اولین تولید کننده سقف یو پی وی سی در ایران !

09115495291 - 09120465839- 09120465837

مشاوره با واحد فروش

سقف سوله ورزشی

  • 295 بازدید
  • تاریخ انتشار: 1 سال پیش
5/5 - (3 امتیاز)

سقف سوله ورزشی و آنچه باید بدانید

انتخاب سقف مناسب سوله ورزشی از افراد در برابر شرایط آب و هوایی مختلف محافظت می‌کند. شرایط بهینه را برای انجام فعالیت های مختلف ایجاد می کند تا بتواند میزبان فعالیت های ورزشی بیشتری باشد. سقف سوله ورزشی باکیفیت، امکان روشنایی و تهویه بهینه را در محل فراهم می‌کند – شرایط بهینه را برای رشد چمن در زمین بازی فراهم می کند و هزینه های استفاده و نگهداری ساختمان را کاهش می دهد.

سقف سوله ورزشی

 

 

چرا طراحی سقف سوله ورزشی مهم است؟

معمولا سقف سوله ورزشی پیچیده ترین و مهم ترین قسمت مجموعه ورزشی است. زیرا باید در سقف سوله؛ سیستم روشنایی، تهویه و عایق های صوتی جاگذاری شوند.

سقف اماکن ورزشی طبق استاندارد های سوله ورزشی باید:

• بدون برش یا فرورفتگی باشد. زیرا ممکن است انواع توپ ها – توپ فوتسال یا توپ بدمینتون – در شکاف آن به دام افتد.

• بتواند در برابر ضربه توپ مقاومت کند. بخصوص توپ والیبال و فوتبال و مشابه آن.

• الزامات سیستم روشنایی، تور سقف سالن ورزشی – تور محافظ – و صداگیرهای صوتی سقف به راحتی قابل طراحی باشند.

 

سقف سوله ورزشی

سقف یو پی وی سیِ ضدخوردگی برای سالن های ورزشی

سوله ورزشی چیست ؟

سوله ورزشی شامل یک زمین ورزشی و اغلب یک منطقه مخصوص برای تماشای تماشاگران است. در اطراف زمینِ سوله های ورزشی میتوان رختکن، بوفه، حمام، دستشویی و سایر تجهیزات را اضافه کرد. سوله های ورزشی برای اجرای تمرینات و مسابقات، برگزاری جشن ها و مناسبت ها ایده آل هستند.

 

سوله ورزشی چند منظوره

سوله ورزشی چند منظوره، یک سالن همه کاره است که برای میزبانی تمرینات – مسابقات ورزشی و سایر فعالیت‌ها – طراحی شده است: از سلف ناهارخوری مدرسه و دانشگاه گرفته تا رویدادهای تفریحی و نمایشی، مانند؛ سالن های تئاتر و برگزاری نمایشگاه‌ها – برای مثال نمایشگاه‌ کتاب – کنسرت‌های موسیقی، جشن های مناسبتی که مکانی برای تفریح، ملاقات و اشتراک‌گذاری هستند.

سقف سوله ورزشی چندمنظوره یا سالن ورزشی چندکاره به گونه‌ای طراحی میشود که ؛ به ورزشکاران – حرفه‌ای یا آماتور – امکان اجرای ورزش در رشته‌های مختلف را بدهد. این سوله های ورزشی باید بتوانند نیازها و الزامات انواع ورزش ها را برآورده کنند.

معمولا به دلایل اقتصادی، در ساخت بسیاری از سالن های تربیت بدنی از سوله های ورزشی چند منظوره استفاده می‌کنند.

ابعاد سوله ورزشی

سقف سالن ورزشی

ابعاد سوله ورزشی

از جمله استاندارد های سوله ورزشی – با توجه به نوع کاربری آن – اندازه سوله ورزشی است. به طور میانگین ابعاد سوله های ورزشی با طول 34 متر، عرض 19 متر و ارتفاع 7 و نیم متر ساخته میشوند.

برای مثال ابعاد سوله ورزشی در زمین های بسکتبال 18 متر عرض و 28 متر طول دارد. خارج از زمین بازی باید 2 متر فضای جانبی در هر طرف وجود داشته باشد. در این صورت اندازه کلی آن به 32 متر طول و 22 متر عرض می‌رسد. ارتفاع سوله ورزشی بسکتبال حدودا 7 متر در نظر گرفته میشود.

ابعاد زمین بدمینتون 13 متر طول و 6 متر عرض دارد. زمین بدمینتون یک نفره، به عرض 5 متر تعیین میشود. خطوط مشخص کننده زمین به راحتی قابل تشخیص‌ و به رنگ سفید یا زرد هستند. عرض خطوط 40 میلی متر است.

ارتفاع سوله های ورزشی – برای مثال ارتفاع سقف سوله ورزشی فوتسال – بسته به نوع کاربری و ظرفیت آن از شش و نیم متر شروع شده در سطح مسابقات بین المللی به بیش از 9 متر نیز میرسد.

 

ابعاد سوله ورزشی چند منظوره

طبق الزامات عمومی سالن‌های چند منظوره پیشنهاد میشود؛ ورزش‌های فوتسال، هندبال، بسکتبال، تنیس، والیبال، بدمینتون و ژیمناستیک برای استفاده در یک سوله چند منظوره تعبیه شوند.

ارتفاع سوله های ورزشی تقریبا 9 متر در نظر گرفته میشود. (در ایران ارتفاع سوله های ورزشی را معمولا 7 متر در نظر میگیرند.) اندازه زمین فوتسال در سطح بازی های ملی با طول حداقل 42 متر و عرض 25 متر – در سطح بازی های استانی با طول حداقل 38 متر و عرض 18 متر در نظر گرفته میشود.

 

مزایای ساخت سوله ورزشی

از آنجایی که سوله های ورزشی – سالن های ورزشی سرپوشیده – میزبان مسابقات و مناسبت‌ها هستند، درآمد آنها بالاست.

سوله های ورزشی می توانند به طور همزمان میزبان بسیاری از ورزش ها مانند فیتنس، کراس‌فیت، یوگا، فوتسال و … باشند. (سالن ورزشی چند منظوره).

سالن های سرپوشیده یا سوله های ورزشی مسقف می توانند امکاناتی چون اتاق رختکن، دوش، توالت، کافه تریا و … را نیز – برای جلب توجه و راحتی بیشتر مهمانان – در فضای داخلی خود ارائه دهند.

کف سالن های ورزشی با انعطاف پذیری و تشک های محافظتی در اطراف زمین از ورزشکاران محافظت می کند.

کف سالن های ورزشی ضد آب، ضد روغن، مقاوم در برابر سایش و فشار هستند.

سوله های ورزشی به راحتی تمیز می شوند و نیازی به نگهداری طولانی مدت ندارند.

سقف سوله ورزشی یا سالن ورزشی سرپوشیده می تواند به صورت 24 ساعته در تمامی شرایط آب و هوایی مسابقات، جشن ها، همایش ها و … را پوشش دهد.

کم وزن بودن سوله: ساخت سوله های سبک با استفاده از متریال سبک، دیوارها و سقف سوله ورزشی از جنس یو پی وی سی – به دلیل وزن کم – در هزینه و زمان ساخت سوله صرفه جویی زیادی می شود.

سقف سوله‌های سبک ورزشی، قابلیت حمل و نقل آسان و سریع از کارخانه به محل نصب سوله را دارند. انواع سازه های سبک برای ساخت سوله های ورزشی به نام سوله خرپایی، سوله قوسی و سوله فضایی معروفند.

سقف سوله ورزشی به راحتی قابل حمل و نقل بوده، زمان ساخت کوتاهی – سرعت نصب بالایی – دارند. این سازه های ورزشی را می توان مستقیماً به زمین متصل کرد و نیاز به فونداسیون ندارند. این می تواند باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ساخت سوله ورزشی شود.

سقف سوله ورزشی

سقف upvc سوله ورزشی سپیدفام وارنا

خرید سقف سوله ورزشی

نکته مهم در خرید سقف سالن ورزشی چیست؟ بله، سقف ضد صدا.

بهترین سقف سوله ورزشی دارای بهترین عایق های صوتی و حرارتی است. ولی چرا سقف عایق صدا برای سالن های ورزشی فاکتور مهمی است؟

سالن فوتسال و جمعیت داخل آن را در نظر بگیرید. سروصدا و هیاهوی تماشاگران بخشی از هیجان بازی است. اما نگه داشتن سطح صدا در حدی معین – کنترل شده – بهترین نتیجه را برای افراد خارج و داخل سالن تضمین می کند.

سقف با ارتفاع بلند در سالن های ورزشی هیچ کمکی به کاهش صدا نمی کند. پس بهتر است روشی اصولی روی سقف سوله‌های ورزشی اتخاذ شود تا مانند فوم عایق صدا عمل کند. حداقل دو روش برای مقابله با صدای زیاد داخل سوله ورزشی وجود دارد:

  • نصب صداگیر
  • انتخاب بهترین سقف سوله

 

1- نصب صداگیر سقفی آکوستیک :

از آنجایی که سقف یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین سطوح در سالن های ورزشی است، قرار دادن صداگیر سقفی در زیر آن مانع از ایجاد صداهای بلند می‌شود. آنها همچنین ظاهری جالب دارند و می توانند طراحی سقف سوله ورزشی شما را زیباتر کنند.

 

2- استفاده از ساندویچ پنل سقفی :

ساندویچ پانل ها در دو نوع سقفی و دیواری استفاده میشوند.جنس ورق به کاررفته در ساندویچ پنل ها، ورق آلوزینک یا ورق گالوانیزه یا ورق آلومینیوم می باشد. عایق صوتی در سقف های ساندویچ پانل شامل پلی اورتان، پلی استایرن و پشم سنگ است. این پنل های سقفی همچنین عایق خوبی در برابر سرما و گرما هستند.

 

3- استفاده از پوشش سقف یو پی وی سی – UPVC

ورق های سقفی یو پی وی سی جاذب صدا هستند و مانع انتقال صدای داخل سوله های ورزشی به بیرون میشوند. نه تنها سقف upvc بلکه پنجره های یو پی وی سی نیز – به دلیل داشتن شیشه دوجداره – عایق صوتی خوبی برای مکان های پرسرو صدا مانند اماکن ورزشی هستند.

 

نصب ورق های یو پی وی سی در سقف سالن ورزشی

ورق های UPVC برای سقف سوله ورزشی در کارخانه سپید فام وارنا از سه یا 4 لایه تشکیل میشوند:

1- لایه سطحی آن ضد اشعه ماورابنفش خورشید و منعکس کننده نور است. در نتیجه از انتقال حرارت و گرما به داخل سالن ورزشی جلوگیری می کند. همچنین رطوبت و باران را به لایه های زیرین خود انتقال نمی‌دهد.

2- لایه میانی که عایق خوب صوتی و حرارتی است.

3- لایه زیرین که به مقاومت و طول عمر سقف می افزاید و ضربه گیری قوی است.

برای کاهش صدای سالن های ورزشی، میتوان از سقف کاذب صداگیر نیز استفاده کرد.

 

عایق بندی سقف سوله ورزشی

ورق های عایق، امکان آب بندی کامل سقف را فراهم کرده احتمال نفوذ آب به داخل سقف سالن ورزشی – و عرق کردن شیشه ها در زمستان – را کاهش می دهند. آنها باعث حفظ یکنواختی دمای سوله میشوند و هدر رفتن انرژی را به حداقل می رسانند. پنجره، در و سقف UPVC علاوه بر افزایش بازدهی سیستم های گرمایشی و سرمایشی، نور طبیعی را نیز برای سالن های ورزشی فراهم می‌کند.

مشخصات دیوارهای استاندارد سالن ورزشی

دیوارهای سالن ورزشی باید در برابر ضربه پرتابه مقاوم باشند و از ساخت تاقچه های زیر 3 متر روی دیوار اجتناب شود. بنابراین باید:

• قابلیت تحمل ضربه سنگین با سطح را داشته باشد تا از پوسته پوسته شدن، خرابی یا تغییر رنگ جلوگیری کند.

• زیر 3 متر، هیچ فرورفتگی یا برآمدگی مانند ستون، جای لوله های آب باران، کلیدها و پریزهای برق نداشته باشد.

 

قیمت ساخت سالن ورزشی

هزینه ساخت سالن ورزشی به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال هزینه ساخت سالن ورزشی چند منظوره که در آن انواع ورزش ها برگزار میشود با هزینه ساخت سالن فوتسال متفاوت است. مکان و ابعاد زمینِ سوله ورزشی و نوع سوله سازی نیز از جمله عوامل تعیین کننده در قیمت ساخت سالن ورزشی است.

با توجه به اینکه امروزه دیگر از سازه های بتنی و سنگین برای ساخت سوله ها استفاده نمیشود، نصب سوله های سبک – سوله سبک خرپایی – یا سوله پیش ساخته از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند.

 

هزینه ساخت سوله ورزشی

هزینه ساخت سوله ورزشی به عوامل زیادی بستگی دارد. از نوع کاربرد آن – آیا سوله شما مخصوص یک نوع ورزش است یا قصد ساخت یک سالن ورزشی چند منظوره را دارید – و ابعاد و مکان گرفته تا شرایط اقتصادی و بودجه شما. موقعیت مکانی برای ساخت سوله ورزشی نیز مهم است.

برای هزینه ساخت سوله ورزشی سبک، استفاده از روش خرپایی – علاوه بر وزن سبک و ساختار محکم – مقرون به صرفه تر می‌باشد. علاوه بر آن برای سوله هایی با دهانه بزرگتر و بدون وجود ستون میانی – بهینه سازی سوله ورزشی بدون وجود ستون میانی – مناسب‌تر است.

در زیر به چند نمونه از قیمت سوله 1401 میپردازیم:

با توجه به افزایش قیمت فلزات، دستمزد کارگر و مصالح سوله سازی، قیمت هر مترمربع سوله 1401 – نسبت به قیمت سوله 1400 – رشد قابل توجهی داشته است. برای مثال قیمت هر مترمربع سوله در سال 1401 :

هزینه ساخت سوله برای دهانه زیر ۱۵ متر با ارتفاع ۴ متر : متری ۵۵۰ هزار تومان

هزینه ساخت سوله برای دهانه بین ۱۵ الی ۲۰ متر و ارتفاع ۴ متر : متری 600 الی 650 هزار تومان – ساخت سوله با تیرآهن .

روشنایی سالن ورزشی

روشنایی سوله ورزشی

عنصر مهمی که اغلب در هنگام طراحی نادیده گرفته میشود، سیستم روشنایی سوله ورزشی است. یک سیستم نورپردازی عالی، کاری بیش از روشن کردن زمین بازی انجام می دهد. از جمله: ورزشکاران و تماشگرانِ استادیوم دید بهتری دارند و در محیط اطراف خود احساس راحتی بیشتری می کنند. همچنین روشنایی مناسب برای سوله، می‌تواند پخش تلویزیونی باکیفیتی را برای افرادی که در خانه تماشا می کنند، تضمین کند.

اما فراتر از این الزامات ساده، استاندارد روشنایی سوله ورزشی، یک فرایند پیچیده است. مسابقات بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی همگی نیازمندی‌های روشنایی متفاوتی دارند. جلسات تمرینی و ورزش های تفریحی نسبت به مسابقات حرفه ای، روش های نورپردازی متفاوتی دارند. ظرفیت سالن ورزشگاه و جایگاه و فواصل تماشگران نیز در روشنایی سوله نقش دارند.

اجرای سقف کاذب زیبا و سبک یو پی وی سی برای سقف سوله ورزشی از دیگر مزایای پوشش های سقفی upvc است.

تهویه سالن ورزشی

استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش در سقف سوله ورزشی ضروری است و بسته به کاربرد آنها در نظر گرفته میشوند. یعنی ممکن است صرفاً به عنوان یک سالن تمرینی برای تعداد محدودی از ورزشکاران ؛ یا برای برگزاری جلسات ورزشی با حضور تماشاگران انجام شود؛ یا از سوله های ورزشی چند منظوره – با وجود تعداد زیادی تماشاگر – استفاده شود.

همان طور که تهویه باشگاه بدنسازی برای جلوگیری از بوی عرق و افزایش رطوبت محیط مهم است؛ تنظیم دمای استاندارد سالن ورزشی نیز مهم بوده با استفاده از سیستم تهویه صنعتی انجام میشود. چند نمونه از دستگاه های تهویه سالن ورزشی میتوان به، سیستم های هواساز، بویلر و چیلر، خنک کننده های ایرواشر، داکت اسپلیت ها و … اشاره کرد.

محدوده دمایی مناسب برای سوله های ورزشی بین 13 تا 16 درجه سانتی گراد است.

 

تاثیر سقف سوله ورزشی بر هزینه ساخت سالن

وزن سوله فاکتور بسیار مهمی است و به طور مستقیم بر هزینه ساخت سوله ورزشی تاثیر می‌گذارد. جنس پوشش سقف سوله یکی از فاکتورهایی است که روی وزن و متعاقبا هزینه ساخت سوله نقش مهمی دارد. سبک بودن ورق‌های سقف یو پی وی سی و دوام و مقاومت بالای آن باعث شده تا از این ورق‌های سقفی به عنوان بهترین پوشش سقف برای ساخت سوله های سبک ورزشی استفاده شود.

پوشش های سقف UPVC دارای ضریب انتقال حرارت پایین است که باعث صرفه جویی در هزینه‌های انرژی می شود. همچنین نیازی به استفاده از عایق سقف نیست. (زیرا خود این پوشش های سقفی دارای عایق های حرارتی و برودتی هستند).

شرکت سپید فام وارنا اولین تولید کننده پوشش سقف یو پی وی سی در ایران – ورق های سقفی سه لایه موجدار و سبک – می‌باشد. دارای نصب سریع و آسان، وزن سبک، عایق صدا و اکوستیک برای سقف سوله ورزشی است. همچنین دارای عایق رطوبتی و حرارتی می باشد و اینها تنها برخی از ویژگیهای مهم این ورق های دوستدار محیط زیست هستند.

 

بهترین روش ساخت سوله

بهترین روش ساخت سوله سبک ورزشی روش سوله سازی خرپایی میباشد. وزن سبک و قابلیت ساخت سوله های ورزشی با دهانه های زیاد – در حالیکه قیمت آن نیز مقرون به صرفه تر است – از جمله مهمترین فواید این نوع سوله ها میباشد.

انواع سوله ورزشی

هر ورزشی، به زمینی خاص و در نتیجه یک سوله یا سالن ورزشی مخصوص به خود نیاز دارد. برای مثال زمین بسکتبال با زمین شنا فرق دارد. اما همانطور که گفتیم سوله های ورزشی چند منظوره – با زمین مشترک – میزبان ورزش هایی چون بسکتبال، والیبال، بدمینتون، ، هندبال، یوگا و سایر فعالیت های تفریحی هستند.

اما روش های ساخت سوله های ورزشی متفاوت است. جنس سوله و وزن سقف سوله ورزشی، سرعت و زمان ساخت آن باعث شده تا سوله های ورزشی در انواع زیر ساخته شوند:

  • سوله ورزشی UBM
  • سوله سبک ورزشی
  • سوله خرپایی
  • سوله پیش ساخته

سقف سوله ورزشی

سقف سالن ورزشی

مراحل ساخت سوله ورزشی

در حالت کلی ساخت سوله ورزشی و مراحل اجرای آن شامل 7 گام اصلی میشود:

1. انتخاب زمین و طراحی نقشه

2. زیرسازی و ساخت فونداسیون

3. نصب اسکلت سوله (دیوارپوش)

4. نصب پوشش سقف سوله ورزشی

5. نصب تجهیزات ورزشی (روشنایی، تاسیسات تهویه و …)

6. ساخت رختکن، سرویس بهداشتی، بوفه، واحد اداری (در صورت نیاز) و ….

7. ترسیم خطوط زمین، محوطه سازی و پارکینگ

 

وقتی مراحل ساخت سوله ورزشی به درستی انجام شود، می‌توان به ورزشکاران، فضایی با کیفیت و سازنده ارائه داد. این سوله های ورزشی استاندارد برای مدرسه، دانشگاه و باشگاه ها – برای نوجوانان و کودکان – برای انجام تمریناتی بی خطر و بدون آسیب نیز قابل استفاده اند.

سخن آخر

انواع سقف یو پی وی سی تولید شرکت سپید فام وارنا می تواند به بهترین نحو نیازهای سقف سوله ورزشی شما را برآورده سازد. ورق های سقفی یو پی وی سی، سبک و مقاوم دارای خواص ضد خوردگی و زنگ زدگی، ضد حریق، عایق الکتریکی، صدا، رطوبت و حرارت می‌باشد.

تیم مهندسان، متخصصان و مشاوران ما آماده‌اند تا بهترین نوع دیوارپوش ها و انواع پوشش سقف UPVC را – مطابق با استاندارد  سقف سالن ورزشی – برای مجموعه و کسب و کار شما ارائه دهند.

جهت راهنمایی و مشاوره خرید سقف سوله ورزشی ؛ لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

0912-0465837

0912-0465839

0911-5495291

01144405168-70

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − شش =