق چند منظوره است. یعنی نیازی به عایق هایی مثل پشم شیشه و … ندارند.
یکی دیگر از ویژگی های ورق های دو لایه upvc خاصیت ضد آب بودن آنهاست. برای مثال در هوای سرد زمستان با عایق بندی مناسب سقف می توان از ریزش آب به داخل سوله دامداری و خیس شدن دامها جلوگیری کرد.
برای اطلاع از قیمت پوشش سقف upvc و مشاوره رایگان لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

رابطه شیب سقف با تهویه سوله گاوداری چیست؟

برای ساخت سالن دامداری ، گاوداری و … تهویه سوله نقش مهمی دارد. جنس پوشش سقف، شیب سقف، نوع مواد و مصالح کاربردی و … همگی می تواند در سیستم تهویه سوله تاثیر بگذارد.
بهتر است شیب سقف سوله را بالاتر از 30 درصد – عملا 33% – قرار دهید و در قسمت تاج سوله قسمتی از سقف را باز بگذارید. زیرا در این روش جریان هوا از طرفین به سوله وارد میشود و از بالا خارج میشود. در نتیجه تهویه سالن موثرتر و هوای سوله شما تمیزتر می شود.

 

عکس سوله دامداری

روش ساخت سوله برای دامداری با سوله های گاوداری فرق دارد. سوله دامداری یا دام سبک متشکل از گوسفند، بز و … است. به گوسفند نر، قوچ و به گوسفند ماده میش می گویند. اما عمده تفاوت آنها در ارتفاع سوله و تجهیزات نگهداری در آنهاست. (ارتفاع سوله دامداری معمولا کمتر از ارتفاع سالن های گاوداری است.)
در زیر، تصاویر سوله دامداری گوسفندی صنعتی را مشاهده می کنید.

 

 

گاوداری بهتر است یا گوسفند داری؟

مصرف بیش از اندازه شیر در دنیا نیاز به پرورش گاوهای شیری را افزایش داده است. 85% شیر خوراکی دنیا را شیر گاو تشکیل میدهد. بازگشت سرمایه در گاوداری در مدت زمان طولانی تری انجام میشود – سریعترین سوددهی آن 9 ماه است. هزینه بالای خرید تجهیزات شیردوشی را نیز بر آن اضافه کنید. اما از طرفی میزان مرگ و میر و تلفات در گاوها کمتر از گوسفندان است.
اما در پرورش گوسفند نیازی به خرید تجهیزات نگهداری گران وجود ندارد و قیمت خرید گوسفند زنده کمتر از گاو است. با سرمایه کمتری میتوان اقدام به پرورش گوسفند کرد. بازگشت سرمایه فصلی و سوددهیِ سریعتر از جمله مزایای پرورش گوسفندان پرواری است.

گاوداری گوشتی بهتر است یا شیری ؟

هزینه احداث گاوداری شیری بیشتر از گاوداری گوشتی است. زیرا به بخش تجهیزات شیردوشی برای نگهداری از گاوهای شیری نیاز دارند. اما در گاوهای گوشتی این هزینه ها وجود ندارد.
تلفات و مرگ و میر در گاوهای گوشتی کمتر از گاوهای شیری است. زیرا از مقاومت بالاتری در برابر بیماری ها برخوردارند.
هزینه خوراک یک گوساله یا گوسفند بسیار پایین تر از هزینه خورد و خوراک یک گاو است.
برای آبستن کردن گاو و تلقیح آن در گاوداری گوشتی باید هزینه کرد. اما این مخارج برای گاوهای شیری وجود ندارد.
برای پرورش گاوهای شیری نیازی به جایگزینی گله نیست. ولی در گاوهای گوشتی به خصوص در پرواربندی گوساله ها نیاز به صرف هزینه اضافی برای خرید دام است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 17 =